Reya
Er is in de kern een politiek probleem, namelijk de stikstofcrisis die veel te lang heeft kunnen dooretteren waardoor er nu ingrijpende maatregelen moeten worden genomen. Hoewel de demonstrerende boeren het blokkeren van snelwegen met wat omwegen onderdeel van dat probleem proberen te maken, zou ik betogen dat je de wijze van demonstreren ook op haar eigen merites moet beoordelen zónder samenhang met het politieke probleem dat eraan ten grondslag ligt.
De vrijheid om te demonstreren moet vrij breed worden uitgelegd, maar met het actief blokkeren van treinen en wegen wordt gevaarzettend gehandeld en worden verschillende wettelijke voorschriften overtreden. Wanneer treinverkeer platligt door stakend treinpersoneel, is dat een logisch gevolg van het staken. Nu wordt bij wijze van demonstratie actief iets gesloopt (dat er uiteindelijk hooguit zijdelings mee te maken heeft).
Ik snap dat het voor het bevoegd gezag een lastig probleem is. Zoals eerder ook al eens aangegeven is het verkeersbeperkende effect van een dergelijke stoet waarschijnlijk minder groot wanneer je ze door laat rijden, dan wanneer je tientallen of honderden trekkers door het hele land af moet voeren. Ik kan me voorstellen dat er vanuit praktische overwegingen dus wordt gekozen om op een later (of eerder) moment in te grijpen.
Maar om het helemaal ongestraft te laten gaan geeft m.i. een volstrekt verkeerd signaal af. Namelijk: als je verontwaardigd genoeg doet, en een grote machine heb, kom je weg met dit soort streken onder het mom van "protest".