Bernal stapt vandaag niet meer op.

• Myst replied to this.

Linus Tsja, die was ook wel een flinke afgang aan het doormaken.

Myst

Inderdaad, heel even dacht ik dat hij na een hele beroerde dag nog wat extra tijd wilde verliezen om mee te mogen in een ontsnapping. Maar zo zag het er eigenlijk ook niet uit gisteren.

• Myst replied to this.

Linus Bijzonder dat iemand die eerst nog wel mee kon komen zo geknakt raakt. Misschien ook wel beter om hem aan de kant te houden, gezien zijn leeftijd. Die kan nog zeker 13 jaar mee op het hoogste niveau, je wilt ook niet dat iemand door zo'n ervaring jarenlang niet kan presteren.

Myst

Precies, de druk moet ook enorm zijn geweest. Hopelijk kunnen ze hem oppeppen voor de Vuelta zodat hij daar weer wat zelfvertrouwen op kan doen. Froome lijkt toch niet in staat om zijn oude niveau te behalen en Thomas gaat al naar de Giro, dus Ineos heeft nog een kopman nodig voor Spanje.

Ik zou ook niet opstappen als je het parcours van vandaag ziet. Het is tijd voor de koninginnerit:

Eerst de Madeleine op, en daarna een spiksplinternieuwe Col de la Loze. 21,5 kilometer tegen gemiddeld 7,8%. Maar dat percentage is misleidend, want er zitten een paar bijna vlakke stukken in. De laatste vier kilometer zijn gemiddeld 10-11% met stukken tot 24% (!). Dit deel van de col is vorig jaar nieuw aangelegd, speciaal voor de tour, en is zo steil dat het niet berijdbaar is met een auto.

Lekkere afsluiter, die laatste. Dat wordt zelfs voor de motoren nog een uitdaging.

Ik snap de lol nooit zo van dit soort onnodig steile stukken (of van die rare gravel stroken die we een paar dagen terug zagen bij de Giro Rosa). Wel benieuwd hoe ze het gaan filmen trouwens.

Linus Wel benieuwd hoe ze het gaan filmen trouwens.

Dat gaat zo langzaam dat je het ook wel lopend bij kunt houden.

Linus Tsja, zo'n organisatie wil spektakel, dat zal ongetwijfeld de reden zijn En die wens voor spektakel gaat soms ten koste van de veiligheid.

Wat we de afgelopen jaren zagen in lange bergritten is dat alle favorieten een groepje een kwartier lieten wegrijden, zelf bij elkaar op de lip bleven zitten en er in de laatste twee kilometer iemand wegsprong die dan óf de tour won óf de tour weggaf in de tijdrit. Dat is voor de kijker gewoon niet zo interessant.

Maar ik denk dat ze beter kunnen gaan werken met (grotere) bonificaties op tussencols. Ik denk wel dat dat de Tour boeiender kan maken overdag. Ook de vlakke etappes aan het begin, want dan maakt het dus wél uit wie er in de ontsnapping mee zit.

Linus Het is wel spectaculair en heldhaftig, vooral als er een groepje samen op de laatste paar kilometer komt. Maar het is wel zó steil en zwaar dat het echt een slakkengangetje wordt.

Ben benieuwd of ze het publiek een beetje weghouden overigens of dat dat vandaag op de cols weer bovenop de renners staat.

janneke141 Maar ik denk dat ze beter kunnen gaan werken met (grotere) bonificaties op tussencols. Ik denk wel dat dat de Tour boeiender kan maken overdag. Ook de vlakke etappes aan het begin, want dan maakt het dus wél uit wie er in de ontsnapping mee zit.

Ik denk dat ze de etappes gewoon korter moeten maken. Voor wie is nou die eerste 88 kilometer vandaag totaan de voet van de col de Madeleine? Je bent alleen maar renners aan het uitputten zodat ze op de belangrijke stukken minder energie kunnen geven.

tsjok Ten opzichte van dertig jaar geleden zijn ze al stevig korter geworden natuurlijk, toen zat er altijd nog wel een etappe tussen die boven de 250 zat, of een 200+etappe met de Tourmalet en nog twee andere reuzen erin.

Maar verder heb je inderdaad wel gelijk denk ik. Misschien gaat de heroïek er een beetje af in een ronde van 2500 kilometer, maar het wordt er waarschijnlijk wel spannender op. En schoner.

tsjok Dat geeft dus wel tijd om een kwartier voorsprong op te bouwen. Ik kijk vaak met veel plezier naar of de vluchter van de dag zijn voorsprong weet te behouden op het laatste stuk terwijl hij door de favorieten op de hielen gezeten wordt.

Myst

Die etappe waarbij Hirschi het net niet kon redden vanuit de vlucht was wel briljant!

Myst Maar dat is wel vaak het leukste in redelijk vlakke etappes, het liefst als het peloton ook nog uit elkaar wordt geslagen door zijwind. Zulke spannende achtervolgingen zie je zelden in bergetappes met een zware aankomst.

tsjok Maar tegen de tijd dat de bergetappes beginnen is al lang duidelijk wie er wel en niet wegmogen in de vlucht omdat ze op een grote achterstand staan, wat ervoor zorgt dat men het in die etappes vaak wel best vindt als er een vluchter wint. Bij de vlakke ritten in de startweek is dat anders, omdat de winnende vluchter vaak ook het geel pakt.

tsjok Wielrennen moet wel een duursport blijven vind ik. Als je alle vlakke aanlopen gaat schrappen omdat het saai is vind ik dat je de essentie van een grote wielerronde aantast, dan wordt het een soort sprintkampioenschap. Probeer dan liever de valleien tussen de bergen zoveel mogelijk te ontwijken zodat het lonend wordt om eerder een serieuze ontsnapping op te zetten. Vandaag is het alweer op het randje met 15 kilometer vallei.

Overigens kan je nog zo'n prachtig parcours ontwerpen. Als sommige renners niet in vorm zijn of als men al redelijk tevreden is met het klassement dan blijf je alsnog met een gecontroleerde wedstrijd zitten. Staaltjes zoals van Froome (Giro 2018), Landis (Tour 2006) en Contador (diverse keren), met spectaculaire ontsnappingen waarmee het klassement op zijn kop wordt gezet zijn gewoon heel zeldzaam.