• Nieuws
  • Algemeen nieuwsberichtentopic

tsjok
Men heeft ook geen visie meer want effecten moeten direct zichtbaar zijn dus gaat men voor het korte termijn effect en kijkt imho vaak niet eens meer naar de lange duur gevolgen.

tsjok Grapperhaus heeft vandaag nog maar eens aangegeven dat hij geen keuzes wenst te maken in de taken of prioriteiten van de politie, dat is echt aan de regionale korpsleiding.

Dat is wel slim van hem, want als er dan een keer in de media komt dat in regio X politietaak Y blijft liggen dan ligt dat in ieder geval niet aan hem.

janneke141 Dat lijkt me echt ontwijken van de verantwoordelijkheid. De minister bepaalt welke taken de politie uitvoert en wat de prioriteiten zijn. Als Grapperhaus zegt dat er meer aandacht naar internetcriminaliteit moet gaan zegt hij er niet achteraan '... als de korpsleiding dat wil'.

En als de Kamer boos is dat verkrachtingszaken op de plank blijven liggen, is de minister van justitie daarvoor ook politiek verantwoordelijk.

Marokko weigert een gesprek met Nederland over het terugnemen van uitgeprocedeerde asielzoekers. Dat zei staatssecretaris Broekers-Knol in de Tweede Kamer. Ze wil in Marokko op bezoek, maar is niet welkom.

Marokkanen die in ons land asiel aanvragen maken weinig kans op een verblijfsvergunning omdat Marokko als veilig land wordt beschouwd. Maar Marokko neemt afgewezen asielzoekers nauwelijks terug en daarom wilde Broekers-Knol in overleg. Maar ze krijgt de minister "niet te spreken", aldus de staatssecretaris.

Kamerleden zijn ontstemd. "Hét signaal dat Marokko dit probleem niet serieus neemt", zegt SP-Kamerlid van Dijk.

Het CDA en de PVV vroegen waarom uitgeprocedeerden niet op het vliegtuig worden gezet naar het land van herkomst, ongeacht wat dat land ervan vindt. Volgens Broekers-Knol komen de meesten "per kerende post" weer terug.

'Geen zin'
    GroenLinks-Kamerlid van Ojik zei "met stijgende verbazing" te luisteren. Hij wilde weten waarom Marokko de gesprekken weigerde, maar daar kon de staatssecretaris geen antwoord op geven.

Broekers-Knol zei dat ze via Buitenlandse Zaken en diplomatieke kanalen te horen had gekregen dat een bezoek geen zin had.

De SP oppert dat het Nederlandse Kabinet moet nadenken over visummaatregelen tegen Marokkaanse bewindsleden.

Dit zou toch een joekel van een diplomatieke rel op moeten leveren?

janneke141 Marokko weigert bijna alle teruggestuurde mensen, al jaren. Dat levert geen rel op omdat het een nogal gevoelig onderwerp is. Maar misschien wordt het daar wel eens tijd voor, dit slaat nergens op natuurlijk.

tsjok Je eigen onderdanen niet terugnemen is nog altijd iets anders dan een minister weigeren voor diplomatiek overleg.

janneke141 Ik weet niet precies hoe het geformuleerd is, maar het bezoek is ook zinloos als Marokko toch geen mensen terugneemt (wat ze niet doen). Dit is natuurlijk wel een schoffering.

Mja, als Marokko op voorhand dat standpunt niet wil wijzigen, waar zou zo'n gesprek dan eigenlijk over moeten gaan?

Blijft natuurlijk een raar standpunt, maar dat standpunt is bepaald niet nieuw.

Molurus Praktisch gezien heb je gelijk. Maar in internationale diplomatiek heb je natuurlijk wel vaker gesprekken waar op voorhand wel redelijk van vaststaat dat de standpunten niet veranderen. Dialoog is altijd goed en schofferen van je gesprekspartner is dat niet.

Nederland en Marokko hebben best veel van elkaar nodig. Hoop niet dat het uit de hand loopt, maar zo lijkt dat wel redelijk onvermijdelijk natuurlijk.

tsjok

Mja, het is natuurlijk wel zo dat Nederland al decennia genoegen neemt met zo'n beetje elk standpunt dat Marokko inneemt. Er is nooit echt sprake geweest van gelijkwaardige onderhandelingen of gesprekken.

En dat de staatssecretaris een vrouw is zal (sadly) vast ook niet helpen.

Tijd om het uitbetalen van uitkeringen naar Marokko eens ter discussie te stellen dan.
              Kinderbijslag, WAO, WIA, AOW.

Ik vind het eerlijk gezegd sowieso wel een beetje curieus dat wij uitkeringen verstrekken aan mensen die in Marokko wonen. Waarom is dat eigenlijk?

Molurus Omdat het Nederlandse staatsburgers zijn waarschijnlijk. In ieder geval met de AOW doen we dat al heel lang.

Van mij mogen we ermee ophouden - en dan uiteraard in alle landen, niet alleen in Marokko.

Molurus Omdat als je in Nederland recht hebt op een uitkering, je dat niet verliest als je naar Marokko gaat (of naar een ander land, overigens). Daarbij maakt het uit welke uitkering het is, of je permanent of tijdelijk in het buitenland verblijft, etc.

Als je met ziekteverlof bent en je wil dat bij je familie in Argentinië gaan doen, staat je dat vrij. Ik vind dat persoonlijk ook niet super raar. De hoogte van uitkeringen wordt wel aangepast aan de kosten van levensonderhoud in het land waar je heen gaat.

Van de AOW en eventueel de WIA begrijp ik het nog wel, dat zijn opgebouwde rechten. Maar Kinderbijslag?

Onder "wonen" versta ik uiteraard niet een lange vakantie of een ziekteverlof maar permanente vestiging.