tsjok
Ja, dat laatste bedoel ik ook met het "gevalletje Nijmeegse-scooterzaak": dat er een voldoende nauwgezette samenwerking is geweest en ze beiden als dader zijn aan te merken. Maar ik dacht dat dat alleen opging wanneer er sprake was van onduidelijkheid wie nu precies wat heeft gedaan bij een samenloop van verschillende delicten. Samen een hotel overvallen, en in de gezamenlijke vlucht iemand omverrijden: allebei strafbaar, ongeacht wie er stuurt. Maar ik begrijp uit jouw bericht dat dat leerstuk altijd van toepassing is, ook bij duidelijkheid omtrent de rolverdeling.

Reya Over het algemeen niet. Art. 47 Sr stelt dat daders van een strafbaar feit zijn zij:

1°. die het feit plegen, doen plegen of medeplegen;
2°. zij die door giften, beloften, misbruik van gezag, geweld, bedreiging, of misleiding of door het verschaffen van gelegenheid, middelen of inlichtingen het feit opzettelijk uitlokken

Dit gaat allemaal over actieve handelingen waarbij je opzet op het gevolg moet hebben gehad (en in geval van 2° ook opzet op het geweld, bedreiging, gelegenheid verschaffen etc, het zogenaamde dubbel opzet). Puur en alleen niets doen om een gevolg te voorkomen is niet op te vatten als een opzettelijke handeling.

Wat wel theoretisch zou kunnen is dood door schuld als je dermate onvoorzichtig handelt (door niets te doen) dat aan jouw schuld is te wijten dat iemand overlijdt. Maar enkel kennis hebben waar je niets mee doet is niet onvoorzichtig handelen; je moet dan een soort zorgplicht construeren waar iedereen aan moet voldoen, welke je niet naleeft als je (bijvoorbeeld) moordplannen niet aan de politie meldt. Voor zover ik weet is hier nog nooit iemand voor veroordeeld. Je hebt wel soms zaken van mensen met een bijzondere zorgplicht die niets doen (zoals een gezinsvoogd die vervolgd werd na overlijden van de baby Savannah)

    tsjok
    Art. 160 Sv een dode letter? Staat in ieder geval geen strafbepaling op.

    Vond het wel opmerkelijk dat daar "ieder" staat. Dus je zou er ook het verkrachtingsslachtoffer zelf nog mee om de oren kunnen slaan!

      Drietebuul Ja, het is zelfs strafbaar (136 Sr). Staat een jaar celstraf op. Dit artikel is volgens mij bij ons leven nog nooit toegepast.

      Complicerende factor is ook dat je met het aangifte doen van een misdrijf waar je zelf kennis van had mogelijk jezelf verdacht maakt. Een vervolging hiervoor botst dan ook snel met het Nemo Tenetur-beginsel.

        tsjok
        Hebben ze bij art. 160 Sv kennelijk wel rekening mee gehouden. In lid 2: "De bepaling van het eerste lid is niet van toepassing op hem die door de aangifte gevaar zou doen ontstaan voor eene vervolging van zichzelven of van iemand bij wiens vervolging hij zich van het afleggen van getuigenis zou kunnen verschoonen."

          Drietebuul Jep. Maar dat is natuurlijk wel gek.

          'Je had aangifte moeten doen!'

          • maar dan impliceer ik mezelf!
            'Oh, hoe dan?'
          • zeg ik niet!

            Het Openbaar Ministerie heeft een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de twee vermoedelijke uitvoerders van de moord op Peter R. de Vries. Justitie ziet de 22-jarige Delano G. als schutter en de 36-jarige Pool Kamil E. als chauffeur. "Het is voor het OM tot hier en niet verder", lichtte de officier van justitie de zwaarst mogelijke strafeis toe. "Als een verdachte dit zo gewetenloos doet, dan moet de maatschappij daartegen worden beschermd."

            Drietebuul En er werd geen 12 jaar opgelegd, maar 18 (de maximale tijdelijke straf was destijds 20 jaar).

              Over levenslang gesproken: vandaag heeft het Hof Den Haag Eshetu A. tot levenslang veroordeeld vanwege oorlogsmisdaden in Ethiopie tussen 1978 en 1981. A. was in Ethiopië tot de doodstraf veroordeeld, maar is al in 1990 naar Nederland gevlucht en heeft inmiddels de Nederlandse nationaliteit. Nederland levert niet uit aan landen met de doodstraf, dus hij leek het recht te gaan ontlopen, tot de Nederlandse justitie besloot het dan maar zelf te doen.

