Helsinki Zit er nog verschil in de meerwaarde van een aankoop- of verkoopmakelaar en is het de moeite waard om als je gedegen onderzoek doet, de makelaar weg te laten uit een verkoop/koop-proces?
Ik heb redelijk recent een huis gekocht en op basis van mijn (lange) zoektocht, dus n=1: makelaars zelf weten het vaak ook niet meer in deze bizarre huizenmarkt. Zelf kun je natuurlijk ook aardig wat te weten komen via Funda, het Kadaster en Calcasa.
Er is ook zoveel vraag dat een onderonsje tussen jouw makelaar en de verkopende makelaar je ook niet helpt. Het kan wél de andere kant op werken: zonder aankoopmakelaar kom je er niet tussen. Er is zoveel vraag dus de verkopende makelaar gunt het liever aan een koper met aankoopmakelaar. Op die manier worden geïnteresseerden zonder aankoopmakelaar buiten het spel gehouden. Maar dat blijven vermoedens in combinatie met een paar ervaringen uit tweede hand.
Enige voordeel dat ik zie: als je zelf te weinig tijd hebt om Funda goed in de gaten te houden en snel te bellen voor een bezichtiging, én als je makelaar de markt dusdanig goed in de gaten houdt dat hij zelf direct die bezichtiging regelt die je anders dus zou mislopen.
Ons is het uiteindelijk na véél bezichtigingen en biedingen gelukt zonder aankoopmakelaar.