• Politiek
  • Gemeenteraadsverkiezingen Polcafepoll

Ossu Als je gewoon de maximumsnelheid aanpast en verder niks doet, dan krijg je sluipverkeer en bovendien houden mensen zich dan hooguit een paar honderd meter aan de 30 km/u en gaan dan alsnog weer harder rijden. Dan werkt het dus alleen maar averechts.

Dit is ook niet bepaald gebruikelijk om te doen en lijkt me ook niet de intentie van GL Hengelo.

Vraag me daarom ook wel een beetje af waarom je met dit betoog komt.

janneke141

Op gemeentelijk niveau zijn de opties rond onderwijs natuurlijk maar beperkt.

Dat gaat dan vooral om de voorschoolse educatie e.d.. daarmee investeer je volgens mij echt in het kind en om onderwijshuisvesting. Dat zijn ook investeringen, in hoeverre die direct bijdragen aan het onderwijs kan je over twisten. Verder is het heel beperkt gepruts rond pakweg cultuuronderwijs, schoolzwemmen en leesbevordering.

    Duke Dat weet ik, maar op landelijk vlak komt 'investeren in onderwijs' in de regel ook gewoon neer op ongericht met geld schieten. Bij zo'n beetje alle partijen trouwens.

    Het beschikbare geld is het probleem gewoon niet.

    Het is Benni Leemhuis geworden, de held van de openbare ruimte van Groningen.

    Hier is het praktisch overal 30 km/h geworden en dat heeft echt tot een stuk betere verkeerssituatie geleid.

      Sloggi En mocht je toch nog de moeite willen nemen, hier kun je vanaf punt 12 lezen wat GL allemaal van plan is op het vlak van mobiliteit en infrastructuur: https://hengelo.groenlinks.nl/sites/groenlinks/files/2021-12/Verkiezingsprogramma%20GroenLinks%20Hengelo%202022%20v2.pdf.

      Dit overigens nu gedaan. Kijk, nu ken jij Hengelo niet. Maar als ik dit zo lees komt het er gewoon inderdaad op neer dat alle 50km/h zones in Hengelo gewoon naar de 30 gaan, volgens de plannen van GL. Er wordt niet geïnvesteerd in infrastructuur voor de auto, maar die zijn wel gewoon een onderdeel van het probleem. Die gaan niet opeens weg. Ja er staat waar mogelijk eenrichtingsverkeer, en groene golf op de ontsluitingswegen, dat is het.

      Er wordt niet extra geïnvesteerd in de toegankelijkheid van het OV: Ja er komen abonnementen voor de minima, en de bushaltes worden overdekt met 'groene daken', de bussen worden ook nog eens elektrisch. Maar er komen geen extra bussen, extra haltes: geen beter en bruikbaarder netwerk.

      Er wordt wel geïnvesteerd in elektrische auto's, die dan dus minder parkeerplekken krijgen, en mindere doorstroming.

      Het fietsplan is niet zo verkeerd overigens. Puur omdat het gewoon een opwaardering is van de huidige infrastructuur. Wel vind ik het volgende tekenend: "Laan van Driene-Reviusstraat-Egstraat: Hier is onduidelijk of afslaand verkeer voorrang heeft op de Fietsstroken;" Nu kom ik hier vaak langs, zowel met de fiets als met de auto. Het is helemaal niet onduidelijk, wellicht als je hier nog nooit met de auto langs hebt gereden dat je het zo ziet omdat je geen voorrang krijgt: de fiets heeft hier gewoon al voorrang. Er staan echt overal haaientanden. Het probleem is dat je fietsen gewoon heel lastig ziet hier, en dat de auto's vaak gewoon helemaal vast staan tot aan de Enschedesestraat wat het zich nog verder ontneemt. Daar zou je gewoon een rotonde van kunnen maken met voorrang voor de fietser. Maar dat kan wel eens voor een enorm probleem zorgen met letterlijk de enige doorgaande weg tussen Hengelo en Enschede, want die staat nu vaak al vast tot aan dit kruispunt met fietsenovergang.

      En dat is dus mijn punt in de kern: In de randsteden heb je vaak al een mooi verkeersnetwerk, goede OV verbindingen, ook een goede bereikbaarheid vanaf de stad richting de snelwegen mocht je dan toch de auto willen pakken. Twente heeft dat gewoon niet. Tijdens de spits staat gewoon heel Hengelo en Enschede vast én zijn er problemen qua veiligheid van het fietsnetwerk. Dan is zo'n landelijk idee, van "ga maar naar 30" echt niet de oplossing hier. Er moet gewoon geld naar toe, en dat is er niet, en dat merk je hier ook aan alles.

