tsjok

We hebben stikstofbeleid, nu nog landbouwbeleid.

De spijker op z'n kop.

‘De voedselvoorziening platleggen met een leverstop, is besproken. Of snelwegen blokkeren in Natura 2000-gebieden. Naar Schiphol kan ook. We bouwen het op en gaan door tot het af is.’

Dit kan ik dan wel weer waarderen.

Sloggi
    Klinkt als een redelijke man in staat tot een genuanceerde discussie over de stikstofproblematiek.

Reya

Idee is toch dat ze zichzelf uitzetten? Ruanda lijkt me een redelijke bestemming.

• Reya replied to this.

Friek

Mark van den Oever is tamelijk gevaarlijk, en hij is zeker niet dom. Helaas.

Reya Op een willekeurige dag in juli zet je je tractor in een parkeervak op P4 en roep je triomfantelijk "Ha! Gelukt!"

Duke

Geen stikstofregels in Somalië, naar verluidt.

sigme
          Onzin, dat is gewoon een autochtone Nederlander met het juiste kleurtje. Die kunnen niet gevaarlijk zijn.

Sloggi Ik wil graag even mijn favoriete passage uit dit artikel quoten:

Veel dierenrechtenactivisten zijn inmiddels doodsbang voor Farmers Defence Force.
          ‘Ja, dat was ook de bedoeling, dat die acties ophielden.’

Wij hebben hier activisten over gesproken die ons smeekten hun naam niet in de krant te zetten, omdat ze vreesden voor repercussies. Wat denkt u daarvan?
          ‘Nou, dat het pussy’s zijn. Als je niks verkeerd doet, heb je ook niks te vrezen, toch?’

Sommige activisten werden (online) verrot gescholden, bedreigd en achtervolgd, bijvoorbeeld omdat ze uit medeleven dode dieren bij een afgebrande stal wilden herdenken.
          ‘Ja, dat hoeft niet voor de deur van die boer, toch?’

Wat is het verschil met een bezoek aan het huis van de minister?
          (Korte stilte). ‘Tja. Dat weet ik zo niet.’

Vanavond komt ie aan het woord in Nieuwsuur trouwens.

remlof Tuurlijk, gewoon zendtijd geven die lui.

Morgen bij OP1 te gast: Abu al-Hassan al-Hashimi al-Qurayshi, kalief van IS!

• Reya replied to this.

Ze willen de A50 afsluiten dus.

Gewoon het leger inzetten tegen die debielen. Bazooka op die kut trekkers van ze.

Dat met die stikstofreductie en de boeren gaat nog een ramp worden trouwens. Er is geen reden om aan te nemen dat biologische kringloopboeren gespaard blijven - reductie is reductie. Schiermonnikoog, waar de boeren een tijd geleden al compleet om gegaan zijn, moet volgens de plannen gewoon ook ongeveer alle vee inleveren.
              En stikstofreducties van 50 à 70% betekenen gewoon alle vee weg. Insgezamt, totaal. Want de stikstof komt niet alleen van de veeteelt, maar de gewenste reductie wel.

Hoewel ik heel groot voorstander ben van een grote verandering van de Nederlandse veeteelt, denk ik niet dat dit nu een goed plan is. Ik zou liever dwingend voorschrijven van een transitie naar de normen van biologisch en over 10 jaar (ofzo, ik zeg maar wat) biologisch-dynamisch. Maar dat dan zonder het geloof in kabouters enzo, dat kan je beter niet opleggen. Bioindustrie het land uit, te beginnen uit Nederland.

Biologisch-dynamische landbouw: gaat @Tem controleren of je broccoli wel goed geëckt is.

Reya

Daarom, de kabouters moeten eruit. Vooral het kiezelroeren en koeienhoorns begraven bij volle maan is iets wat ik liever niet aan de grote klok hang :')

sigme

Maar op een gegeven moment wist ik: het ligt aan mijzelf. Het was een Boskoop die normaal paraplu-achtig naar buiten groeit, maar deze boom groeide meer naar binnen. Ik moest hem geen autist noemen, realiseerde ik me, maar ik moest beter kijken. Deze boom wilde zijn takken meer bij zijn stam houden. ‘O, zó groei jij’, wist ik nu. Sindsdien kan ik hem in een rustige gemoedstoestand snoeien. De boom kan zijn wie hij is.”

Daarop gezocht en dan kom je wel bij pareltjes uit.

Duke

Jajaja. Maar hun groente is wel onovertroffen lekker als je te lui bent om zelf een moestuin erop na te houden.
                      En het is (veel meer dan "biologisch") een daadwerkelijk bijna duurzaam houdbaar systeem (uiteindelijk is alle landbouw een vorm van roofbouw, dus niet oneindig duurzaam). Ik neem het geloof in volle maan en vooral die hilarische koeienhoorns voor lief. In ruil daarvoor laten ze de hoorns op levende koeien er aan zitten, en dat is weliswaar niet speciaal goed voor het milieu maar wel voor mijn gemoedsrust.

