Dwersdriever Het is toch elk jaar wel raak? Kan me niet een rustige eerste week herinneren zonder grote slachtoffers.

Anyway, Jumbo kan deze Tour wel in de prullenbak gooien.

Daar gaat weer een heel team. Haig lijkt niet bij bewustzijn.

Dit gebeurde twintig jaar geleden echt niet. Fuck het nieuwe wielrennen.

En weer een valpartij. Sagan en Yates hard tegen de vlakte vlak voor de finish.

Edit: Ewan, niet Yates.

• Myst replied to this.

tsjok Herstel, Sagan zat een keer niet fout

Ze moeten die renners gewoon direct de bergen en een tijdrit in jagen. Snel voor verschillen zorgen. En sprintetappes twintig km voor de finish afblazen voor klassementsmannen.

Myst Ik had het idee dat Ewan eerst viel en Sagan meenam maar ik weet het niet zeker.

tsjok Ja, volgens mij wel. Ik dacht eerst ook dat Sagan weer eens een tik uitdeelde, maar Ewan ging voor hem naar de grond en Sagan duikelde er overheen.

Dwersdriever Dat laatste inderdaad. Tijdsverschillen 10km voor de finish optekenen en dan alleen nog maar rijden voor de ritoverwinning.

Dwersdriever Misschien gewoon geen wielerwedstrijden houden op stukken weg waar dat helemaal niet (veilig) kan. Is toch ook niet leuk voor het klassement, dit.

Gewoon beginnen met een fatsoenlijke tijdrit, dan is de eerste stress wel weg omdat minstens 100 rijders geen enkele kans meer maken op enig klassement.
              En beter nadenken over het bouwen van het parcours…

Dit is wel een gevalletje loterij op deze manier inderdaad. Jumbo heeft natuurlijk Martin en Roglic, twee renners die niet behoren tot de beste stuurders in het peloton, maar het is waarschijnlijk vooral pech. En een kwestie van de ASO die spektakel te belangrijk vindt. Je weet vooraf dat niet elke renner perfect gaat rijden, dan moet je in de eerste week niet met een dergelijk parcours komen. Want dit was te voorspellen.

Opvallend is wel dat Kelderman het tot nu toe lukt om (bijna) zonder kleerscheuren te finishen. Hup Wilco!

edit:
              En het was blijkbaar niet helemaal de schuld van Roglic dat ze vielen:

edit 2:
              Tweet is weg, maar blijkbaar heeft Roglic het AD vertelt dat Colbrelli hem een bodycheck heeft gegeven.

Het is natuurlijk ook niet alleen maar de schuld van de organisatie. Inderdaad, toen ik nog klein was kwam dit minder voor. Toen reed men gewoon nog op een slakkengang, kwamen ze anderhalf uur achter op schema aan, zaten de klassementsrenners niet voorin te dringen en had niet iedereen en zijn moeder een sprinter in de ploeg die denkt kans te maken.

Dan nemen de commerciële belangen voor de ploegen toe en willen ze allemaal op de voorste rij zitten. Dan donderen ze over elkaar heen en leggen ze de schuld bij de organisatie, zonder naar zichzelf te kijken. Zij hebben deze mentaliteit zelf geïntroduceerd. Met deze belangen kun je elke koers op een landingsbaan van een vliegveld laten eindigen en dan zullen er nog valpartijen zijn. Ik vind dat de ploegen ook bij zichzelf te rade moeten gaan en gezamenlijk de idioterie van de laatste 30 kilometer moeten beteugelen. Je hóeft niet met 55 per uur op 20 kilometer van de finish door de straten te denderen. Dat is een keuze.

Myst Ik weet niet of ik dat helemaal een terecht punt vind. Het gaat om sporters die niets liever willen dan winnen. En daar zijn ze gewoon veel beter in geworden dan enkele decennia geleden. Het is niet dat ze toen een slakkengang fietsten omdat ze samen besloten hadden dat dat slimmer is, nee, ze fietsen óók zo hard als ze konden, alleen ze konden minder hard.

Het is aan de organisatie (zij dat de UCI of de Tourorganisatie) om omstandigheden te scheppen zodat mensen veilig het maximale kunnen geven. Door bijvoorbeeld bepaalde doping te verbieden, omdat het zeer schadelijk is voor de gezondheid van sporters. Dan kun je wel zeggen 'je hóeft geen doping te nemen', maar als het legaal is en je concurrent doet het wel dan verlies je dus. En dat kun je niet vragen van een sporter. Hetzelfde geldt voor hard fietsen in de slotfase: als er maar één iemand is die denkt dat zijn winkansen daardoor vergroten zal hij dat doen, en dan moet de rest volgen. Dat is een winnaarsmentaliteit. En als je die uit etappes haalt dan krijg je wat je ziet in de slotrit totaan Parijs - een slaapverwekkend fietsuitje.

Daarbij was er blijkbaar bij deze etappe door de ploegbazen aangegeven dat het parcours te gevaarlijk is en een verzoek gedaan om de klok stil te zetten op 10km van de streep. De organisatie heeft dat geweigerd. Daarmee lok je dus vrij letterlijk in de hand dat mensen de laatste 10km gaan raggen.

Het is een beetje van allebei. Natuurlijk gaan wielrenners niet uit zichzelf langzamer fietsen, maar het is de ploeg die ervoor kiest om met alle geweld met 8 renners voorin te zitten, in plaats van met 3.

De rest is aan de organisator/parcoursbouwer. Dat bochtige gedoe in de finale van vlakke etappes in zo'n pokkedorp is vragen om ellende. Zoek maar lekker een industrieterrein uit, we hebben de hele dag al naar VVV-beelden kunnen kijken.

Ahh, Van Moer was zo dichtbij! Geklopt door Cavendish (en de rest van het peloton) op 200 meter van de streep.