Sloggi Jij denkt dat ze bij Jumbo wel clean rijden?
Ik heb geen idee over Jumbo. In het wielrennen heeft iedereen de schijn tegen. Ketonen zijn verder geen geheim en ook niet verboden.

Maar Joxean Fernandez Matxin was de grote man achter Saunier Duval, bekend van coureurs als Riccardo Ricco, Leonardo Piepoli en Juan Jose Cobo. Allemaal mensen die de aandacht trokken met buitengewone solo-ritten en later door de mand vielen. De andere grote man achter die Saunier Duval-ploeg was Mauro Gianetti, ook al betrokken bij de begeleiding van Pogacar. Hetiskoers.nl heeft een interessant portret van hem geschreven

Of ze nu Geox, Saunier Duval of Fuji-Servetto heten; de positieve plasjes vallen er als rijpe appels en altijd staat Mauro Gianetti er met zijn neus bovenop van niks te weten.

https://hetiskoers.nl/vergeten-wielrenner-gianetti-mauro/

Hier hebben we gisteren iemand gezien die de afgelopen dagen slechts met de grootste moeite kon volgen en die ineens als een stoomtrein over zowel het vlakke als de berg rijdt en iedereen op een hoop rijdt. Waaronder een aantal van de beste tijdrijders ter wereld. Het verleden van het wielrennen leert dat als mensen iets buitengewoons doen, daar vaak een buitengewone reden voor is.

Ik laat mij het kijkplezier rond het wielrennen er niet door bederven verder. Maar de sport heeft helaas kanttekeningen bij buitengewone prestaties aan zichzelf te wijten.

Linus Zoals ik in mijn vorige posting al schreef, de sport heeft het wantrouwen aan zichzelf te wijten en dat is heel spijtig. Maar ik volg en kijk wielrennen nog altijd met enige passie, dus het is voor mij verder geen breekpunt.

Ach, als je bedenkt dat iedereen onder de shit zit dan is het toch weer een gelijkwaardig speelveld 😛

tsjok

Jij kijkt toch ook met plezier naar voetbal? Terwijl je weet dat je daar ook gewoon bedonderd wordt met nog veel grotere financiële belangen (en dus meer valsspelen).

Duke Ik geloof niet dat er in de Eredivisie een dopingprobleem is van het formaat dat wielrennen dat heeft. In elk geval hoef ik niet bij elke mooie goal te denken "Ja, hij heeft sinds 2018 die coach, en sindsdien is hij veel meer gaan scoren, en die coach heeft ook 5 dopingzondaars bijgestaan". Jij doet altijd alsof wielrennen vergelijkbaar is met alle andere sporten en zéker met voetbal... Maar eigenlijk is dat niet zo.

En als ik wel bij elke goede prestatie meteen zou verdenken dat er verboden middelen in het spel zijn, dan zou ik inderdaad ook niet meer van voetbal genieten.

Duke Lees eens een boek van Declan Hill. Dan kijk je ook nooit meer hetzelfde naar een klunzig veroorzaakte strafschop, een keepersfout of een onvoorstelbare misser voor het doel.

tsjok Ik hou van de beelden, het commentaar, de tactiek, de verhalen en de mentale en fysieke inspanningen rond de sport. Maar het is niet meer zo onschuldig als toen ik als achtjarig jongetje op Radio Nederland Wereldomroep luisterde naar de geweldige prestaties van mannen als Peter Winnen en Johan van der Velde. Maar het is nog ruim voldoende om het tot de sport te maken waar ik de meeste kijkuren instop. Ik blijf wielrennen ondanks of wellicht zelfs deels door alles enorm fascinerend vinden.

Dwersdriever Sloggi Het is wel een beetje jammer dat het begeleidingsteam vol mensen met een verdacht verleden zit. Ergens vrees ik toch weer voor onthullingen over een paar jaar.

