Ik vind het geen goed idee om vervoer voor migranten te gaan faciliteren. Daarmee ontstaat denk ik een aanzuigende werking waardoor mensen die nu afgeschrikt worden door de reis ook een poging gaan doen. Daar komt bij dat ik het geen rol van de overheid vind om dergelijk vervoer aan te bieden, het is iets dat migranten zelf moeten organiseren. Ook het redden van drenkelingen door hulporganisaties moet naar mijn idee aan banden gelegd worden, eveneens omdat ik denk dat het een aanzuigende werking heeft om juist de hachelijke tocht over zee te ondernemen. De scheidslijn tussen hulp aanbieden en faciliteren is al ruim overschreden in de richting van faciliteren.
Myst Het afwijzen gaat alleen niet erg soepel. Men kan de procedure lang rekken. Ook het terugkeren van afgewezen migranten verloopt zeer stroef. Gezien de aard van die problematiek denk ik niet dat het haalbaar is dat met meer investeringen in de procedures wel op de rails te krijgen. Een aanzienlijk deel van de migranten zal, als zij Europa bereikt hebben, hier blijven. Ook als het geen asielzoekers betreft.