Drietebuul
OK, ik doe mijn best. Een voorbeeld waar ik zelf mee speelde gisteravond. Het spel kent meer dan duizend verschillende units die je op het veld neer kunt zetten, elk met hun eigen traits en eigenschappen. Eén van de stats van units is hun size. Het slagveld is een grid, en units worden in die vakjes gezet. De size van units loopt van een schaal van 1 tot 10. Per vakje op het slagveld kun je 10 size points kwijt. Een gemiddelde human heeft een size van 3, dat betekent dat er drie van die units in één vakje passen (3x3 is 9).
Ik speel nu een game met Vaettiheim, dat zijn kleine ice goblins. Hun size is 2. Dat betekent dat er van deze 5 in een vakje passen. Hoewel ze klein zijn en zwakker, krijg ik uit één vakje wel 5 attacks. Dus dan is de vraag hoe ik ga zorgen dat ik deze goblins langer in leven ga houden om het rendement van meer attacks per vakje te verhogen.
Mages kunnen buffs uitdelen, maar die kunnen maar een bepaald aantal vakjes tegelijk buffen. Je snapt dat, als er vijf in een vakje passen, je meer goblins kunt buffen dan je normaliter met humans kan. De keuze die ik dan maak is om zo snel mogelijk spells te researchen waarmee ik de protection value van die goblins op ga krikken. Ik script de mage voor de battle om tussen de goblins te staan, laat de goblins de eerste twee ronden stilstaan zodat de mage tijd heeft om zoveel mogelijk van die krengen meer protection te geven en zo kom ik aan goblins die veel meer damage per second doen en het ook nog eens langer volhouden dan de sukkels die maar met z'n drieën in een vakje passen.
Ik koos hier voor meer protection, maar ik had ook spells kunnen researchen waarmee ik ze mirror images geef, of waarmee ik ze ondood maak, of waarmee ik ze barkskin geef (maar dan vliegen ze wel sneller in de fik). Je hebt dus al veel verschillende keuzes die je kunt maken om buffs uit te delen, waarvan de één situationeel handiger is dan de andere. Meer protection heeft namelijk helemaal geen zin als ze tegen een vijand staan die magical damage doet. Dan zou zo'n mirror image handiger zijn in het script.
De leercurve is wel op een andere manier dan Paradox-games hoog, omdat het voor het maken van een keuze van faction en het bepalen van de strategie belangrijk is dat je bepaalde concepten uit het spel begrijpt. Zoals die size van hierboven, dat staat in het spel niet uitgelegd (wel in de handleiding). Als je dat dus nog niet weet, dan speel je met die goblins niet zo optimaal en is het dus moeilijker.
Zelf vind ik Paradox games moeilijker om te overzien omdat daar heel veel systemen op elkaar inwerken en je toch met een soort spreadsheet-achtige interface te maken hebt. Waarom mensen Dominions moeilijk vinden is omdat ze het benaderen als een soort van Civilization. Daarin maakt het niet veel uit of je nu Japan of Duitsland kiest, de spelervaring is grotendeels gelijk. In Dominions is dat niet zo, de ene faction is volkomen anders dan de andere, en het duurt even voor je door hebt hoe je de faction het beste kunt spelen. Dus ook al zijn er meer dan 100, als je in het begin bij dezelfde faction blijft en die probeert te snappen, dan haal je veel meer uit de game dan wanneer je steeds wisselt en na twee uur gefrustreerd moet afhaken omdat je er niet uitkomt.
Daarnaast moet je bij Dominions veel lezen. Veel informatie zit gewoon verstopt in de loretekst. Er is een faction waarvan de sterkste warrior nadat hij gewond of gestorven is verandert in een beer. Dat is nogal belangrijk voor je strategie (en maakt deze unit heel goed), maar die informatie staat in de loretekst en niet in de lijst met unit traits, bijvoorbeeld. Ik vind dat gepuzzel heel leuk, maar het vraagt wel meer van een speler dan een potje Total War ofzo.
EDIT: het is echt een niche game met een hele actieve community die tijd neemt om elkaar dingen uit te leggen over de game. Mocht je je ooit aan de game wagen, er is veel content te vinden die het begrijpelijk probeert te maken. Ik leg je ook graag dingen uit. Zo'n parel vind ik deze game