Biologisch is ook niet per se zaligmakend. In midden Frankrijk kun je koeienvlees en zuivelproducten kijken die formeel niet biologisch zijn maar in de praktijk net zo goed, met korte kringloop en korte logistieke ketens. De koe die je daar bij de slager of in de supermarkt koopt is vaak in een straal van 30 kilometer opgegroeid én geslacht, en heeft alleen kuilgras uit eigen wei bijgevoerd gekregen in de winter. En dat proef je.

Pest is volgens mij wel een beetje dat we onszelf zo in een hoek hebben geverfd de afgelopen jaar dat er formeel bijna niks meer mogelijk is omdat we de stikstofdepositie zo hoog hebben laten oplopen.

(Dit laat onverlet dat er ook in het idyllische midden Frankrijk genoeg mis is met de veeteelt. Op het platteland daar bestaat nog echte armoede, in tegenstelling tot hier)

Sloggi

Dergelijk vlees (rund/vark/schaap) kan ik hier ook kopen hoor. Fatsoenlijk gehouden, om de hoek geslacht, geen keurmerk. Daar hoef je niet voor naar Frankrijk. Maar die veehouders zullen dus net zo goed als grote bio-industrieboeren gereduceerd kunnen/moeten worden. Kunnen omdat de provincies zelf maar moeten zien hoe ze aan hun reductie komen, en eventueel moeten omdat als er echt zwaar gereduceerd moet worden, er ook geen plaats is voor fatsoenlijk gehouden dieren.

sigme Dergelijk vlees (rund/vark/schaap) kan ik hier ook kopen hoor. Fatsoenlijk gehouden, om de hoek geslacht, geen keurmerk. Daar hoef je niet voor naar Frankrijk.

Ja maar daar moet je hier moeite voor doen en alleen de bewuste consument koopt het. Daar ligt het gewoon in de super en is het niet duurder, dat is mijn punt.

sigme Maar die veehouders zullen dus net zo goed als grote bio-industrieboeren gereduceerd kunnen/moeten worden. Kunnen omdat de provincies zelf maar moeten zien hoe ze aan hun reductie komen, en eventueel moeten omdat als er echt zwaar gereduceerd moet worden, er ook geen plaats is voor fatsoenlijk gehouden dieren.

Ik hoop het niet maar dat zou zomaar kunnen gebeuren als gevolg van dertig jaar pappen en nathouden door de ’boerenpartijen’.

sigme

De slager hier verkoopt ook vooral vlees uit de directe regio. Maar die regio ligt wel tegen een Natura2000 gebied aan. Zal dan ook wel rap afgelopen zijn…

sigme Dat met die stikstofreductie en de boeren gaat nog een ramp worden trouwens. Er is geen reden om aan te nemen dat biologische kringloopboeren gespaard blijven - reductie is reductie. Schiermonnikoog, waar de boeren een tijd geleden al compleet om gegaan zijn, moet volgens de plannen gewoon ook ongeveer alle vee inleveren.
                          En stikstofreducties van 50 à 70% betekenen gewoon alle vee weg. Insgezamt, totaal. Want de stikstof komt niet alleen van de veeteelt, maar de gewenste reductie wel.

Caroline van der Plas raadt de boeren in een interview aan om geen domme contraproductieve protesten te doen, maar gewoon nergens aan mee te werken en niks te tekenen.

En daarmee heeft ze ook wel een punt. Voor zover ik weet staan ook de Europese milieuregels er niet aan in de weg, dat het landschap zo gebruikt wordt, als het altijd al gebruikt werd.

Het verkapte doel van het programma is om andere ontwikkelingen (nieuwe snelwegen en nieuwe woonwijken) mogelijk te maken, maar dat wordt nu ingevuld met een extreem grootschalig programma dat het op een manier probeert te doen waarbij de natuur integraal wordt hersteld en daardoor overal het stikstofprobleem wordt opgelost. Dat is op zich natuurlijk heel goed voor de natuur, maar ook wel een beetje eenzijdig, en met wel een erg grote last kennelijk voor de boerensector.

Als het echt erom gaat om dingen te kunnen bouwen, dan kan dat ook best op projectbasis. Dan maak je het tot integraal onderdeel van een projectontwikkeling dat genoeg boeren worden uitgekocht, of onteigend, of overgaan tot biologische veehouderij, om het project in kwestie mogelijk te maken.

Dan los je het probleem lokaal op en is automatisch geregeld dat de belangen van de bouwsector en de agrarische sector lokaal in balans worden gebracht.

Landelijke aanvullingen daarop zouden zich dan puur kunnen richten op het verbeteren van de conditie van de natuur.

• Duke replied to this.

Ossu Voor zover ik weet staan ook de Europese milieuregels er niet aan in de weg, dat het landschap zo gebruikt wordt, als het altijd al gebruikt werd.

