Reya Ja sorry hoor, maar ik ben het hier absoluut niet mee eens. Het is geen politiek probleem, het probleem is de beroepsgroep die een totaal onrealistisch eisenpakket heeft (het maakt eigenlijk niet uit welke maatregelen er bedacht worden, ze zijn het er immers toch niet mee eens).
Vervolgens kiezen ze ervoor om, ondanks waarschuwingen en toezeggingen, alsnog de snelweg op te gaan en dan gaan we niet handhaven. Wat voor signaal geef je dan af aan de samenleving?

Dit is toegeven aan het recht van de sterkste. Dat kan echt niet.

    janneke141

    Op zich heb je best een punt, hoor. Het is natuurlijk triest dat je als brave burger aan de beurt bent als je 10 kilometer te hard rijdt maar dat deze boeren blijkbaar massaal kunnen wegkomen met hun ernstige verkeersovertredingen. Vraag is wat je er tegen zou moeten doen - eigenlijk de enige relatief effectieve wijze is het inzetten van legermaterieel en dat is toch al een behoorlijke escalatie. Punt zou wel moeten zijn dat je duidelijk maakt dat er achteraf handhavend kan worden opfgetreden en dat dat ook kan betekenen dat bijvoorbeeld tractors in beslag worden genomen.

      Reya
      Er is in de kern een politiek probleem, namelijk de stikstofcrisis die veel te lang heeft kunnen dooretteren waardoor er nu ingrijpende maatregelen moeten worden genomen. Hoewel de demonstrerende boeren het blokkeren van snelwegen met wat omwegen onderdeel van dat probleem proberen te maken, zou ik betogen dat je de wijze van demonstreren ook op haar eigen merites moet beoordelen zónder samenhang met het politieke probleem dat eraan ten grondslag ligt.

      De vrijheid om te demonstreren moet vrij breed worden uitgelegd, maar met het actief blokkeren van treinen en wegen wordt gevaarzettend gehandeld en worden verschillende wettelijke voorschriften overtreden. Wanneer treinverkeer platligt door stakend treinpersoneel, is dat een logisch gevolg van het staken. Nu wordt bij wijze van demonstratie actief iets gesloopt (dat er uiteindelijk hooguit zijdelings mee te maken heeft).

      Ik snap dat het voor het bevoegd gezag een lastig probleem is. Zoals eerder ook al eens aangegeven is het verkeersbeperkende effect van een dergelijke stoet waarschijnlijk minder groot wanneer je ze door laat rijden, dan wanneer je tientallen of honderden trekkers door het hele land af moet voeren. Ik kan me voorstellen dat er vanuit praktische overwegingen dus wordt gekozen om op een later (of eerder) moment in te grijpen.

      Maar om het helemaal ongestraft te laten gaan geeft m.i. een volstrekt verkeerd signaal af. Namelijk: als je verontwaardigd genoeg doet, en een grote machine heb, kom je weg met dit soort streken onder het mom van "protest".

      Sloggi
      Snap de praktische problematiek, maar zorg in ieder geval dat ze achteraf een fikse boete ontvangen voor dit soort streken.

      Lees ook berichten voorbijkomen over geblokkeerde vluchtstroken. Dit gaat levens kosten omdat spoeddiensten kostbare tijd verliezen.

      Laat de boze boeren lekker hun punt maken door te staken of zo. Maar dat raakt ze in de eigen portemonnee dus wordt weer niet gedaan.

      • Reya replied to this.

        Drietebuul

        De Achterhoek als protestzone aanwijzen lijkt me ook wel een pragmatisch compromis.

          Reya Als je dan al geen mogelijkheid ziet om ze op de dag zelf tegen te houden (wat ik twijfelachtig vind, maar vooruit) dan kun je op zijn minst achteraf boetes gaan versturen en rijbewijzen en voertuigen gaan innemen. Maar dat doen ze dus ook niet.

          De weg van de minste weerstand.

            Reya
            Is voor de boeren weinig te winnen bij zo'n thuiswedstrijd.

            janneke141 Sterker nog, volgens de boeren hebben ze toestemming:

            Actiegroep Agractie zegt dat plaatselijke afdelingen "in overleg met de politie" hebben afgesproken dat rijden via de snelweg toch de "veiligste en snelste optie was".

              tsjok Als het klopt is dat helemaal schandalig, maar ik moet zeggen dat dit wel een vrij hoog 'van meneer Zusenzo hoefde ik mijn huiswerk te maken!!''-gehalte.

                janneke141 Ik hoor op Radio 1 dat de politie niet al die trekkers op de binnenwegen wil met name met het oog op kinderen die op de fiets onderweg zijn naar school. Daar kan ik me wel iets bij voorstellen.

                  Sloggi
                  Het aantal mensen dat het altijd zoveel beter meent te weten dan de experts dat ze een afwijkende mening in durven nemen: tekenend voor de menselijke arrogantie.

                  remlof
                  Schoolgaande kinderen op de Nederlandse binnenwegen hebben al die 48.754 andere dagen sinds de uitvinding van de trekker dan wel pech zeg.

                    remlof
                    Ik zie dat ze met 15km/u over de snelweg rijden. Denk dat je beter zo'n stoet kunt hebben die langzaam rijdt dan de incidentele trekker (met ploeg/maaier/hooischudder/mestwagen erachter) die met 50 km/u voorbij komt racen.

                      remlof Mwah. Als die dingen niet meer over de snelweg mogen dan pakken ze de dichtstbijzijnde 80 km-weg. Daar liggen gewoon fietspaden langs.

                      Dit is eerder een gezocht excuus om niet de confrontatie aan te hoeven gaan.