              Het 200 pagina's tellende arrest is gepubliceerd op de website. Heb het uiteraard niet helemaal gelezen maar het is wel heel interessant, juridisch gezien, en daarnaast zijn de feiten echt gruwelijk. A. liet onder andere honderden politieke gevangenen wurgen en vervolgens in massagraven gooien, vaak terwijl ze nog niet waren overleden. In het kamp waar hij de baas over was ging het er echt middeleeuws aan toe.

                tsjok
                Ik had een paar dagen geleden toevallig even zijn Wikipediapagina doorgelezen omdat ik die lijst van levenslangveroordeelden even aan het doorklikken was. Opmerkelijk typetje.

                Ook wel opvallend dat er een bescheiden explosie van levenslangveroordeelden lijkt te zijn. In de jaren '90 is er in het hele decennium 7 keer levenslang opgelegd. Sinds 2020 zitten we nu al op 6 veroordelingen, met Marengo, moord op Wiersum in hoger beroep, en moord op Peter R. de Vries allemaal nog in behandeling, waarbij het is geëist.

                  Drietebuul Ook wel opvallend dat er een bescheiden explosie van levenslangveroordeelden lijkt te zijn. In de jaren '90 is er in het hele decennium 7 keer levenslang opgelegd. Sinds 2020 zitten we nu al op 6 veroordelingen, met Marengo, moord op Wiersum in hoger beroep, en moord op Peter R. de Vries allemaal nog in behandeling, waarbij het is geëist.

                  Twee redenen: enerzijds zijn we veel zwaarder gaan straffen (in de jaren '90 kreeg je gewoon vrijwel nooit levenslang, ook niet voor bijvoorbeeld meerdere moorden/liquidaties) en anderzijds de geweldsexplosie in de georganiseerde misdaad sinds ongeveer 2000 (toen de moordenreeks begon die later tot het Passage-proces leidde). Sinds Passage zijn er meer mensen tot levenslang veroordeeld voor liquidaties dan er überhaupt tot levenslang werden veroordeeld in de jaren '80-90.

                  Oh, en over nóg meer levenslang gesproken: vandaag is de laatste dag van de strafzaak Vandros, de zaak tegen Willem Holleeder in hoger beroep. Over twee weken is de uitspraak.

                  janneke141 Vervelend. Moet iets aan gedaan worden natuurlijk. Maar u raadt het al...

                  Ik trek hem even hierheen om los van het rapport ook te zeggen dat ik het echt helemaal eens ben met deze memo. We besteden als maatschappij steeds meer energie en tijd aan straffen, en steeds minder aan hoe mensen terugkeren in de samenleving.

                  Een van de onderdelen is bijvoorbeeld dat de voorwaardelijke invrijheidsstelling is verkort; dat was altijd éénderde van de straf, nu is het maximaal 2 jaar. Ongeveer elke expert die je mogelijk kon vinden in Nederland stelde dat dat recidive zou verhogen, maar onder het mom van kreten over "strafkorting" en onderbuikgezwam is het toch ingevoerd. Met als gevolg dat enerzijds rechters lager zijn gaan straffen (want langer effectief zitten) en anderzijds dat mensen die lang hebben vastgezeten, straks niet meer goed begeleid kunnen worden. Hoezee! Daar schieten we echt wat mee op hoor.

                  Als we in Nederland iemand opsluiten, dan verliest hij vaak zijn woning en zijn baan. In de bak heb je geen recht op een uitkering. En dan na zeg 10 jaar zetten we iemand gewoon op straat en we breken actief de hulp af die iemand dan kan krijgen om de boel weer enigszins op de rit te krijgen. Ik stoor me daar echt mateloos aan.

                  En dit:

                  Ook luiden ze de noodklok over mensen zonder verblijfsvergunning in tbs-instellingen. Die mogen vanwege hun verblijfsstatus niet met verlof, terwijl dat wel onderdeel is van de behandeling. Die behandeling kan daardoor niet worden afgerond. Zo krijgen deze mensen een "verkapte vorm van levenslang".

                  Is echt letterlijk mensonterend. Als Nederland niet ingrijpt verwacht ik binnenkort een vernietigende uitspraak van het EHRM.

                    Met mijn beperkte kennis van de materie kan ik het hier alleen maar mee eens zijn. Zie hier de gevolgen van 15 jaar Law & Order namens het CDA en de VVD.

                    Dat van die TBS'ers speelt trouwens ook bij mensen die wel een verblijfsvergunning hebben, want als je met een verblijfsvergunning een ernstig strafbaar feit pleegt dan trekt de IND hem in. Met als gevolg dat ze nooit met verlof kunnen, dus de behandeling nooit afgerond kan worden, dus de enige optie is ze behandelen tot ze kunnen worden uitgezet naar land van herkomst. Maar zoals algemeen bekend neemt bijvoorbeeld Marokko nooit onderdanen terug. Gevolg: Nederland draait op voor de levenslange verzorging van een veroordeelde en de veroordeelde, die zijn straf al heeft uitgezeten, krijgt extra levenslang zonder vervroegde vrijlating terwijl hij wellicht gewoon behandelbaar is.