Duke Het is best moeilijk om hier goede cijfers over te vinden omdat het natuurlijk een politiek gevoelig onderwerp is. Over het algemeen is het volgens mij zo dat mensen met lagere inkomens, die gebruik maken van toeslagen en die seizoenswerk verrichten netto meer uit de pot halen dan ze bijdragen. Dat leidt in het geval van Polen en Bulgaren denk ik tot een gemengd beeld, maar zeker degenen die zich permanent in Nederland vestigen en degenen die een deel van het jaar werken en verder WW of bijstand trekken vallen daar zeker onder.
Het UWV heeft een paar jaar geleden naar buiten gebracht dat Oost-Europeanen ongeveer drie keer zo veel gebruikmaken van de WW dan Nederlandse werknemers. Bijna 15 procent vraagt op enig moment zo'n uitkering aan. Ze krijgen wel korter een WW-uitkering en een lager bedrag. Oost-Europeanen die zich permanent vestigen in Nederland maken ook bovengemiddeld gebruik van huursubsidie en andere toeslagen.
Het is in mijn ogen dan ook niet echt een overdrijving om te zeggen dat Nederlandse belastingbetalers faciliteren dat bijvoorbeeld dc's, maar ook bijvoorbeeld aspergetelers, wegkomen met het betalen van relatief lage salarissen.