tsjok Tijd om de lapjestrui weer van stal te halen voor deze geweldenaar:
Wielrennen #2
- Edited
Linus Roglic heeft naar mijn idee ook helemaal niet zo’n slechte tijdrit neergezet. Niet goed, iets onder zijn kunnen als ik dat aan de tijden van Dumoulin, Van Aert en Porte relateer maar het was zeker geen inzinking. Het is Pogacar die hier inderdaad een uitzonderlijke tijdrit heeft neergezet.
Duke Plus dat ik wielerwedstrijden met slecht weer altijd wel extra heroïsch vind. Zoals de stormeditie van Gent-Wevelgem in 2015.
Bolkesteijn Nou, volgens mij was zijn klimtijd niet zo best. Ja, niet veel langzamer dan Dumoulin maar die reed op een tijdritfiets omhoog.
Mas, Landa en Porte klommen sneller dan Roglic. Dat zagen we niet eerder deze Tour.
Maar Pogacar was inderdaad uitzonderlijk .
Sloggi Het is wel een beetje jammer dat het begeleidingsteam vol mensen met een verdacht verleden zit. Ergens vrees ik toch weer voor onthullingen over een paar jaar. Roglic op normaal niveau had hier iets onder de tijd van Dumoulin en Porte gereden en dat was nog niet genoeg geweest. De voortdurende wondertijden van Pogacar in zijn oor zullen ervoor hebben gezorgd dat de moed uit zijn schoenen zakte.
Als wielerliefhebber heb ik enorm genoten. Maar als ervaren wielerliefhebber bekruipt me toch een gevoel van onrust bij gebeurtenissen die de realiteit tarten.
Gisteren wilde ik er nog niet echt aan omdat het een jonge vent is en jonge atleten doen wel vaker rare dingen als ze hun eigen kracht aan het ontdekken zijn. En het was duidelijk dat hij deze tijdrit al voor de tour had omcirkelt (die wissel van de fiets moet vaak geoefend zijn).
Maar zo snel op het vlakke en dan ook sneller die berg op dan ooit is gedaan, zelfs niet door Froome en Aru in hun beste jaren (en die hoefde niet te wisselen van fiets). Het is wel verontrustend. Jammer en hopelijk is het niks en hebben we gewoon te maken met een uitschieter van een enorm talent.
Oh, ik kan hier nog heerlijk naïef van genieten. Sowieso zie ik populaire topsport als show waarbij je aan alle kanten bedonderd wordt.
Dwersdriever Jij denkt dat ze bij Jumbo wel clean rijden?
Niermann heeft bekend EPO te hebben gebruikt; Frans Maassen zat vanaf 2004 bij Rabobank, daar hoef ik weinig over te vertellen denk ik. Dumoulin won zijn Giro met knecht Preidler die aan de bloeddoping en groeihormonen zat.
En iets met ketonen.
Wat is straks de geschatte finishtijd?
Rond 19.00 uur volgens de NOS, het is weer zo'n late etappe.
- Edited
Sloggi Jij denkt dat ze bij Jumbo wel clean rijden?
Ik heb geen idee over Jumbo. In het wielrennen heeft iedereen de schijn tegen. Ketonen zijn verder geen geheim en ook niet verboden.
Maar Joxean Fernandez Matxin was de grote man achter Saunier Duval, bekend van coureurs als Riccardo Ricco, Leonardo Piepoli en Juan Jose Cobo. Allemaal mensen die de aandacht trokken met buitengewone solo-ritten en later door de mand vielen. De andere grote man achter die Saunier Duval-ploeg was Mauro Gianetti, ook al betrokken bij de begeleiding van Pogacar. Hetiskoers.nl heeft een interessant portret van hem geschreven
Of ze nu Geox, Saunier Duval of Fuji-Servetto heten; de positieve plasjes vallen er als rijpe appels en altijd staat Mauro Gianetti er met zijn neus bovenop van niks te weten.
https://hetiskoers.nl/vergeten-wielrenner-gianetti-mauro/
Hier hebben we gisteren iemand gezien die de afgelopen dagen slechts met de grootste moeite kon volgen en die ineens als een stoomtrein over zowel het vlakke als de berg rijdt en iedereen op een hoop rijdt. Waaronder een aantal van de beste tijdrijders ter wereld. Het verleden van het wielrennen leert dat als mensen iets buitengewoons doen, daar vaak een buitengewone reden voor is.
Ik laat mij het kijkplezier rond het wielrennen er niet door bederven verder. Maar de sport heeft helaas kanttekeningen bij buitengewone prestaties aan zichzelf te wijten.
Linus Zoals ik in mijn vorige posting al schreef, de sport heeft het wantrouwen aan zichzelf te wijten en dat is heel spijtig. Maar ik volg en kijk wielrennen nog altijd met enige passie, dus het is voor mij verder geen breekpunt.
Ik snap dus niet hoe je met deze wetenschap nog kunt genieten van zo'n etappe.
Ach, als je bedenkt dat iedereen onder de shit zit dan is het toch weer een gelijkwaardig speelveld
- Edited
Duke Ik geloof niet dat er in de Eredivisie een dopingprobleem is van het formaat dat wielrennen dat heeft. In elk geval hoef ik niet bij elke mooie goal te denken "Ja, hij heeft sinds 2018 die coach, en sindsdien is hij veel meer gaan scoren, en die coach heeft ook 5 dopingzondaars bijgestaan". Jij doet altijd alsof wielrennen vergelijkbaar is met alle andere sporten en zéker met voetbal... Maar eigenlijk is dat niet zo.
En als ik wel bij elke goede prestatie meteen zou verdenken dat er verboden middelen in het spel zijn, dan zou ik inderdaad ook niet meer van voetbal genieten.
tsjok Matchfixing?
- Edited
Duke Lees eens een boek van Declan Hill. Dan kijk je ook nooit meer hetzelfde naar een klunzig veroorzaakte strafschop, een keepersfout of een onvoorstelbare misser voor het doel.
tsjok Ik hou van de beelden, het commentaar, de tactiek, de verhalen en de mentale en fysieke inspanningen rond de sport. Maar het is niet meer zo onschuldig als toen ik als achtjarig jongetje op Radio Nederland Wereldomroep luisterde naar de geweldige prestaties van mannen als Peter Winnen en Johan van der Velde. Maar het is nog ruim voldoende om het tot de sport te maken waar ik de meeste kijkuren instop. Ik blijf wielrennen ondanks of wellicht zelfs deels door alles enorm fascinerend vinden.
Dwersdriever Sloggi Het is wel een beetje jammer dat het begeleidingsteam vol mensen met een verdacht verleden zit. Ergens vrees ik toch weer voor onthullingen over een paar jaar.
Ja, dat heb ik ook altijd bij Astana. Over 10 jaar kunnen we de uitslag met pen schrijven, nu staat deze nog met potlood geschreven.