Problemen op de woningmarkt
Sloggi Dit is hoe peak efficiency eruit ziet:
- Edited
Mooie Hugo zat vanmorgen bij Buitenhof om zijn nieuwe Woningwet te verdedigen:
https://www.npostart.nl/buitenhof/19-02-2023/VPWON_1344401
Hij wil o.a. meer rijksregie op de volkshuisvesting en gemeenten kunnen verplichten minimaal 70% betaalbaar te bouwen en als een gemeente onder het landelijk gemiddelde zit 30% sociale huur.
In de basis een prima plan lijkt me. Nieuwbouw is nu voor de meeste mensen onbetaalbaar, dus linksom of rechtsom moet de betaalbaarheid worden verbeterd.
- Edited
Sloggi Een grotere onrendabele top klinkt als: je gaat meer verliezen, maar dat boeit ons niet. Beetje als de oplossing voor tekorten in de zorg noemen dat mensen hun roeping fulltime in plaats van parttime moeten uitvoeren.
De meeste marktactoren hoeven geen nieuwbouw te plegen, ze hebben alternatieven, zoals richten op de huidige voorraad met een betere risico/rendementsverhouding. Het is de overheid met voorraadissues, niet de aannemerij of woco’s.
GSbrder Wie gaat al die woningen van 500k+ kopen met een rente van boven de 5%? Je zal wel iets moeten verzinnen want er moet betaalbaar gebouwd worden. En zoals je zegt is een projectontwikkelaar geen liefdadigheidsinstelling.
Er is vast een constructie te bedenken à la de premiewoningen. Of iets heel anders, maakt niet uit. Het gaat erom dat er betaalbaar wordt gebouwd en dat die woningen voor een langere termijn voor dat segment behouden blijven.
- Edited
Sloggi Betaalbaarheid is in the eye of the beholder. Ik vind 500k in de regio Amsterdam best te doen voor twee starters. Tenminste, als ik het vergelijk met de transacties die er nu plaats vinden. Je zegt dat er betaalbaar gebouwd moet worden, maar als de bouwkosten hoog liggen en de residuele grondwaarde nog hoog is, dan zie ik niet in hoe je woningen van minder dan 3 ton stichtingskosten kunt realiseren. Tenzij we natuurlijk kleine hokken bouwen, of een lager ambitieniveau van duurzaamheid accepteren, of de gemeente middelen van de huidige bewoners en rijksbijdrage gaat aanwenden om kopers te ondersteunen.
GSbrder Ik vind 500k in de regio Amsterdam best te doen voor twee starters. Tenminste, als ik het vergelijk met de transacties die er nu plaats vinden
Beetje een cirkelredenering hè.
GSbrder of de gemeente middelen van de huidige bewoners en rijksbijdrage gaat aanwenden om kopers te ondersteunen.
Vul kopers aan met huurders en je snapt ‘m.
- Edited
Sloggi Betaalbaarheid is relatief ten opzichte van andere inkomens. De armste 30% helpen is de prijs verhogen voor de 70% daarboven. Jij legt de focus op sociale huur, prima hoor, maar de hoeveelheid staatssteun die je daarvoor wil uittrekken is wel een politiek dingetje. Geen wonder dat de villawijken niet aan de wens van de landelijke politiek voldoen.