• Nieuws
  • Taliban herovert de macht in Afghanistan

LuisInPels Het is helaas maar zelden dat de slachtoffers van conflict en onderdrukking ook de veroorzakers ervan zijn. Geldt niet alleen voor vrouwen overigens; de mannelijke burgers gaan hier net zo goed onder lijden. In Afghanistan dreigde al een hongersnood vóór dit hele conflict weer oplaaide...

"The likelihood there’s going to be the Taliban overrunning everything and owning the whole country is highly unlikely."

• Joe Biden, 8 juli 2012

Sloggi Het is dat hij een andere taal spreekt, anders is het net Ank Bijleveld hè.

tsjok Hebben ze het in het VK ook zo laten lopen als wij met onze tolken?

tsjok Gezien de zeer snelle ineenstorting had niemand zijn zaken op orde.

Misschien ook weer tijd voor een EU dealtje met Erdogan om de verwachte vluchtelingenstroom op te vangen.

Chewie Gezien de zeer snelle ineenstorting had niemand zijn zaken op orde.

Dat is een beetje een flauw argument omdat iedereen dit zag aankomen. Op 2 juni (75 dagen geleden) riep de Kamer al op om meer vaart te maken met het terughalen van tolken. Ik ken de situatie in het buitenland niet maar Nederland had echt genoeg tijd om de boel op orde te hebben als ze dat zouden willen. Letterlijk na de val van Kabul nog een militair vliegtuig sturen is echt te weinig.

Ik ben wel heel benieuwd hoe het nu op korte en middellange termijn verder gaat met dat land en wat omringende en westerse landen gaan doen met de vluchtelingenstromen die ongetwijfeld al op gang zijn gekomen.

remlof

Dat is echt zo deprimerend om te zien. Onder die omstandigheden is beschaving toch fundamenteel onmogelijk zou je zeggen. Compleet hopeloos.

Molurus Er zijn er dus al een aantal op een vliegtuig blijven zitten terwijl het de lucht in ging en er vervolgens vanaf tientallen of honderden meters hoogte vanaf gedonderd.

Dan moet je echt wanhopig zijn.

remlof Dan moet je echt wanhopig zijn.

Wanhopig of geestelijk gehandicapt. Ik ga toch voor die laatste.

remlof Er zijn nogal wat mensen die gewoon weten dat ze door de Taliban vermoord gaan worden. Daar word je wel wanhopig van, ja.

remlof Er zijn er dus al een aantal op een vliegtuig blijven zitten terwijl het de lucht in ging en er vervolgens vanaf tientallen of honderden meters hoogte vanaf gedonderd.

Hier zag ik net beelden van. Jezus christus.

• Ossu replied to this.

tsjok Wat vind je van het zien van zulke beelden? Voordat ik weer te nieuwsgierig ben:

Laatst was ergens een video opgedoken waar je die Italiaanse cabinegondel neer zag storten. Toen ik het gekeken had, had ik het gevoel dat het ellendig was om te zien maar eigenlijk geen enkel nieuw inzicht gaf.

Heb jij hiermee ook hetzelfde gevoel, of wat anders?

Ossu Nou ja gewoon puur vanuit informatief oogpunt is het wel interessant, uit die video die Remlof net postte kun je wel afleiden dat er mensen mee de lucht in gingen maar dat was niet zeker. Het geeft nog meer de wanhoop aan.

Verder krijg ik er gewoon kippenvel van en het is doorgaans niet dat mijn dag na het zien van zulke beelden beter is dan daarvóór. Het is meer dat als je de actualiteiten probeert te volgen, zulke beelden er ook bij horen. Ik ga niet op zoek naar gruwelijkheden van jaren terug of zo.

Ik hoef persoonlijk geen videobeelden te zien van mensen die van vliegtuigen af vallen, ik neem dat wel zo aan.

Wat ik me vooral afvraag is: wat denken deze mensen daar nou precies mee te bereiken?

"Weet je wat, ik pleeg zelfmoord voordat de Taliban me vermoordt"?

Denken ze werkelijk dat ze daarmee levend in een ander land terecht zouden kunnen komen? De kans daarop lijkt me echt volmaakt 0.

Of zijn ze zo wanhopig dat ze als gevolg daarvan hun verstand helemaal kwijt zijn?

Ik vraag me echt af hoe dat psychologisch werkt.