Taliban herovert de macht in Afghanistan
- Edited
tsjok Ik vind niet dat dat Nederland ook maar enigszins ontslaat van onze eigen verantwoordelijkheid van onze acties in Afghanistan. Of dat nou de burgerdoden betreft of de mensen die voor ons gewerkt hebben.
Eens. Heck, we hadden nooit betrokken moeten raken in deze 'war on terror'.
Het heeft geleid tot wat wat mij betreft het meest genante / pijnlijke stukje recente Nederlandse geschiedenis is geweest.
Taliban roepen overwinning uit vanuit Kaboel.
Moeten we er niet een bezettingsmacht heen sturen om er een democratie te vestigen?
janneke141
Beste idee sinds 8 oktober 2001.
Compleet van het paadje.
Taliban nemen wapens in van inwoners van Kabul
Talibanstrijders zijn begonnen met het innemen van wapens van burgers in de Afghaanse hoofdstad. Volgens de Taliban hebben mensen die niet langer nodig om zich te beschermen.
NOS.nl
Dit kan maar één kant opgaan.
Er zijn geen vluchten meer mogelijk vanuit Kabul. Eerder op de dag:
Rutte: we doen alles om mensen weg te halen uit Afghanistan, Defensie plant militaire vluchten
Nederland doet er alles aan om ambassadepersoneel, tolken en "anderen die onze bescherming verdienen" weg te krijgen uit Afghanistan. "Maar het is ingewikkeld", zegt demissionair minister-president Mark Rutte. Hij noemt de situatie in het land "onoverzichtelijk en zeer zorgwekkend".
Ik verwijs in dezen graag naar Marcel van Dam.
tsjok NRC.nl:
Duitse regeringswoordvoerder: geen vluchten mogelijk vanuit Kabul
Vanwege de vele mensen die zich op de startbaan van het vliegveld van Kabul begeven, zijn er momenteel geen vluchten meer mogelijk. Dat zegt een Duitse regeringswoordvoerder, schrijft persbureau Reuters.„Ik begrijp dat er momenteel geen vluchten mogelijk zijn, vanwege het grote aantal wanhopige mensen dat zich op het asfalt beweegt,” stelt de regeringswoordvoerder tegenover journalisten.
Veel schrijnende verhalen inderdaad, maar aan de andere kant hebben de Afghanen ondanks een enorm materieel overwicht blijkbaar niet willen strijden voor deze verworvenheden. Erg diepe wortels hebben die dan ook niet.
Bizar, ze schijnen met een Apache mensen van de startbaan af te jagen zodat vliegtuigen kunnen opstijgen.
Reya Dat is eigenlijk de voornaamste boodschap die ik heb overgehouden aan de ontwikkelingen van de laatste anderhalve week. Er zullen best een paar Afghanen zijn die voorstander zijn van een relatief liberale min of meer democratische staat, maar niet voldoende om het op drijfzand gebouwde bestel overeind te houden. Zelfs niet genoeg om maar nominaal verzet te bieden. Het gemak waarmee de Taliban de macht heeft gegrepen zegt heel veel over het land en zijn inwoners.