Linus Ik vind Sunweb al een prima ploeg sinds Kittel er reed. Een professionele aanpak en altijd wel een paar aansprekende renners in de ploeg. Ik betrap mij er overigens nog steeds op dat als ik Dumoulin zoek in het peloton dat ik soms naar Sunweb-tricots zit te speuren.
Wielrennen #2
US Postal toestanden nu bij Jumbo Visma
Geloofwaardige ploeg, dat Jumbo Visma.
Bernal stapt vandaag niet meer op.
Ik zou ook niet opstappen als je het parcours van vandaag ziet. Het is tijd voor de koninginnerit:
Eerst de Madeleine op, en daarna een spiksplinternieuwe Col de la Loze. 21,5 kilometer tegen gemiddeld 7,8%. Maar dat percentage is misleidend, want er zitten een paar bijna vlakke stukken in. De laatste vier kilometer zijn gemiddeld 10-11% met stukken tot 24% (!). Dit deel van de col is vorig jaar nieuw aangelegd, speciaal voor de tour, en is zo steil dat het niet berijdbaar is met een auto.
Lekkere afsluiter, die laatste. Dat wordt zelfs voor de motoren nog een uitdaging.
- Edited
Ik snap de lol nooit zo van dit soort onnodig steile stukken (of van die rare gravel stroken die we een paar dagen terug zagen bij de Giro Rosa). Wel benieuwd hoe ze het gaan filmen trouwens.
Linus Tsja, zo'n organisatie wil spektakel, dat zal ongetwijfeld de reden zijn En die wens voor spektakel gaat soms ten koste van de veiligheid.
Wat we de afgelopen jaren zagen in lange bergritten is dat alle favorieten een groepje een kwartier lieten wegrijden, zelf bij elkaar op de lip bleven zitten en er in de laatste twee kilometer iemand wegsprong die dan óf de tour won óf de tour weggaf in de tijdrit. Dat is voor de kijker gewoon niet zo interessant.
Maar ik denk dat ze beter kunnen gaan werken met (grotere) bonificaties op tussencols. Ik denk wel dat dat de Tour boeiender kan maken overdag. Ook de vlakke etappes aan het begin, want dan maakt het dus wél uit wie er in de ontsnapping mee zit.
Linus Het is wel spectaculair en heldhaftig, vooral als er een groepje samen op de laatste paar kilometer komt. Maar het is wel zó steil en zwaar dat het echt een slakkengangetje wordt.
Ben benieuwd of ze het publiek een beetje weghouden overigens of dat dat vandaag op de cols weer bovenop de renners staat.
janneke141 Maar ik denk dat ze beter kunnen gaan werken met (grotere) bonificaties op tussencols. Ik denk wel dat dat de Tour boeiender kan maken overdag. Ook de vlakke etappes aan het begin, want dan maakt het dus wél uit wie er in de ontsnapping mee zit.
Ik denk dat ze de etappes gewoon korter moeten maken. Voor wie is nou die eerste 88 kilometer vandaag totaan de voet van de col de Madeleine? Je bent alleen maar renners aan het uitputten zodat ze op de belangrijke stukken minder energie kunnen geven.
tsjok Ten opzichte van dertig jaar geleden zijn ze al stevig korter geworden natuurlijk, toen zat er altijd nog wel een etappe tussen die boven de 250 zat, of een 200+etappe met de Tourmalet en nog twee andere reuzen erin.
Maar verder heb je inderdaad wel gelijk denk ik. Misschien gaat de heroïek er een beetje af in een ronde van 2500 kilometer, maar het wordt er waarschijnlijk wel spannender op. En schoner.