janneke141 De zorgvraag stijgt, maar die gaat niet ergens terecht komen behalve bij de zorg. Terwijl je sommige taken van de politie wel degelijk weg zou kunnen nemen bij de politie.
Over de cijfers: tussen 2009 en 2016 is er elk jaar op de politie bezuinigd, met zo'n 190 miljoen structureel per jaar. In 2016 en 2017 kregen ze er ongeveer hetzelfde bij. Sindsdien wordt er weer bezuinigd. Het is lastig om echt meerjarige cijfers te vinden over de totale politiebegroting, al zou ik die wel heel graag willen zien.
Volgens mij is meer blauw op straat de afgelopen decennia nog nooit gelukt. De snelwegpolitie is afgeschaft, de helft van alle politiebureaus is gesloten, er zijn minder wijkagenten. En dan heb ik het alleen maar over de afgelopen 5 jaar. In ruil daarvoor is de politie wel meer werk gaan doen wat minder opvalt (internetcriminaliteit, zware misdaad, persoonsbeveiliging). Maar de politieorganisatie wordt gewoon structureel uitgekleed en dat weigert de politiek te onderkennen. En ondertussen gaat het vaak over de lage pakkans, dat kleine vergrijpen helemaal niet worden vervolgd, toegenomen verkeersovertredingen, ga zo maar door. Al die zaken zijn een gevolg van overbevraging van de politiediensten.
Ik kan op mijn beurt weinig zeggen over de zorg en het onderwijs. Maar wat je laatste punt aangaat: een politieagent doet volgens mij zijn werk in de regel niet slordig, er blijven gewoon dingen liggen of ze werken over. Dat zal ook te maken hebben met dat de politie minder strak met een klok werkt zoals in de zorg bijvoorbeeld wel is.