tsjok Nou, vrienden met aankoopmakelaar kregen gewoon te horen dat ze huizen via Funda moesten bekijken. Alleen het peilen van de vraagprijs lijkt me nog semi-nuttig, maar dat kun je zelf ook redelijk inschatten als je rondkijkt op Funda. Daarnaast is tegenwoordig het bieden vnl gebaseerd op "hoe graag wil je dit hebben?" en niet zozeer op objectieve kenmerken, heb ik het idee. Een makelaar zou je kunnen behoeden voor nog meer overbieden dan nodig is, maar om alleen daarvoor nou een paar duizend euro neer te leggen, is ook weer zo wat.

Reya Volgens mij hebben we het daar een tijdje geleden nog over gehad omdat inderdaad de suggestie werd gedaan dat alsnog in te polderen. Als ze er nou mooie bungalows neerzetten in gated communities met veel gezamenlijke faciliteiten, dan overweeg ik te verhuizen.

Helsinki Daarnaast is tegenwoordig het bieden vnl gebaseerd op "hoe graag wil je dit hebben?" en niet zozeer op objectieve kenmerken, heb ik het idee.

Dat is de 'hoe veel wil je betalen'-factor, maar ik zou de 'hoe veel kan je betalen'-component ook niet onderschatten. Als jij en ik hetzelfde kunnen financieren maar jouw ouders kunnen jubelen, dan wordt het jouw huis.

remlof

Daar was Limburg toch al voor gereserveerd?

Helsinki Nou boeit het ook werkelijk waar geen reet meer hoe je je als verkoopmakelaar opstelt in deze markt waarin op vrijwel elke woning 30+ gegadigden afkomen binnen een week.

Voor wat betreft de aankoopmakelaar is het altijd lastig om te weten wat die nou echt bereikt. Ik heb persoonlijk bij de eerste poging een woning te kunnen kopen gelijk succes gehad met daarbij een aankoopmakelaar, maar of dat ook de verdienste van die aankoopmakelaar was weet je nooit. Ik had ook wel een redelijk riante financiële uitgangspositie.
      Het is in ieder geval wel heel duidelijk dat het hier in de Utrechtse binnenstad een enorm ons-kent-ons-wereldje is.
      Ik ken ook wel mensen die er ondanks een aankoopmakelaar na 50 pogingen nog steeds niet in zijn geslaagd om wat te vinden.

Helsinki Nou ja, ik hoorde laatst nog een verhaal van een kennis over een aankoopmakelaar die van de bevriende verkoopmakelaar vlak voor het sluiten van de deadline doorgestuurd kreeg wat het hoogste bod was en wat de kopers moesten bieden om er net overheen te gaan. Zo'n service is natuurlijk wel wat geld waard maar ik vind het immoreel en betwijfel of het überhaupt legaal is.

remlof Ik dacht aan Nieuw Florida. Daar kan de vergrijzende bevolking naartoe en in de steden plaatsmaken voor fris bloed. Met ruimte voor de boot en de mogelijkheid om met groepjes bekenden naar één pleintje te verhuizen om het zo direct gezellig te maken.

Sloggi Vraag me af wat er verbindender is, de NVM Erecode of de Pirate code.

Dwersdriever Ik denk niet dat je überhaupt gated communities in Nederland moet willen hebben. Of ze nou voor fascistische wappies of voor bejaarden zijn.

mono Utrecht en de nabije omgeving van de binnenstad (en in mindere mate de kant van Maarssen) staat hier ook heel hoog op het lijstje, maar ik was ook al tot de conclusie gekomen dat je daar niet binnenkomt zonder de juiste personen te kennen. Al op de eerste dag dat een huis op funda staat, staat er doorgaans bij dat ze vanwege de enorme belangstelling geen bezichtigingen meer plannen. Om over de extreem opgeklopte prijzen nog maar te zwijgen.

• mono replied to this.

Helsinki Klopt, al had ik nog mazzel in de zin dat ik toevalligerwijs tegen m'n huidige woning op Funda aanliep en een paar dagen nadat die erop was gezet alsnog wel terecht kon voor een bezichtiging. Wel gelijk flink voortvarend doorgepakt, maar ik hoefde in ieder geval nog niet op voorhand een aankoopmakelaar te hebben die wat moet regelen voordat er überhaupt een woning op Funda staat.
                Het is er in de laatste paar jaar niet beter op geworden wat dat betreft.

Ik heb George Soros om een bijdrage gevraagd voor de financiering van mijn appartement, dat maakte zaken ook een stuk makkelijker.

Reya Ik heb Erdo papa achter me staan en hij heeft hele voortvarende ideeën over rente, dus ik maak me ook niet al te veel zorgen.

Reya
                  Daar kun je gewoon vanaf hoor. Hier wordt in iedergeval geen kerkbelasting afgestaan aan NRW.

Overigens nog wel gekeken laatst in die regio. Valt vies tegen met technische banen in mijn vakgebied daar in het Ruhrgebied. Ook opvallend: waar Nederlandse bedrijven geen problemen hebben met universitaire import dat geen vloeiend Nederlands kan of zelfs helemaal niet en gewoon de vacature in het Engels opstellen, willen veel Duitse bedrijven alleen Arische staatsburgers die Duits als moerstaal hebben.

Hmm, aantal van m’n posts zijn weggehaald hier en begrijp ‘m niet helemaal, maar soit.

Ondertussen is het prachtig weer buiten.