Klopkoek Er is weinig mis met wat gezond spreidingsbeleid, maar dat is wat anders dan een schutting waar je de ellende overheen kiepert.

En ik heb het nergens over paupers gehad. We zien op dit moment het probleem dat veel mensen, ongeacht hun pauperschap, niet in staat zijn om aan geschikte woonruimte te komen. Wat we echter al jaren doen zijn waterbedoplossingen aandragen: we zorgen dat de groep die het probleem heeft verschuift naar een andere groep, zodat er weer wat mensen stoppen met zeuren. Zo kun je bezig blijven natuurlijk.

janneke141 Volgens mij gaat het meer om het opofferen van individueel welzijn ten gunste van het collectieve welzijn.

Wiens welzijn offeren we daarvoor op? Wiens welzijn is al dertig jaar daarvoor opgeofferd (zonder veel resultaat).

Niet het welzijn van Sanders pandjesflippers in ieder geval. Veeleer de doorsnee politieagent.

Er was een tijd dat het denken in 'klassen' als marxistische agitprop werd weggezet. Das war einmal.

janneke141 Rotterdam uitjagen is vaak Maassluis, Dordrecht en Spijkenisse in. Dichtbij stedelijke voorzieningen wonen heeft een premie, die premie zorgt voor gentrificatie en gentrificatie zorgt voor verhuizingen van wijken vol sociale huurwoningen naar dorpen in de omgeving. Ze gaan niet in rook op, maar ze bevolken plekken die minder hip en happening zijn.

janneke141 En ik heb het nergens over paupers gehad

Ikzelf vertaalde even 'minderbedeelden' in dat pejoratieve woord. Is hoe dan ook geen vaststaande groep in omvang.

Klopkoek Spreiding is natuurlijk Amsterdamse sociale huur afbouwen naar het landelijk gemiddelde. Dus van >40% nu naar <30%. Kan ik die vrijkomende woningen verpatsen, verhuren of vertimmeren tot woningen voor opwaarts mobielen.

Ossu Nederlandse wijken zijn sowieso vrij stabiel in ruimtelijke ordening en minder in staat natuurlijk mee te groeien met de demografische ontwikkelingen van de wijk. Alle opstallen uit dezelfde bouwperiode, voorzieningen precies toegespitst op 2,1-3,1 persoon per huishouden en geen bouwplots gereserveerd voor extra ouderen- of jongerenhuisvesting. Daardoor heb je vergrijsde bloemkoolwijken waar de scholen sluiten en jaren ‘30 buurten waar de kinderen uit de ramen hangen.

GSbrder dit is wel echt een stukje naoorlogse welvaart

Gezien de invloed op welzijn en geluk van mensen en daarmee gezondheid en levensverwachting zou ik hier toch ook wel het woord 'vooruitgang' willen gebruiken en het afbouwen hiervan als 'achteruitgang'.

Klopkoek

Steeds over buitenlanders beginnen om ze gezocht ergens de schuld van te kunnen geven heeft echt geen klap met sociaaldemocratie te maken.

Dwersdriever Moeten wij dan geld richting Italië, Spanje en Duitsland sturen om de appartementen te vervangen voor superieure, maar grondverkwistende eengezinswoningen? In Duitsland woont bijna 60% van de populatie in een flat.

Dwersdriever Gezien de invloed op welzijn en geluk van mensen en daarmee gezondheid en levensverwachting zou ik hier toch ook wel het woord 'vooruitgang' willen gebruiken en het afbouwen hiervan als 'achteruitgang'.

Deeltijdwerk is natuurlijk ook geen gevolg geweest van 'welvaart', luxe of decadentie. Dat is een aspect waar Schimmelpenninck de mist in gaat.

Het is een erfenis van de jaren tachtig toen weloverwogen loon werd uitgeruild tegen werkverschaffing. Deeltijdarbeid was een manier om de werkloosheid terug te brengen en om de individuele lonen te verlagen (onder dreiging van een algemene loonmaatregel, iets dat altijd boven de markt hangt en in 1980 werd afgekondigd).

Nu worden de bakens en de narratiefjes natuurlijk wel wat verzet, vanwege de krapte op de arbeidsmarkt. Maar historisch gezien is het niet juist.

Klopkoek De populariteit van deeltijdwerk voor vrouwen is iets anders dan de populariteit van deeltijdwerk als arbeidstijdverkorting. Het ene is meer cultureel geladen dan de economische andere afweging.

Reya Meer zoals België, eigenlijk.

Laten we ook weer niet overdrijven.

Deeltijdwerk voor vrouwen kwam pas op begin jaren 90 (eind jaren 80, kun je zeggen), toen de economie wat aan trok. Maar ook toen was het een geijkt instrument om de lonen binnen de perken te houden. Het decadentie narratiefje is historisch onjuist.

Duke Ik begin niet 'steeds' over de buitenlanders, en dat doen de Denen ook niet. Feit is dat Nederland steeds overvoller raakt.

Remlof en Duke de massaimmigratie apologeten; de nadelen zijn voor anderen (en voor henzelf, zonder dat ze het door hebben).

Uiteindelijk is zowel groei van de bevolking door immigratie als door natuurlijke aanwas het probleem niet.
          Groter issue is dat we 1,5-2x zoveel huizen nodig hebben als in de jaren '60 voor hetzelfde aantal personen, omdat we teveel singles moeten huisvesten. Ga allemaal hokken!

4 days later

Provincies Drenthe en Groningen willen niet vertellen of ze kunnen leveren en leveren matige data.
          Typisch.

• Duke replied to this.

GSbrder

Wat provincies inhoudelijk doen qua woningbouw wisselt nogal. Hier vond de provincie er nooit zo veel van, vijf kilometer verderop bepaalde de provincie het contingent voor de komende vijf jaar op vijf woningen nauwkeurig.

Dat de provincies dus matig leveren snap ik wel. Per gemeente zou het wel te achterhalen moeten zijn.

De makelaardij is moreel bankroet, zegt hoogleraar Boudewijn de Bruin. Wat hem betreft wordt de sector meteen opgeheven.

[...]

De Bruin wil het debat openen: waartoe is de makelaar op aarde? “Makelaars werken marktverstorend. Als ik naar de groenteboer ga, heb ik niemand nodig die tussen mij, de komkommer en de groenteboer gaat staan. Koop ik op Marktplaats een tweedehands Ferrari, dan wil ik wel weten wat-ie waard is, en of er niet stiekem een goedkoper motorblok in is gezet. Ik wil geen kat in de zak. Maar als ik wil weten of het huis dat ik wil kopen deugt, kan ik een bouwtechnicus vragen om dat huis te bezichtigen. Die vaardigheid mist de makelaar.”

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/volgens-deze-hoogleraar-is-het-binnen-tien-jaar-gedaan-met-de-makelaardij~b8be658f/

@GSbrder, heb je al bijstand aangevraagd? Iets constructiever: welke meerwaarde biedt een makelaar?