Naar aanleiding van de discussie over democratie in het referendum topic zou ik de leden van het forum een hypothetische wereld willen voorleggen. De uitgangspunten zijn de volgende:
1) er komt 1 wereldbestuur, bestaande uit een raad van wijze mannen.
2) deze raad heeft absolute zeggenschap over elke politieke beleidskwestie.
3) er kunnen lokale besturen bestaan, maar die zijn altijd ondergeschikt aan de raad van wijze mannen.
Mijn vraag:
Wie zouden jullie nou ultiem geschikt achten om deel te nemen in de raad van wijze mannen? Wie zijn bij uitstek geschikt om, vrij van persoonlijke belangen, planeet aarde en de mensheid in de juiste richting te sturen?
Ik wil daarbij 1 harde voorwaarde stellen: mensen die beroepsmatig actief zijn of zijn geweest in de politiek zijn uitgesloten van voordracht.
Mijn voordrachten zouden zijn:
1) Michael Sandel. Professor politieke filosofie aan Harvard University. Het begrip van politieke filosofie van deze man heb ik best wel hoog zitten, mede dankzij zijn serie lezingen "what's the right thing to do?"
2) Edward Witten. Ondanks dat deze man waarschijnlijk meer waarde heeft in de wetenschap zelf heeft hij zijn status als meest geciteerde levende natuurwetenschapper meer dan verdiend.
Andere suggesties? En vooral de toelichting lijkt me interessant. 🙂