janneke141 Het is een beetje jammer dat je die in je OP al uitsluit hoor. Net als Sander Dekker trouwens.
Maar ontopic: ik heb werkelijk geen idee. Vooral niet omdat de belangrijkste uitdagingen, namelijk economisch beleid, klimaat en humanitaire zaken, allemaal geen exacte wetenschap zijn. Wijsheid is dus betrekkelijk en kan bovendien door de tijd worden ingehaald.
Ik sluit beroepspolitici bewust uit omdat, in elk geval in mijn perceptie, heel veel mensen die wel geschikt zijn voor zoiets over het algemeen totaal geen zin hebben om het te doen. Of om Douglas Adams te citeren:
"The major problem—one of the major problems, for there are several—one of the many major problems with governing people is that of whom you get to do it; or rather of who manages to get people to let them do it to them.
To summarize: it is a well-known fact that those people who must want to rule people are, ipso facto, those least suited to do it.
To summarize the summary: anyone who is capable of getting themselves made President should on no account be allowed to do the job."