Linus Het is wel spectaculair en heldhaftig, vooral als er een groepje samen op de laatste paar kilometer komt. Maar het is wel zó steil en zwaar dat het echt een slakkengangetje wordt.

Ben benieuwd of ze het publiek een beetje weghouden overigens of dat dat vandaag op de cols weer bovenop de renners staat.

janneke141 Maar ik denk dat ze beter kunnen gaan werken met (grotere) bonificaties op tussencols. Ik denk wel dat dat de Tour boeiender kan maken overdag. Ook de vlakke etappes aan het begin, want dan maakt het dus wél uit wie er in de ontsnapping mee zit.

Ik denk dat ze de etappes gewoon korter moeten maken. Voor wie is nou die eerste 88 kilometer vandaag totaan de voet van de col de Madeleine? Je bent alleen maar renners aan het uitputten zodat ze op de belangrijke stukken minder energie kunnen geven.

tsjok Ten opzichte van dertig jaar geleden zijn ze al stevig korter geworden natuurlijk, toen zat er altijd nog wel een etappe tussen die boven de 250 zat, of een 200+etappe met de Tourmalet en nog twee andere reuzen erin.

Maar verder heb je inderdaad wel gelijk denk ik. Misschien gaat de heroïek er een beetje af in een ronde van 2500 kilometer, maar het wordt er waarschijnlijk wel spannender op. En schoner.

tsjok Dat geeft dus wel tijd om een kwartier voorsprong op te bouwen. Ik kijk vaak met veel plezier naar of de vluchter van de dag zijn voorsprong weet te behouden op het laatste stuk terwijl hij door de favorieten op de hielen gezeten wordt.

Myst

Die etappe waarbij Hirschi het net niet kon redden vanuit de vlucht was wel briljant!

Myst Maar dat is wel vaak het leukste in redelijk vlakke etappes, het liefst als het peloton ook nog uit elkaar wordt geslagen door zijwind. Zulke spannende achtervolgingen zie je zelden in bergetappes met een zware aankomst.

tsjok Maar tegen de tijd dat de bergetappes beginnen is al lang duidelijk wie er wel en niet wegmogen in de vlucht omdat ze op een grote achterstand staan, wat ervoor zorgt dat men het in die etappes vaak wel best vindt als er een vluchter wint. Bij de vlakke ritten in de startweek is dat anders, omdat de winnende vluchter vaak ook het geel pakt.

tsjok Wielrennen moet wel een duursport blijven vind ik. Als je alle vlakke aanlopen gaat schrappen omdat het saai is vind ik dat je de essentie van een grote wielerronde aantast, dan wordt het een soort sprintkampioenschap. Probeer dan liever de valleien tussen de bergen zoveel mogelijk te ontwijken zodat het lonend wordt om eerder een serieuze ontsnapping op te zetten. Vandaag is het alweer op het randje met 15 kilometer vallei.

Overigens kan je nog zo'n prachtig parcours ontwerpen. Als sommige renners niet in vorm zijn of als men al redelijk tevreden is met het klassement dan blijf je alsnog met een gecontroleerde wedstrijd zitten. Staaltjes zoals van Froome (Giro 2018), Landis (Tour 2006) en Contador (diverse keren), met spectaculaire ontsnappingen waarmee het klassement op zijn kop wordt gezet zijn gewoon heel zeldzaam.

tsjok Dank. Met een beetje geluk zie ik nog net een boeiend staartstuk.

@Bolkesteijn Ik kijk aan het einde van de les wel even hoe ver ze nog moeten, anders kijk ik wel hier 😛

Duke Andere optie: Al het Tour-nieuws mijden en dan 's avonds terug kijken.

• Duke replied to this.

Wout Poels op kop, het leeft! Ben benieuwd wat Landa van plan is.

Bolkesteijn

Ga toch voor het afraffelen van het overleg of stiekem op een tweede scherm kijken 😉

Arme Nairo Quintana, op 8 minuten. Het zal wel door die valpartij van vrijdag komen, maar die gaat dus ook de top 15 niet meer halen.

Pogacar aan de leiding in het bergklassement, eindelijk een klimmer in de bolletjestrui. En bij de dames heeft Vos wederom gewonnen.