• Nieuws
  • Taliban herovert de macht in Afghanistan

Lijkt me een onderwerp dat een eigen topic verdient.

Stand van zaken momenteel: het lijkt erop dat de Taliban in de wachtstand zitten aan de rand van Kabul. Er zouden gesprekken zijn over een vreedzame machtsoverdracht. Al lijkt me dat dat eerder uitstel dan afstel van bloedvergieten is. Bijltjesdag lijkt me onvermijdelijk.

Al Jazeera meldt dat de vrouwen al 'in veiligheid' worden gebracht door de Taliban...

Zoals ik al opmerkte in de slowchat: 20 jaar oorlog, helemaal voor niks.

Ik vraag mij hardop af of men - en dan bedoel ik eigenlijk vooral de Verenigde Staten - deze keer wel zal leren van de geschiedenis.

Molurus Dit hele gebeuren is zo'n griezelige spiegeling van de Vietnamoorlog dat ik het betwijfel.

Sloggi Ik kan hier echt heel kwaad om worden. "Wij" het westen vallen een land binnen, worden geholpen door lokale inwoners die met gevaar van eigen leven iets proberen te maken van hun land. En dan peren we hem en laten we de tolken aan hun lot over. "Versnelde procedure" hier, "spoeddebat" daar. Kafkaësk is het.

We weten wie de tolken zijn. Fuck procedures. Haal ze gewoon allemaal met familie naar Nederland en dan zien we wel weer verder - het gaat om nog geen 200 mensen.

tsjok Dat doen de VS dus wel gewoon. De Nederlandse politiek lijkt zich veel te veel aan te trekken van haatdragende nationaal-populisten.

tsjok Ze hebben gewoon bloed aan hun handen. Dood door schuld, minder is het niet.

remlof Dat doen de VS dus wel gewoon. De Nederlandse politiek lijkt zich veel te veel aan te trekken van haatdragende nationaal-populisten.

Daar staat wel tegenover dat dit hele avontuurtje het idee van en georganiseerd door de Amerikanen is geweest. Direct of indirect zijn zij verantwoordelijk voor alle gevolgen daarvan.

Molurus Dat is zondermeer waar, maar ze bekommeren zich wel om de buitenlanders die voor hen gewerkt hebben en gevaar lopen bij hun aftocht.

tsjok
          Laatst op de radio een vrij uitgebreid item over gehoord. Kennelijk is het allemaal niet zo overduidelijk wie de tolken zijn, en waar ze zijn gebleven. De tolken zelf hebben doorgaans hun loonstrookjes, identificatiepapieren, foto's en dergelijken verbrand uit angst dat ze door de taliban zullen worden gevonden en gedood. Identificatie gaat dus vooral op basis van verhalen die zij over missies kunnen vertellen, en "herkent iemand deze vermeende tolk?", wat nogal lang kan duren.

En kennelijk is de Nederlandse procedure daarin nog een van de meest vlotte. Was zo'n item met een man die binnen 10 maanden van Afghanistan naar Nederland ging, terwijl er voor bijvoorbeeld de VS procedures waren die al twee à drie jaar liepen.

Maar wat mij betreft gaat hier nu even snelheid voor alles. Haal die vermoedelijke tolken zo snel mogelijk uit Afghanistan. Desnoods met een tussenstop in een ander land, van waaruit die versnelde procedure kan worden afgewerkt. Maar door ze daar te laten zitten, terwijl de datum van "terugtrekking" van de VS al maanden rood-omcirkeld stond op iedere kalender van iemand die er iets mee te maken heeft gehad, toont Nederland zich maar een beroerde bondgenoot.

Molurus Ik vind niet dat dat Nederland ook maar enigszins ontslaat van onze eigen verantwoordelijkheid van onze acties in Afghanistan. Of dat nou de burgerdoden betreft of de mensen die voor ons gewerkt hebben.

tsjok Ik vind niet dat dat Nederland ook maar enigszins ontslaat van onze eigen verantwoordelijkheid van onze acties in Afghanistan. Of dat nou de burgerdoden betreft of de mensen die voor ons gewerkt hebben.

Eens. Heck, we hadden nooit betrokken moeten raken in deze 'war on terror'.

Het heeft geleid tot wat wat mij betreft het meest genante / pijnlijke stukje recente Nederlandse geschiedenis is geweest.

tsjok En de Taliban belooft geen wraak te nemen op inwoners van Kabul.

Staat dat stadion er nog eigenlijk?

Sloggi De Taliban heeft gezegd dat er geen onschuldige burgers zullen omkomen. Onschuldig vanuit hun perspectief uiteraard…