      30 km/h, de oorlog in Oekraïne is er niets bij.

      Reya Dat was toch altijd al de gemiddelde snelheid op de Belgische snelweg?

      Ik heb een groot deel van mijn leven in Hengelo en Enschede gewoond en herken dit toch niet echt hoor. Zeker Hengelo heeft prima treinverbindingen, Enschede heeft goede buslijnen en beide plaatsen zijn fietsvriendelijk en vrijwel alles is goed af te fietsen omdat ze qua oppervlak niet heel erg groot zijn. Met een elektrische fiets kan je ook prima forensen naar de andere stad (ook met een gewone fiets trouwens, heeft mijn vader ook jaren gedaan en wij woonden niet bepaald in Groot Driene).

        Linus

        PolitiekGeaard is gewoon wat butthurt dat hij niet meer kan shinen in zijn Opel Manta.

        • Tem likes this.

        remlof In de gemeente Amersfoort kun je niet eens SGP stemmen. 😉 Alleen ChristenUnie, met onder andere Gert-Jan Segers als lijstduwer op plek 28.

          Linus
          Huh, maar dit is toch ook gewoon mijn hele punt niet? Je kunt hier prima fietsen. Ik heb al veel te veel posts besteed aan het feit dat GL van bovenaf probeert op te leggen om de maximum snelheid in de bebouwde kom van 50 km/h naar 30 km/h te zetten, dat dit in mijn ogen niet werkt voor hun doeleinden, sluiproutes creëert, en dat dit dus ook niet overal op dezelfde manier toepasbaar is Het is ook niet de enige gemeente waar GL dit op de planning heeft staan, want dit lijkt van bovenaf te komen. Ik ben het daar niet mee eens, ik geef redenen. Dan wordt er hier gesteld dat ik niet de plannen ken, dat Groenlinks helemaal niet zomaar de boel van 50 naar 30 wil zetten, en dat ik maar wat dom lul.

          Ik moet eerlijk zeggen dat ik de trein eigenlijk helemaal niks vind. Ik heb een paar jaar terug maandelijks naar Amsterdam moeten reizen, en die trein stopte echt werkelijk overal. Ik heb nog niet veel gebruik gemaakt van de blauwnet treinen tussen Zwolle en Enschede. Die treinen toen de lijn nog door de NS werd beheerd, waren wel echt de oudjes.

          Ik heb niet het gevoel dat je in Twente nou echt lekker vast zit aan de rest van Nederland qua infrastructuur, zeker niet met de auto overigens. De A35 houdt al bij Almelo op, dan is het enige nog de A1 richting Apeldoorn, en dan is de rest van Overijssel wegen vol met tractoren. Dat heeft natuurlijk ook gewoon met de geografische ligging te maken, maar het is wel een dingetje dat je vaak hoort hier.

            remlof De hele noord-, oost- en zuidflank van de gemeente Amersfoort is één groot SGP-domein, dus in Amersfoort valt voor de SGP weinig eer te behalen.

              PolitiekGeaard

              Ik sloeg aan op de laatste alinea van je laatste post waarin je wat mij betreft te negatief bent over wat er al is. Hengelo heeft voor een gemeente van die grootte gewoon heel veel treinverbindingen en een station waar je makkelijk heen fietst. Ja, naar Amsterdam duurt het even. Maar dan doorkruis je ook het hele land. Kan beter, moet beter... maar voor de gemiddelde inwoner van Hengelo niet zo belangrijk op de meeste dagen. Die moeten vooral naar Enschede, Almelo, Deventer, Zwolle en misschien Zutphen voor onderwijs of hun baan. En die verbindingen zijn prima. Als inwoner van Groningen mis ik die goede OV-verbinding wel.

              De alternatieven voor filerijden op de Enschedeseweg zijn er in veel gevallen gewoon al. Het probleem ligt wat mij betreft dan ook veel meer bij de gewoonte van veel Nederlanders om, bij wijze van spreken, nog de auto te pakken als ze een brief moeten posten. Ik ben het eens dat het de vraag is of de maximum snelheid verlagen alleen genoeg is om deze asociale gewoonte af te leren, maar dat geldt dus volgens mij voor de meeste plekken wel. Nederlanders zijn nu eenmaal dol op hun auto. Zelfs met de huidige brandstofprijzen klimmen mijn collega's bijna allemaal in de auto terwijl zeker de helft prima op de fiets of met de trein/bus kan.