Reya
Er is in de kern een politiek probleem, namelijk de stikstofcrisis die veel te lang heeft kunnen dooretteren waardoor er nu ingrijpende maatregelen moeten worden genomen. Hoewel de demonstrerende boeren het blokkeren van snelwegen met wat omwegen onderdeel van dat probleem proberen te maken, zou ik betogen dat je de wijze van demonstreren ook op haar eigen merites moet beoordelen zónder samenhang met het politieke probleem dat eraan ten grondslag ligt.

De vrijheid om te demonstreren moet vrij breed worden uitgelegd, maar met het actief blokkeren van treinen en wegen wordt gevaarzettend gehandeld en worden verschillende wettelijke voorschriften overtreden. Wanneer treinverkeer platligt door stakend treinpersoneel, is dat een logisch gevolg van het staken. Nu wordt bij wijze van demonstratie actief iets gesloopt (dat er uiteindelijk hooguit zijdelings mee te maken heeft).

Ik snap dat het voor het bevoegd gezag een lastig probleem is. Zoals eerder ook al eens aangegeven is het verkeersbeperkende effect van een dergelijke stoet waarschijnlijk minder groot wanneer je ze door laat rijden, dan wanneer je tientallen of honderden trekkers door het hele land af moet voeren. Ik kan me voorstellen dat er vanuit praktische overwegingen dus wordt gekozen om op een later (of eerder) moment in te grijpen.

Maar om het helemaal ongestraft te laten gaan geeft m.i. een volstrekt verkeerd signaal af. Namelijk: als je verontwaardigd genoeg doet, en een grote machine heb, kom je weg met dit soort streken onder het mom van "protest".

Sloggi
Snap de praktische problematiek, maar zorg in ieder geval dat ze achteraf een fikse boete ontvangen voor dit soort streken.

Lees ook berichten voorbijkomen over geblokkeerde vluchtstroken. Dit gaat levens kosten omdat spoeddiensten kostbare tijd verliezen.

Laat de boze boeren lekker hun punt maken door te staken of zo. Maar dat raakt ze in de eigen portemonnee dus wordt weer niet gedaan.

  • Reya replied to this.

    Drietebuul

    De Achterhoek als protestzone aanwijzen lijkt me ook wel een pragmatisch compromis.

      Reya Als je dan al geen mogelijkheid ziet om ze op de dag zelf tegen te houden (wat ik twijfelachtig vind, maar vooruit) dan kun je op zijn minst achteraf boetes gaan versturen en rijbewijzen en voertuigen gaan innemen. Maar dat doen ze dus ook niet.

      De weg van de minste weerstand.

        Reya
        Is voor de boeren weinig te winnen bij zo'n thuiswedstrijd.

        janneke141 Sterker nog, volgens de boeren hebben ze toestemming:

        Actiegroep Agractie zegt dat plaatselijke afdelingen "in overleg met de politie" hebben afgesproken dat rijden via de snelweg toch de "veiligste en snelste optie was".

          tsjok Als het klopt is dat helemaal schandalig, maar ik moet zeggen dat dit wel een vrij hoog 'van meneer Zusenzo hoefde ik mijn huiswerk te maken!!''-gehalte.

            janneke141 Ik hoor op Radio 1 dat de politie niet al die trekkers op de binnenwegen wil met name met het oog op kinderen die op de fiets onderweg zijn naar school. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

              Sloggi
              Het aantal mensen dat het altijd zoveel beter meent te weten dan de experts dat ze een afwijkende mening in durven nemen: tekenend voor de menselijke arrogantie.

              remlof
              Schoolgaande kinderen op de Nederlandse binnenwegen hebben al die 48.754 andere dagen sinds de uitvinding van de trekker dan wel pech zeg.

                remlof
                Ik zie dat ze met 15km/u over de snelweg rijden. Denk dat je beter zo'n stoet kunt hebben die langzaam rijdt dan de incidentele trekker (met ploeg/maaier/hooischudder/mestwagen erachter) die met 50 km/u voorbij komt racen.

                  remlof Mwah. Als die dingen niet meer over de snelweg mogen dan pakken ze de dichtstbijzijnde 80 km-weg. Daar liggen gewoon fietspaden langs.

                  Dit is eerder een gezocht excuus om niet de confrontatie aan te hoeven gaan.

                  Drietebuul Nou ja, de woordvoerder van de politie gebruikte fietsende kinderen als argument om de tractoren toch maar op de snelweg toe te laten.

                  Hiermee verband houdend feitje: vanaf 1 januari 2021 geldt de kentekenplicht voor tractoren. Maar deze zal pas gehandhaafd worden vanaf 1 juli aanstaande.

                    remlof Voor zover deze trekkers kentekens hadden zullen ze ze er wel afgehaald hebben vanochtend.

                      tsjok Klopt, zo te zien:

                      De boeren zijn ook niet gek natuurlijk en anders worden ze wel geadviseerd door de juridische afdelingen van hun sponsoren.