Sloggi Ik sla inmiddels meer door de andere kant op merk ik. Het maakt zo ongeveer niet uit hoe bont je het maakt, uiteindelijk gebeurt er weinig.
Er zal ongetwijfeld een MvW van Wilders komen, in dit geval wellicht ondertekend door wat meer partijen. Het CDA zal uiteraard niet voorstemmen en de VVD zal De Jonge ook wel willen redden, want voor Rutte is Hugo veel te nuttig. Hou je over D66 en ChristenUnie. Mocht D66 überhaupt ooit een ruggengraat gehad hebben dan is daar na de laatste kabinetsformatie helemaal niets meer van over, dus ik sta niet raar te kijken als Kaag morgen met een stalen gezicht staat te vertellen dat er toch echt niet zo veel aan de hand was en er zeker nog voldoende vertrouwen is. Heb je de ChristenUnie over.
Maar wéér is niet het probleem de actie zelf, maar al het gedraai en gekeer achteraf om de waarheid af te schermen. Ik denk dat je echt wel begrip kan vinden voor een niet-zo-handige deal ten tijde van een acute crisissituatie, ik zelf heb daar in elk geval niet zo'n moeite mee dat het tot aftreden zou moeten leiden. Maar alle doelbewuste pogingen om de openbaarheid te omzeilen en/of zelfs pertinente leugens, dat kan gewoon echt niet. Weg met die vent. Komen we bij stap 2: dit is uiteraard een patroon. Vermoedelijk doet een goed deel van zijn collega's in het kabinet hetzelfde, alleen weten we het gewoon nog niet. There are some things we don't know that we don't know, ofzoiets.