De vorige editie was een beetje een stille dood gestorven, ondanks dat ik er persoonlijk redelijk wat plezier aan heb beleefd (en nog wat artiesten heb "ontdekt" die ik nog af en toe draai). Het begon wat te kriebelen, dus met wat aanpassingen kunnen we er misschien weer een leuke editie van maken.
Concept
Eén lid heeft de eer een album aan te dragen. We gaan gezamenlijk dat album beluisteren. Of je het nu in de auto draait, tijdens het Polcafé-browsen, of dat je uitgebreid met een blocnote aantekening gaat zitten maken: dat maakt allemaal niet uit. Daarna bespreken we het album in dit topic. Wat vond je goed aan het album? Wat sprak je totaal niet aan? Zou je het zelf ooit nog eens aanzetten? Daarna heeft een ander lid de eer een album voor te dragen en herhalen we de gehele exercitie. Dat gaat door tot we alle aangedragen albums hebben gehad.
Met de opgedane ervaring uit de vorige edities leek het me handig om het als volgt verder uit te werken:
1) Een album is twee weken lang "aan de beurt". In de vorige edities hadden we een week de tijd, wat voor sommigen wat te krap leek. Een termijn van twee weken maakt dat we in ieder geval allemaal genoeg tijd hebben om het album te beluisteren, misschien nog wat te laten bezinken.
2) Wanneer je een album aandraagt wordt ook verwacht dat je meeluistert naar de albums die door anderen worden aangedragen. Om dit enigszins te beperken lijkt het me verstandig om deze editie van de Polcafé Platenclub te maximeren op 5 albums, en dus zijn er vijf plekken beschikbaar.
Meedoen
Laten we maandag beginnen met het eerste album. Met vijf albums à twee weken hebben we dan het volgende schema:
1) 13 september - 26 september: @Tem
2) 27 september - 10 oktober: @tsjok
3) 11 oktober - 24 oktober: @Linus
4) 25 oktober - 7 november: @Reya
5) 8 november - 21 november: @remlof
Inschrijving gaat op het aloude molenaarsprincipe "wie het eerst komt, wie het eerst maalt". De deelnemer is volledig vrij in het aandragen van albums, maar het is natuurlijk wel handig als het album algemeen beschikbaar is op streamingservices of YouTube, en het van een enigszins acceptabele speelduur is. Ook geloof ik dat het album niet direct gebaat is bij een uitgebreide collectie harsh noise, maar dat is allemaal niet meer dan een suggestie.
Wanneer je geen album aandraagt, maar het wel leuk vindt om af en toe mee te luisteren en te -discussiëren: dat is uiteraard ook van harte welkom!
Wat hebben we in eerdere edities allemaal al voorbij horen komen?
Sufjan Stevens - Illinois (2005, aangedragen door Tsjok);
Randy Travis - Storms of Life (1986, aangedragen door Dwersdriever);
The The - Mind Bomb (1989, aangedragen door Tem)
Nils Frahm - All Melody (2018, aangedragen door Friek_)
Bent van Looy - Pyjama Days (2016, aangedragen door Duke)
Swans - White Light from the Mouth of Infinity (1991, aangedragen door Pom)
Godspeed You Black Emperor - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven (2000, aangedragen door Falco)
CJ Bolland - The 4th Sign (1992, aangedragen door Bolkesteijn)
IAMX - The Alternative (2008, aangedragen door Myst)
Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy (2010, aangedragen door Drietebuul)
Donald Fagen - The Nightfly (1982, aangedragen door Remlof)
ONUKA - Mozaïka (2018, aangedragen door Myst)
Ultraísta - Ultraísta (2012, aangedragen door Tsjok)
Joni Mitchell - Hejira (1976, aangedragen door Linus)