Dit overigens nu gedaan. Kijk, nu ken jij Hengelo niet. Maar als ik dit zo lees komt het er gewoon inderdaad op neer dat alle 50km/h zones in Hengelo gewoon naar de 30 gaan, volgens de plannen van GL. Er wordt niet geïnvesteerd in infrastructuur voor de auto, maar die zijn wel gewoon een onderdeel van het probleem. Die gaan niet opeens weg. Ja er staat waar mogelijk eenrichtingsverkeer, en groene golf op de ontsluitingswegen, dat is het.
Er wordt niet extra geïnvesteerd in de toegankelijkheid van het OV: Ja er komen abonnementen voor de minima, en de bushaltes worden overdekt met 'groene daken', de bussen worden ook nog eens elektrisch. Maar er komen geen extra bussen, extra haltes: geen beter en bruikbaarder netwerk.
Er wordt wel geïnvesteerd in elektrische auto's, die dan dus minder parkeerplekken krijgen, en mindere doorstroming.
Het fietsplan is niet zo verkeerd overigens. Puur omdat het gewoon een opwaardering is van de huidige infrastructuur. Wel vind ik het volgende tekenend: "Laan van Driene-Reviusstraat-Egstraat: Hier is onduidelijk of afslaand verkeer voorrang heeft op de Fietsstroken;" Nu kom ik hier vaak langs, zowel met de fiets als met de auto. Het is helemaal niet onduidelijk, wellicht als je hier nog nooit met de auto langs hebt gereden dat je het zo ziet omdat je geen voorrang krijgt: de fiets heeft hier gewoon al voorrang. Er staan echt overal haaientanden. Het probleem is dat je fietsen gewoon heel lastig ziet hier, en dat de auto's vaak gewoon helemaal vast staan tot aan de Enschedesestraat wat het zich nog verder ontneemt. Daar zou je gewoon een rotonde van kunnen maken met voorrang voor de fietser. Maar dat kan wel eens voor een enorm probleem zorgen met letterlijk de enige doorgaande weg tussen Hengelo en Enschede, want die staat nu vaak al vast tot aan dit kruispunt met fietsenovergang.
En dat is dus mijn punt in de kern: In de randsteden heb je vaak al een mooi verkeersnetwerk, goede OV verbindingen, ook een goede bereikbaarheid vanaf de stad richting de snelwegen mocht je dan toch de auto willen pakken. Twente heeft dat gewoon niet. Tijdens de spits staat gewoon heel Hengelo en Enschede vast én zijn er problemen qua veiligheid van het fietsnetwerk. Dan is zo'n landelijk idee, van "ga maar naar 30" echt niet de oplossing hier. Er moet gewoon geld naar toe, en dat is er niet, en dat merk je hier ook aan alles.