Ja, dat heb ik ook altijd bij Astana. Over 10 jaar kunnen we de uitslag met pen schrijven, nu staat deze nog met potlood geschreven.

janneke141 Is extreem zeldzaam.

Ik wil verder niet de problemen van voetbal bagatelliseren (zeker niet in een wielrentopic) maar in de geschiedenis van het Nederlandse voetbal is er één wedstrijd waarvan bewijs is dat die gefixt is, en dat was zeker geen wedstrijd die relevant was voor de prijzen of zelfs de ranglijst. Is in mijn ogen onvergelijkbaar met berichten als "92% van de rondewinnaars in de afgelopen 25 jaar in aanraking met doping".

Een sport waar praktisch de enige vereiste is om zoveel mogelijk vermogen uit je lichaam te pompen is ook wel erg gevoelig voor dopinggebruik.

tsjok Wielrennen gaat niet over sport maar over drama. In feite kijk je bij een grote ronde naar een dramaserie met iedere dag een nieuwe aflevering. 😉

tsjok Op zich heb ik niet eens een probleem met doping, maar wanneer iemand zo onverklaarbaar ver boven de rest uit steekt dan zit ik ook niet meer lekker te kijken, nee. Dan weet je bijna zeker dat iets niet in de haak is. Dat de rest misschien ook doping gebruikt is nog tot daar aan toe, die zijn in elk geval in evenwicht.

Past ook niet in het beeld van deze ronde, waarin alles behoorlijk gelijk op ging, maar op de een na laatste dag rijdt iemand de rest volledig zoek.

tsjok

ook jij kiest dus voor naïviteit 😉. Als in het wielrennen net als in voetbal, schaatsen of tennis dopinggebruik altijd netjes onder het tapijt geveegd zou zijn had je er ook heel anders naar kunnen kijken. Een club als Ajax heeft in haar eentje net zoveel omzet als de 4-6 beste wielerploegen samen. Die belangen zijn daarmee zo groot dat de randen echt wel actief opgezocht worden.

Duke Beweer je werkelijk dat het dopingprobleem in voetbal, schaatsen of tennis net zo groot is als in het wielrennen?

Overigens doet dat aan het punt niets af. Je hebt nu eenmaal de kennis over dopinggebruik in wielrennen en mijn vraag gaat juist over wielrennen kijken terwijl je dat weet.

tsjok

het valt er iets minder op (wat je niet controleert vind je ook niet) maar het gebruik zal er inderdaad niet substantieel minder zijn.

tsjok

en over je tweede punt. Topsport kijken is voor mij entertainment waarbij je weet dat je aan alle kanten bedonderd wordt. Ik heb daar niet zo'n moeite mee.

Duke Dat is echt een buitengewone stelling die je niet kunt maken zonder enig bewijs. Ik heb hierboven al een artikel gelinkt waaruit blijkt dat vrijwel alle rondewinnaars afgelopen decennia in verband zijn gebracht met doping. Vergelijk dat met bijvoorbeeld tennis, waar het aantal dopinggevallen in de top op twee handen te tellen is. Terwijl tennisspelers ook het hele jaar worden getest - wellicht niet zó veel als wielrenners, maar ook niet weinig.

Voor schaatsen geldt hetzelfde. Met daarbij nog de kanttekening dat bijvoorbeeld op grote toernooien als de Olympische Spelen iedereen elke wedstrijd wordt getest. Hoe veel gouden Olympische medailles zijn er later afgenomen vanwege dopinggebruik? De Volkskrant had een tijdje terug nog een mooi artikeltje met overzichten van dopingaffaires in het schaatsen. Als je zoiets voor het wielrennen maakt moet je er (letterlijk!) honderden namen op zetten.

Als jouw coping mechanism om nog van de wielersport te kunnen genieten is te denken dat het overal net zo erg is houd ik je natuurlijk niet tegen. Alleen volgens mij is het echt niet waar.