Sloggi Dak en vloer moet een hoop doen in dat geval. HR++ in ongeïsoleerde spouwmuren zou mij het niet waard zijn. Dubbelglas/ongeïsoleerd is een duidelijke netto verbetering, maar elk stuk glas dat je in de kozijnen plaatst van ongeisoleerde spouwen met een lagere warmtegeleidingscoëfficient dan regulier dubbel glas, is in mijn ogen verspilde moeite. Alsof je handschoenen aandoet, maar je jas thuis laat.

GSbrder Daarom houtbouw. Leg je CO2 vast in je huis en door nieuwe aanplant leg je nieuwe CO2 vast. Komt nog bij dat jonge bomen meer CO2 opnemen dan oude bomen.

GSbrder Ik heb relatief veel ruit ten opzichte van de muren, dat wel. Maar over twee weken komt er iemand voor de muren om een offerte te maken.

Beetje jammer is dat de vorige eigenaar ooit aan de achterkant een deel van de buitenmuur wit heeft geschilderd. Nu is dat geen heel groot oppervlak en het deel staat beschut en wordt dus nooit nat, dus misschien is er toch iets mogelijk. Ik lees ook dat afbladderen van de verf een groter risico is dan vochtdoorslag... Keuzes, keuzes.

Anders alleen de voorkant, mogelijk samen met de buurman.

Sloggi Eens voor houtbouw in het algemeen. Nadeel van houtbouw ten opzichte van stapelbouw is dat je in een Nederlands klimaat over het algemeen wat warmte wil opslaan en je dan met (schadelijke) isolatiematerialen moet compenseren dat de constructie van houtskelet is. Rockwool/glaswol is voor een gezond binnenklimaat niet meer van deze tijd, maar je zou het liefst wat steenachtige materialen toepassen om de binnentemperatuur wat minder grillig te maken en de verwarmingsnoodzaak te verlagen. Of je gaat met zwaardere houtconstructies werken (Scandinavisch i.p.v. Amerikaans) maar dan nemen de kosten en diameters van muren toe, of je bouwt alsnog een binnenblad van silka/cellenbeton.

Sloggi Kun je geen naisolatie aan de binnenkant aan de achterzijde toepassen? Of verlies je dan teveel m2?

GSbrder Dan moet ik verbouwen 😛. En inderdaad meterverlies. Zoals ik zeg: ik verstook nu maar ca. 750m3 dus dan wordt het al snel niet rendabel.

Sloggi Het is een klein offer, maar we moeten wat.
            Voor het klimaat, uiteraard. Is het niet voor jouw verbruik, dan wel voor het verbruik van de volgende bewoner(s).

GSbrder Gewoon alle hoekwoningen slopen, vergelijkbare tussenwoningen verbruiken per definitie minder.

Sloggi Alle tussenwoningen slopen, appartementen verbruiken per definitie minder.

a month later

Mooie Hugo zat vanmorgen bij Buitenhof om zijn nieuwe Woningwet te verdedigen:

https://www.npostart.nl/buitenhof/19-02-2023/VPWON_1344401

Hij wil o.a. meer rijksregie op de volkshuisvesting en gemeenten kunnen verplichten minimaal 70% betaalbaar te bouwen en als een gemeente onder het landelijk gemiddelde zit 30% sociale huur.

In de basis een prima plan lijkt me. Nieuwbouw is nu voor de meeste mensen onbetaalbaar, dus linksom of rechtsom moet de betaalbaarheid worden verbeterd.

Sloggi Gaat geen ontwikkelaar doen, natuurlijk. Tenzij de overheid ook in de winstgevendheid van aannemers en ontwikkelaars zal bijdragen.

GSbrder Daar kunnen wat knappe koppen vast iets op verzinnen. Bijvoorbeeld risicodeling (beide kanten op), een grotere rol voor woco's, een grotere onrendabele top, en/of een veel beter idee.

Sloggi Een grotere onrendabele top klinkt als: je gaat meer verliezen, maar dat boeit ons niet. Beetje als de oplossing voor tekorten in de zorg noemen dat mensen hun roeping fulltime in plaats van parttime moeten uitvoeren.

De meeste marktactoren hoeven geen nieuwbouw te plegen, ze hebben alternatieven, zoals richten op de huidige voorraad met een betere risico/rendementsverhouding. Het is de overheid met voorraadissues, niet de aannemerij of woco’s.

GSbrder Beleid mag geld kosten hè. De rekening van de onrendabele top ligt bij gemeenten. Dat kan het rijk vast iets op verzinnen.

De Wvg is ook nog een optie.

Sloggi De rekening van de onrendabele top ligt bij woningcorporaties. De residuele grondprijs van een corporatiewoning is negatief, maar de gemeente wil alleen genoegen nemen met een lagere grondprijs, geen negatieve grondprijs.

GSbrder Willen is het sleutelwoord. Het voeren van grondpolitiek is een keuze.

Sloggi Waarom zou een gemeente €70k per woning moeten betalen aan een woningcorporatie om een eengezinswoning te realiseren? Grensgeval staatssteun is daar wel voorbij. Kan me weinig politieke wil voorstellen en ook geen gemeentelijke fondsen.

GSbrder Wie gaat al die woningen van 500k+ kopen met een rente van boven de 5%? Je zal wel iets moeten verzinnen want er moet betaalbaar gebouwd worden. En zoals je zegt is een projectontwikkelaar geen liefdadigheidsinstelling.

Er is vast een constructie te bedenken à la de premiewoningen. Of iets heel anders, maakt niet uit. Het gaat erom dat er betaalbaar wordt gebouwd en dat die woningen voor een langere termijn voor dat segment behouden blijven.