Duke Het is best moeilijk om hier goede cijfers over te vinden omdat het natuurlijk een politiek gevoelig onderwerp is. Over het algemeen is het volgens mij zo dat mensen met lagere inkomens, die gebruik maken van toeslagen en die seizoenswerk verrichten netto meer uit de pot halen dan ze bijdragen. Dat leidt in het geval van Polen en Bulgaren denk ik tot een gemengd beeld, maar zeker degenen die zich permanent in Nederland vestigen en degenen die een deel van het jaar werken en verder WW of bijstand trekken vallen daar zeker onder.

Het UWV heeft een paar jaar geleden naar buiten gebracht dat Oost-Europeanen ongeveer drie keer zo veel gebruikmaken van de WW dan Nederlandse werknemers. Bijna 15 procent vraagt op enig moment zo'n uitkering aan. Ze krijgen wel korter een WW-uitkering en een lager bedrag. Oost-Europeanen die zich permanent vestigen in Nederland maken ook bovengemiddeld gebruik van huursubsidie en andere toeslagen.

Het is in mijn ogen dan ook niet echt een overdrijving om te zeggen dat Nederlandse belastingbetalers faciliteren dat bijvoorbeeld dc's, maar ook bijvoorbeeld aspergetelers, wegkomen met het betalen van relatief lage salarissen.

Dwersdriever Oplossing is natuurlijk Oost-Europeanen registreren als zzp'er. Dan krijgen ze in ieder geval geen WW. En uiteindelijk kun je het kwalificeren als 'wegkomen met lage salarissen', maar ook moordende concurrentie met andere Europese landen als het gaat om deze werkgelegenheid. Voor sommige beroepen is de afhankelijkheid van het Nederlandse opleidingsniveau essentieel, bij andere sectoren gaat het om goede snelwegen en dichtbij een haven liggen (geo-windfalls) en daarvoor kwalificeren (steeds) meer Europese landen. De horeca is ook een sector die aan notoire onderbetaling, zwartwerken en belastingontduiking doet, maar dat vinden 'we' een stuk minder erg dan een anonieme aspergeteler of DC, vanwege het B2C-karakter van het café op de hoek. Een euro meer voor een biertje betalen voelt veel concreter het gevolg van arbeidsmarktkrapte dan hogere verzendkosten voor pakketjes.

• Reya replied to this.

GSbrder Oplossing is natuurlijk Oost-Europeanen registreren als zzp'er.

De VVD leest hier mee dus dat zal volgend jaar wel beleid worden.

Reya Net als de fulltimebonus, ik zit vol topideeën.

23 days later

Sloggi
        Bedragen uit het NOS-artikel:

Een kwartaal geleden: 427.000
        Nu: 407.000

Reden genoeg voor een NOS-alert!

De OP van dit topic, uit 2019:

Een huizenkoper betaalt inmiddels voor een bestaande woning al gemiddeld 302.157 euro. De hoogste prijs ooit

Wat waren we jong en naïef.

Drietebuul Vraag is natuurlijk hoeveel het nog gaat zakken 😉.

De rentes gaan naar verwachting nog verder stijgen, dus er gaat echt nog wel wat lucht uit de prijzen. In combinatie met fors stijgende kosten voor levensonderhoud kan het best snel gaan als je vraaguitval krijgt.

Of niet, dat kan ook.

Sloggi Het aantal mensen dat een dak boven zijn hoofd wil zal niet echt zakken, toch?

janneke141

Interessant artikel hierover:
              https://www.dnb.nl/algemeen-nieuws/dnbulletin-2020/huizenprijs-hangt-meer-samen-met-financieringsruimte-koper-dan-met-woningtekort/

Natuurlijk is er vraag naar betaalbare woningen. Maar als niemand de prijs kan betalen die je ervoor wil (of moet, vanwege je hypotheek) hebben kan er m.i. wel degelijk vraaguitval optreden. En dat zal de huizenprijzen drukken.

Het draait dus om de financieringsruimte.

