janneke141 Vervelend. Moet iets aan gedaan worden natuurlijk. Maar u raadt het al...
Ik trek hem even hierheen om los van het rapport ook te zeggen dat ik het echt helemaal eens ben met deze memo. We besteden als maatschappij steeds meer energie en tijd aan straffen, en steeds minder aan hoe mensen terugkeren in de samenleving.
Een van de onderdelen is bijvoorbeeld dat de voorwaardelijke invrijheidsstelling is verkort; dat was altijd éénderde van de straf, nu is het maximaal 2 jaar. Ongeveer elke expert die je mogelijk kon vinden in Nederland stelde dat dat recidive zou verhogen, maar onder het mom van kreten over "strafkorting" en onderbuikgezwam is het toch ingevoerd. Met als gevolg dat enerzijds rechters lager zijn gaan straffen (want langer effectief zitten) en anderzijds dat mensen die lang hebben vastgezeten, straks niet meer goed begeleid kunnen worden. Hoezee! Daar schieten we echt wat mee op hoor.
Als we in Nederland iemand opsluiten, dan verliest hij vaak zijn woning en zijn baan. In de bak heb je geen recht op een uitkering. En dan na zeg 10 jaar zetten we iemand gewoon op straat en we breken actief de hulp af die iemand dan kan krijgen om de boel weer enigszins op de rit te krijgen. Ik stoor me daar echt mateloos aan.
En dit:
Ook luiden ze de noodklok over mensen zonder verblijfsvergunning in tbs-instellingen. Die mogen vanwege hun verblijfsstatus niet met verlof, terwijl dat wel onderdeel is van de behandeling. Die behandeling kan daardoor niet worden afgerond. Zo krijgen deze mensen een "verkapte vorm van levenslang".
Is echt letterlijk mensonterend. Als Nederland niet ingrijpt verwacht ik binnenkort een vernietigende uitspraak van het EHRM.