Ik was er al mee bezig. :p
Allereerst maar de algemene indruk:
Als achtergrondmuziek vind ik het een heerlijke plaat. Hij heeft een goede stem en kan verrassend hoog zingen. Ik snap ook de vergelijking met Neil Young wel, hij klinkt echt een beetje als de troubadours van weleer. Het luistert gewoon heel lekker weg. Zeker als je al een beetje melancholisch bent.
Waar het voor mij een beetje mis is gegaan bij deze plaat is dat ik er voor ben gaan zitten. Wat mij betreft is het album niet sterk of interessant genoeg, zowel muzikaal als de tekst/het grotere verhaal. Het boeit niet genoeg om er geconcentreerd naar te luisteren. Er staan een paar prima nummers op die er ook echt uitspringen (vaak vooral melodisch), maar de meeste nummers klonteren een beetje samen tot een voortkabbelend geheel.
Cautionairy Tale
Prima opening, wel jammer dat je eigenlijk meteen de meest opgewekte melodie hebt gehad. En een bijzondere discrepantie tussen de melodie en de tekst. De tekst is alles behalve opgewekt. Het is mij niet helemaal duidelijk waarom hij deze melodie bij deze tekst heeft geschreven. Zijn stem trouwens klinkt heerlijk in dit nummer.
Roll the Dice
Wat mij betreft veel van hetzelfde. De drum zorgt nog wel voor een beetje opbouw, maar verder is het een herhaling van zetten zonder hoogtepunt. Tekst is prima, maar ook geen reden om er eens goed voor te gaan zitten.
Look How Far We've Come
Ik waardeer de extra instrumenten. Hierdoor is het niet nog een Roll the Dice. Ook de drum is lekker aanwezig in dit nummer. Niet heel speciaal, maar zeker een goed nummer. Tekst is ook één van de sterkere teksten van dit album.
Man Like Me
Meteen valt op dat hij helderder en hoger zingt dan in veel andere nummers. Hoewel ik zijn stem sowieso fijn vind, is dit wel een goede afwisseling met het wat lagere en binnensmondse gezang van de vorige twee nummers. Lekker nummer om te luisteren en ik ben het met de heren boven mij eens dat dit één van de beste nummers van de plaat is. En ook een goede heldere tekst.
Easy Way Out
Hier wijkt mijn opinie wel een beetje af, want ik vind het ondanks de prima melodie een zeiknummer. Ik weet niet precies wat ik hoor, maar het strijkinstrument (??) op het einde vind ik wel tof.
Beyond the Veil
Dit is mijn favoriet, ondanks de matige tekst. De atmosfeer klopt gewoon, van de heerlijke en beetje mysterieuze muziek tot de goed gekozen pauzes in de zang. En zijn stem komt goed naar voren hier. Goed gebruik van de extra instrumenten ook.
Lighting and Thunder
Knap hoe hij kan zingen met zijn kopstem zonder dat het vervelend klinkt. Verder een matig en langdradig nummer met een tekst die doet denken aan een gedicht van een tiener.
I'm Moving On
Dit is zonder twijfel het nummer waar ik het minst mee heb. Het "I'm Moving On" is extreem zeurderig en het komt steeds weer terug.
Balance or Fail
Fijn na twee zwakkere nummers. Ik ben het eens met Driet dat de tweede helft van het CD minder is dan de eerste helft. BoF haalt het dan ook niet bij o.a. Man Like Me. Maar dit nummer is gewoon een lekker nummer IMO. Zowel de muziek, de zang en de tekst zijn prima. Wel een beetje lang.
Paradise
Best wel een lekker nummertje, maar als afsluiting ook wel een beetje saai. Het kabbelt een beetje naar de laatste noten van dit album.
Ik ga de plaat denk ik nog wel eens opzetten, het is heerlijke muziek als je aan het koken bent o.i.d. En Beyond the Veil heb ik al in mijn Spotify-lijst met favoriete nummers gezet.