Dat is door de steeds “efficiënter” werkende landbouw die de halve wereld bedient vanuit een heel klein landje natuurlijk ook niet meer het geval…
                            En is het niet door de stikstofdepositie in natuurgebieden, dan is het over een paar jaar wel vanwege de depositie in het water… Op de huidige wijze kunnen we uiteindelijk gewoon niet doorgaan.

• Ossu replied to this.

Duke De habitatrichtlijn stelt in artikel 6:

1. Voor elk plan of project dat niet direct verband houdt met of nodig is voor het beheer van het gebied, maar afzonderlijk of in combinatie met andere plannen of projecten significante gevolgen kan hebben voor zo'n gebied, wordt een passende beoordeling gemaakt van de gevolgen voor het gebied, rekening houdend met de instandhoudingsdoelstellingen van dat gebied. Gelet op de conclusies van de beoordeling van de gevolgen voor het gebied en onder voorbehoud van het bepaalde in lid 4, geven de bevoegde nationale instanties slechts toestemming voor dat plan of project nadat zij de zekerheid hebben verkregen dat het de natuurlijke kenmerken van het betrokken gebied niet zal aantasten en nadat zij in voorkomend geval inspraakmogelijkheden hebben geboden.

Dit in samenhang met de overweging:

Overwegende dat elk plan of programma dat een significant effect kan hebben op de instandhoudingsdoelstellingen van een aangewezen gebied of een gebied dat in de toekomst aangewezen zal zijn, op passende wijze moet worden beoordeeld;

Op basis hiervan zou je misschien kunnen concluderen dat de intensivering van de veehouderij überhaupt nooit rechtens is geweest. Zou leuk zijn als natuurlobbyisten daar eens een rechtszaak over zouden aanspannen 😉

Maar dat staat los van de kwestie van het nieuw bouwen van woonwijken en infrastructuur. Dat kan gewoon indien dat in een totaalpakket met vermindering van de landbouwuitstoot zekerheid biedt “dat het de natuurlijke kenmerken van het betrokken gebied niet zal aantasten”.

Uitstoot grote bedrijven toegenomen, vergunningen niet op orde, blijkt uit onderzoek
                              Bekende vervuilers hebben tussen 2018 en 2019 meer stikstofoxide uitgestoten, meldt onderzoeksprogramma Pointer. Soms zonder vergunning.

Grote bedrijven als Tata Steel zijn de laatste jaren niet minder maar meer stikstofoxide uit gaan stoten. Bij de drie bedrijven die het snelst groeien in de stikstofuitstoot is bovendien de status van de vergunningen discutabel. Dat stelt Pointer, het platform voor onderzoeksjournalistiek van KRO-NCRV.

[...]

Onze overheden zijn er wel goed in om hun eigen weerstand te creëren...

Rijnmond Energie in Rotterdam, de nummer één op de ‘extra uitstootlijst’, heeft volgens Pointer geen vergunning in het kader van de Wet Natuurbescherming, wat wel verplicht is. Dit betekent dat nooit in kaart is gebracht wat de impact is van de centrale op de natuur. De manager van de centrale erkent tegenover Pointer dat Rijnmond Energie een natuurvergunning zou moeten hebben, maar dat het bedrijf daarover niet is ingelicht door de overheid. De Natuur- en Milieufederatie Zuid-Holland stelt dat de energiecentrale zonder vergunning niet mag produceren.

[...]

remlof

Update 07:26 uur
                              Op verschillende plekken in het land zien we deze ochtend tractoren rijden. Hieronder een overzicht:

A2 bij knooppunt Deil richting Utrecht
                              A2 bij Breukelen richting Utrecht
                              A6 bij Sint Nicolaasga richting Emmeloord
                              A16 bij de Drechttunnel richting Rotterdam
                              A27 bij de Merwedebrug richting Gorinchem
                              A32 bij Wolvega richting Meppel
                              A50 bij knooppunt Ewijk richting Apeldoorn
                              Op verschillende snelwegen ontstaan daardoor files. Zoals op de A27 vanaf Hank richting Gorinchem en de A2 vanaf Rosmalen richting Utrecht.

https://www.rwsverkeersinfo.nl/nieuws/extra-drukte-verwacht-op-de-weg-door-boerenmanifestaties/

Ik ga er vanuit dat er flink wat rijbewijzen worden ingenomen.

Sloggi Ja dat is de link uit de tweet die ik postte. De reacties onder die tweet van Rijkswaterstaat zijn ook vooral van mensen die zich afvragen waarom er niet tegen wordt opgetreden.

Sloggi

Vraag is natuurlijk of je jezelf met dergelijke acties populair gaat maken. Daar hebben mensen in het begin wellicht nog begrip voor maar als dat doorgaat kan de stemming makkelijk omslaan.

Reya Lex dura sed lex was het toch?

Sinds wanneer is het winnen van een populariteitswedstrijd een overweging bij het handhaven van de verkeerswet?

Sloggi

Ik ben het met je eens dat het gevaarzettend gedrag is en dat er bij voorkeur handhavend wordt opgetreden, maar ik kan me ook voorstellen dat dat in dit stadium niet de prioritaire strategie is.