Reya De motorrijder wordt hier verdacht van een straatrace: hierbij geldt dat de verdachte met opzet een zo hoog mogelijke snelheid heeft willen halen en dus een zo hoog mogelijk risico heeft willen nemen. Dat daarbij geen intentie tot letsel was blijft uiteraard staan, maar je hebt het wel over één van de zwaarste vormen van roekeloosheid. Bij een "normale" hardrijder zou je bijvoorbeeld ook kunnen stellen dat de overschrijding zonder specifieke opzet gebeurde (de hardrijder had de signalisatie niet goed gezien of was afgeleid) of in een opwelling gebeurde (iemand vond het even wel prettig om wat harder het gas in te drukken). In die situaties kijk je tegen een ander beeld van verantwoordelijkheid aan dan bij iemand die bewust en over langere afstand de limieten heeft opgezocht.
Een straatrace wordt ook (terecht) als strafverzwarende omstandigheid aangemerkt, precies om wat je nu zegt. In mijn ervaring wordt wel soms heel snel gezegd dat er sprake is van een straatrace maar is dit zelden het geval, dus ik neem dat met een korreltje zout (al zal het zeker zijn dat hij veel en veel te hard heeft gereden).
Het is ook interessant waarom hij zonder rijbewijs reed, want daar zit een spectrum in van mensen die geen idee hebben wat ze aan het doen zijn tot mensen met een geschiedenis van verkeersdelicten tot mensen die net te laat waren met het verlengen. Ik lees dat de politie ook nog onderzocht of hij door rood reed, als je de plek ziet lijkt dat ook aannemelijk.
Vreselijke zaak. Ik las een getuigenverklaring van iemand die er direct als eerste bij was, daar gaan ook al je haren van overeind staan.