Sloggi Ligt natuurlijk ook aan de overwaarde. Voor startersappartementen is de correlatie met financierbaarheid groter dan voor doorstroomwoningen. Iemand die gemiddeld 10 jaar in z'n startershol blijft, heeft nog steeds een prima overwaarde om mee te nemen naar een nieuwe woning (bijv. 407-260k i.p.v. 420-260k) en ook een flink deel vast staan tegen een aantrekkelijke rente. Ik durf dus wel de gedurfde stelling aan dat appartementen en woningen <100m2 iets gevoeliger zijn voor de huidige verandering in betaalbaarheid dan het segment >120m2 en/of vrijstaand. De echte top van de markt zal vooral samenhangen met het aantal nieuwe miljonairs dat we in Nederland creëren en de omstandigheden voor bedrijfsovername en financiele vermogens.

GSbrder Als ik zie dat je in provinciesteden bijna 6 ton betaalt voor een tussenwoning denk ik dat dat segment de pijn ook wel gaat voelen. Daar wonen ‘gewone’ (hogere) middenklassers met een dubbel inkomen.

En die overwaarde is vaak opgegaan aan een grote verbouwing want het moet er natuurlijk wel vt wonen-waardig uitzien voor je erin gaat wonen.

Sloggi Het kan dat daar wat pijn zit, maar die is minder groot in vergelijking met het startspul (met uitzondering van scheiding, wellicht). De afgelopen 10 jaren was er bijna niet op te lenen tegen de woningprijsstijging. De gemiddelde midden-30er die een hut van 4 ton kocht (nu 5,5-6) zal geen 1,5 ton hebben geleend voor het opknappen. Dat risico is veel groter voor de groep die zonder overwaarde kocht, want geen winsten vastgeklikt en de weg naar boven niet meegereden. Ik zou liever al 10 jaar geleden gekocht hebben voor een huis van 6 waar ik in principe niet uit hoef, dan 3 ton om m’n nek hebben en over 2 jaar eruit moeten, want 1 slaapkamer.

Moest lachen om 'het middensegment' in het Gooi:

Makelaar Jacques Walch, actief in onder meer Laren en Blaricum vindt het niet zo verwonderlijk dat de prijzen dalen. 'Mensen kunnen 't gewoon niet meer betalen, ook in het Gooi niet.' Vooral in het segment tussen de 7,5 ton en €2,5 mln, het 'middensegment', ziet hij problemen. ‘Dat zijn vaak oudere huizen, minder goed geïsoleerd. De combinatie van hoge kosten voor gas en licht en het feit dat mensen minder financiering kunnen krijgen maakt het lastig.'
                    FD

Ben me ook wat serieuzer aan het oriënteren op een nieuw huis momenteel. Zijn er nog dingen waar ik nu extra op moet letten?

Duke
                        De locatie lijkt me in jouw geval geen overbodige luxe.

Duke Energielabel? Zou, als ik nu in de markt was, wel letten op bouwjaar (liefst <10 jaar oud), energielabel, koken op inductie (geen gedoe met extra groepen moeten toevoegen in de meterkast), zonnepanelen, HR++ glas en als het even kan, dit in een plaats zonder vergrijzing.

• Duke replied to this.

GSbrder

Die ik op het oog heb heeft label C (en een houtkachel) Voor een meer dan een 100 jaar oude woning leek me dat wel ok.
                          Inductie zit er in maar voor zonnepanelen lijkt het dak wat ongunstig

Duke Mja, houtkachel is ecocide. Maandelijks vliegen naar Londen is minder erg dan zo'n fijnstofbom wekelijks in de hens steken. Uiteindelijk kun je een label C snel verkrijgen door 1-2 schaam PV's te plaatsen, dus zou wat dieper graven wat de attributie is van de duurzame ingrepen in de afgelopen eeuw. Als je van fikkies stoken houdt en het skelet goed is, met muren die (na) te isoleren zijn, kan je best een gokje wagen.

GSbrder Maandelijks vliegen naar Londen is minder erg dan zo'n fijnstofbom in de hens steken

:')___!

GSbrder Ik zie het ook wel in 'de provincie' hoor. Van die jaren '70/'80 vrijstaande woningen in prachtige, ruime wijken. En dan verstook je 3500m2 per jaar...

En dat zijn dan woningen in het segment van 500-600k.