tsjok Volgens mij draagt een (extra) overtocht niet bij aan het besef dat men kansloos is, hoewel ik het argument dat Afrikanen hierdoor naar Europa komen zelf niet al te sterk vind. Als je dan een centrale en Europees georkestreerde asielprocedure voorstelt, zet dan een kamp met dat doel op in Noord-Afrika, dat scheelt sowieso gesleep met mensen die op een bootje moeten stappen en in Europa te horen krijgen dat ze niet mogen blijven en dan moet je geaccepteerde asielzoekers verdelen over alle EU-landen, in plaats van Italie en Frankrijk.
Voor wat betreft je eerdere punt, ik begrijp ook dat het niet eenvoudig is een meewerkend land van oorsprong te hebben. Het is lastig te bepalen of iemand uit Eritrea of Somalië komt, de bevolkingsadministratie in Zuid-Soedan zal vast wat te wensen overlaten en dat de bootjes nu vertrekken uit Libië draagt ook niet bij aan een goede overdracht. Dat landen ten zuiden van de Middellandse Zee niet zitten te wachten op een formele overdracht van uitgeprocedeerde asielzoekers kan ik ook inkomen, die hebben botweg andere prioriteiten en problemen. Het is een probleem van Westerse focus op regeltjes versus Afrikaanse chaos en machtspolitiek, zonder daarmee neokoloniaal over te willen komen.