• Nieuws
  • Algemeen nieuwsberichtentopic

Molurus Betekent dat "woonlandbeginsel" dan trouwens ook dat je uitkering hoger is wanneer je besluit in een land te gaan wonen dat duurder is dan Nederland?

Nee, grappig genoeg. De uitkering wordt vermenigvuldigd met een factor en die is ten hoogste 1 (voor bijvoorbeeld Israël) en ten laagste 0,3 (voor India). Zie hier meer: https://www.uwv.nl/particulieren/overige-onderwerpen/internationaal/handhavingsverdrag-naar-welke-landen-kan-uitkering-mee/detail/overzicht-landen-waar-u-uw-uitkering-mee-naartoe-kunt-nemen

Deze materie is trouwens echt extreem ingewikkeld en voor de EU gelden nog weer totaal andere regels.

Molurus
    Nope, voor kinderbijslag zou je dat wel kunnen stellen, maar AOW bouw je gewoon op, en WAO/WIA is een verzekering.

Maar iemand die vanuit Marokko zijn oude dag in Nederland komt slijten hoeven wij dus niet te betalen omdat hij een uitkering vanuit Casablanca krijgt?

tsjok Nee, grappig genoeg. De uitkering wordt vermenigvuldigd met een factor en die is ten hoogste 1 (voor bijvoorbeeld Israë) en ten laagste 0,3 (voor India).

Bizar, ik kan niet anders zeggen.

janneke141 Als dat een Marokkaans staatsburger is klopt dat volgens mij ja.

janneke141
      Die zal geen verblijfsvergunning krijgen neem ik aan, en derhalve zou er geen bijstandsuitkering betaald gaan worden.

Leandra Je kunt ook vanuit Marokko naar Nederland emigreren. Daar zijn wel een hoop eisen aan uiteraard, maar het kan prima.

tsjok
          Maar wie aan die eisen voldoet zal hoogstwaarschijnlijk niet op kosten van de NL maatschappij hoeven te overleven.

Molurus Het blijft voor mij toch wel iets geks hebben... dingen zoals AOW, WAO en kinderbijslag zijn in mijn beleving nationale maatschappelijke voorzieningen. Dat die dan grensoverschreidend zouden werken komt vreemd op me over.

Dat is heel logisch. Als je bijv. op je 55e naar een ander land (laten we zeggen België) zou verhuizen, dan zou het behoorlijk onrechtvaardig zijn als je dan nauwelijks pensioen krijgt - geen Nederlandse AOW, maar ook nauwelijks iets van het nieuwe land omdat je daar niet veel tijd hebt gehad om iets op te bouwen.

tsjok Nederland ondertekent zo'n beetje ieder internationaal verdrag en interpreteert het daarna ook nog zo breed mogelijk. En dan lopen 'we' vervolgens tegen andere landen aan die gewoon 'nee' zeggen en blijven zelf met de gebakken peren en verplichtingen zitten. We moeten als land echt veel harder worden op dit vlak.

Ossu

Aan de ene kant een logische gedachte, aan de andere kant denk ik bij mezelf: is het wel en wee van mensen die in andere landen wonen niet gewoon de verantwoordelijkheid van die landen?

Om er even een ad absurdum in te gooien: als je als homo naar Saudi Arabië verhuist ben je je leven niet zeker. En ja, dat is heel onrechtvaardig. Maar is dat nu werkelijk een Nederlands probleem?

Mijn punt is: als iemand besluit te emigreren is dat een keuze die hij of zij maakt, inclusief de consequenties daarvan.

• Ossu replied to this.

Dwersdriever

of we behouden onze beschaving. Ook een aardige optie die we ons meer dan prima kunnen permitteren.

Duke Het is volgens mij in het belang van niemand om hier mensen te hebben die geen enkel recht hebben om hier te zijn, voor veel overlast zorgen, die recht hebben op van alles en waar we op geen enkele manier vanaf kunnen komen. Een wat hardere aanpak van landen die in dit soort zaken stelselmatig tegenwerken direct in verband brengen met beschaving is wel erg gemakzuchtig.

• Duke replied to this.

Dwersdriever Simpelweg onzin. Zonder verdrag neemt Marokko overigens ook geen mensen terug, dat is juist iets wat je bilateraal afspreekt normaal gesproken.

tsjok Is allesbehalve onzin natuurlijk. Het is de harde praktijk van het asielbeleid. Wij leggen onszelf allerhande verplichtingen op en krijgen nul op het rekest als we andere landen op hun verplichtingen wijzen, Vervolgens kruipt de Nederlandse overheid machteloos in een hoekje onder het motto 'we kunnen niets' en zadelt de samenleving op met kosten en overlast.

Dwersdriever Het is onzin dat we "zo'n beetje elk internationaal verdrag ondertekenen", en de suggestie dat we in deze kwestie sterker zouden staan zonder bilaterale afspraken is al helemaal onzin.

Ironisch genoeg is een verdrag tussen Marokko en Nederland juist de (enige) manier om dit op te lossen.

Het blijft toch maar een onhandig ding, zo'n rechtsstaat.

Nederland moet de diplomatieke druk op Marokko (en evt. andere landen met soortgelijk gedrag) opvoeren. Om mensen hun rechten te ontzeggen geeft geen pas.

tsjok Noem eens wat internationale verdragen waar Nederland voor in aanmerking komt en die wij principieel niet hebben ondertekend?

De verdragenbank op Overheid.nl telt dit jaar al zo'n negentig nieuw toegevoegde of gewijzigde verdragen. Het lijkt wel een Haagse hobby om alles wat langskomt te ondertekenen. Van bestrijden van het pesten op het werk, tot Antartica en de bescherming van Afrikaans-Euraziatische trekkende watervogels. En vele anderen.

Dwersdriever Daar zijn zat voorbeelden van. Om een heel actuele te pakken gaat het vrijhandelsverdrag CETA waarschijnlijk sneuvelen omdat Nederland het niet gaat ondertekenen.

Dit getuigt echt van een onrealistische visie van jouw kant. Verdragen zijn niet inherent slecht of goed, het is de inhoud die uitmaakt. En als je het hebt over dingen die wij graag willen van andere landen, zoals dat Marokko staatsburgers terugneemt, is bilaterale samenwerking (via verdragen) de enige manier om dat te bewerkstelligen.

Het lijkt echt heel erg op de loze kreten die je van populistische partijen vaak hoort dat er "te veel regels" of "te veel wetten" zijn in Nederland.