• Politiek
  • Prinsjesdag en Algemene Beschouwingen 2021

Preventieve zorg zou veel intensiever moeten en palliatieve zorg zou veel actiever en eerder moeten. Daarmee tackle je al bijzonder veel. Maar zolang we een christelijke en liberale inslag houden, blijven beide punten maar lastig te behalen.

Helsinki

Wat wordt er eigenlijk allemaal verstaan onder "preventieve zorg"? Diëtisten, bewegingstherapie, zulk soort zaken?

Sloggi

En dat terwijl er vaak amper een verandering in de smaakbeleving is. Op deze manier pak je gezondheidsvoordelen zonder dat je mensen moet overreden om aan gedragsverandering te doen.

Nog even de Peilingwijzer van gisteren erbij tegen de achtergrond van de APB:

Reya Coca Cola maakt (in Nederland) ook eigenlijk alleen nog maar reclame voor de Zero-variant, dat vind ik wel klasse van ze. Al is reclame voor Zero net zo goed reclame voor Regular.

Overigens vindt ik Vitamin Water wel een wat bedenkelijke productklasse. Prima dat er nu in de schappen staat hoeveel suikerklontjes er in 100 mL zitten, maar het gaat ook om naamgeving. En iemand die elke dag een liter cola zero drinkt is weliswaar gezonder bezig dan cola met suiker, maar nog niet helemaal op het consumptieniveau wat we goed vinden.

Zag laatst in het vliegtuig een documentaire over Dr. Pepper met cane sugar in plaats van HFCS, dat was wel mooi. Voor de liefhebber: Bottled Up: the Battle over Dublin Dr. Pepper.

GSbrder Overigens vindt ik Vitamin Water wel een wat bedenkelijke productklasse.

Vooral omdat het gezond lijkt. Van Red Bull weet iedereen wel dat het slecht voor je is, maar van die artikelen die suggereren alsof het goed voor je is (of minder slecht) zijn erg verneukeratief. Zie ook de discussie over de lightsigaret.

Reya Behandeling van roken, ook een belangrijke.

janneke141 Oei, dikke dt-fout daar. Klopt, sommige drankjes lijken comparatief aantrekkelijker of gezonder, maar van wat suikerwater vs veel suikerwater val je niet echt af. Dan nog liever Spa rood met een smaakje.

janneke141 Lightproducten in het algemeen zijn veel minder gezond dan veel mensen denken omdat de definitie van light '30% minder suiker of vet is'.

Zo zit in light chips veel meer koolhydraten dan in normale chips en daardoor vrijwel evenveel calorieën. /rant

Reya Ik ben overigens ook wel voor een leeftijdsgrens op social media, liberale hypocriet als ik ben. Tienermeisjes op sociale media lopen een groot risico op mentale schade. Eenderde voelt zich slecht over hun lichaam als ze online zijn, dus social media verbieden is preventie anorexia, zelfmutilatie en depressie.

tsjok Light yoghurtdrankjes hebben inderdaad vaak suiker om maar met 0% vet te kunnen adverteren. Dan kun je soms nog beter halfvolle yoghurt eten.

Als consument heb ik graag producten met weinig suikers/koolhydraten, zeker sinds er vorig jaar diabetis 1 bij mij is vastgesteld. Sinds vorig jaar ben ik daar dus op gaan letten... maar het wordt me echt niet makkelijk gemaakt.

In veel gevallen worden producten aangeprezen met nogal misleidende teksten en slogans, als je echt wil weten hoe het zit dan moet je de kleine lettertjes op de verpakking lezen. Albert Heijn heeft dan nog een tijdje 'hoog in suiker' / 'medium in suiker' / 'laag in suiker' bordjes op de schappen gehad, maar die zijn inmiddels ook alweer weg.

En oh ja: het meeste 'bruine' brood is gewoon wit brood met een kleurtje. Je wordt genaaid waar je bij staat.

Nou spreek ik wellicht niet voor iedereen: ik heb helemaal geen behoefte aan producten met veel suiker en/of veel zout, maar dat vermijden zou best wat handiger mogen.

Molurus En oh ja: het meeste 'bruine' brood is gewoon wit brood met een kleurtje. Je wordt genaaid waar je bij staat.

Er zijn (wat voedingswaarde betreft in elk geval)
                  maar twee soorten brood: witbrood en volkoren (wettelijk beschermde term). Al het andere - spelt, meergranen, bruin, vloer etc etc - zijn marketingonzin.

Wat een shitshow nu alweer

tsjok

Ik ben toch geneigd dat doelbewuste misleiding te noemen. Mensen die kiezen voor bruin brood in plaats van wit denken over het algemeen dat ze daarmee een gezonde keuze maken. Ja, dat is marketing, maar wel van een heel vies soort.

Nou, we kunnen.

Eerst een rant van Wilders over muntthee en quinoa, daarna op de inhoud.