Wat speel je nu?
Voor mensen die Nagorno Karabach nog even na willen spelen:
Een vervolg in de Jagged Alliance reeks, 24 jaar na de laatste release! Mijn verwachtingen waren niet bijzonder hooggespannen, maar zijn zeker overtroffen. X-Com-achtige gameplay met een jaren '80 B-actiefilmsausje.
Drietebuul Ja leuk! Als ik terug ben van reizen ga ik deze zeker aanschaffen!
Inmiddels met deze bezig:
Daar ben ik voorlopig nog wel even zoet mee.
mono
Ruimte Fallout?
Drietebuul Zo ongeveer inderdaad. RPG / FPS elementen, ruimtegevechten en een eindeloos aantal missies en verhaallijnen.
Myst Ik ben eigenlijk helemaal niet zo'n Fallout-fan, dus voor mij speelt dat geen rol. In algemene zin speel ik weinig FPS-achtige games, maar voor games als Starfield en Cyberpunk die wat meer RPG elementen hebben qua character progressie en verhaallijnen maak ik wel een uitzondering.
Ik vermaak me er echt prima mee. Kan hier rustig vele tientallen uren insteken.
Hier toch ook even aandacht voor de wellicht meest geanticipeerde game aller tijden.
Alleen de trailer heeft al 60 miljoen views in 12 uur.
Afgelopen week kwam Dominions 6 uit. Voor mij nu al het gamehoogteput van het jaar. Een aantal jaar ontdekte ik Dominions 5, en daar heb ik uiteindelijk honderden uren ingestoken. Het is een game waar ik steeds naar terugkeer vanwege de oneindige herspeelbaarheid en complexiteit. Het nieuwe deel is weer een stap vooruit ten opzichte van de vorige game en betekent dat ik er weer talloze uren in kan steken. Zeker in deze tijd, waarin ik het nieuws deprimerend vind en liever een beetje weg blijf bij de rest van de wereld biedt een game als deze, waar ik mij helemaal in kan verliezen, ook wat troost.
Inhoudelijk heeft het elementen van antieke geschiedenis, folklore uit de hele wereld en 'klassieke' fantasy. In de praktijk neemt een nation gebaseerd op het oude Griekenland het op tegen een nation die is gebaseerd op Baksische folklore, of eentje die weer gebaseerd is op Lovecraftian horror. Het is allemaal met zorg samengesteld en geen twee factions voelen hetzelfde. De gameplay is een soort van huwelijk tussen elementen van games als Age of Wonders en Total War, maar dan als een autobattler. Je kiest één van de meer dan honderd factions, die hebben elk een volslagen uniek aanbod van troepen. Bij die natie maak je een halfgod die zal worden aanbeden door de natie. Die halfgod kan een aantal van je troepen zegenen met extra abilities. Aangezien er ook weer talloze soorten halfgoden zijn om uit te kiezen die weer op heel veel verschillende manieren kunnen worden uitgedost zie je al waar de oneindigheid aan mogelijkheden vandaan komt. Het doel is om land te veroveren, de andere factions te verslaan en zo je eigen halfgod de enige omnipotente wereldheerser te maken.
Dat gaat in battles die je niet realtime bestuurt, maar je geeft van tevoren een script op. Dat script wordt afgedraaid tegen dat van de vijand. Aangezien keuzes in spells, items die je commanders en heroes hebben en specifieke unit0eigen abilities heel groot zijn heb je grote invloed op je winkansen, ook al ben je op papier zwakker dan je tegenstander. Met duizenden verschillende units, spells en items kun je verrassend uit de hoek komen. In tegenstelling tot veel andere games waarin zoveel mogelijk van de duurdere units uitpompen een strategie voor winst is, is dat hier niet het geval. Er zijn use cases om je goedkoopste archers te verkiezen boven je sterkste door god gezegende units.
Leren hoe je het spel speelt is voor mij misschien wel de grootste lol. Na honderden uren in het voorgaande deel heb ik misschien enkele factions enigszins onder de knie, maar dan nog verras ik mijzelf door nieuwe strategieën te zien die ik nog niet eerder had overwogen. En elke keer als ik mij aan een nieuwe faction waag is het weer een soort van ontdekking hoe ik nu het beste kan spelen om zo lang mogelijk in het spel te blijven.
Deze game is voor mij echt eindeloos plezier. Ik kan het aanraden aan mensen die van langzame games houden waarin je veel keuzevrijheid hebt. Je moet het ook leuk vinden om veel tijd te investeren in het leren van game mechanics. En je moet ook geen reet om graphics geven. Die stammen namelijk nog uit het jaar 1999.
Myst
Ah, deze game stond in mijn discovery queue op Steam!
Ik had er werkelijk waar nog nooit van gehoord, wat ik - gezien mijn nerdgehalte - best verrassend vond. Ik heb de trailer bekeken maar snap nog niet echt wat voor gameplay men kan verwachten. Kun je een voorbeeld geven van de tactische keuzes die je moet maken in deze game?
Is het qua leercurve vergelijkbaar met de games van Paradox Interactive?
- Edited
OK, ik doe mijn best. Een voorbeeld waar ik zelf mee speelde gisteravond. Het spel kent meer dan duizend verschillende units die je op het veld neer kunt zetten, elk met hun eigen traits en eigenschappen. Eén van de stats van units is hun size. Het slagveld is een grid, en units worden in die vakjes gezet. De size van units loopt van een schaal van 1 tot 10. Per vakje op het slagveld kun je 10 size points kwijt. Een gemiddelde human heeft een size van 3, dat betekent dat er drie van die units in één vakje passen (3x3 is 9).
Ik speel nu een game met Vaettiheim, dat zijn kleine ice goblins. Hun size is 2. Dat betekent dat er van deze 5 in een vakje passen. Hoewel ze klein zijn en zwakker, krijg ik uit één vakje wel 5 attacks. Dus dan is de vraag hoe ik ga zorgen dat ik deze goblins langer in leven ga houden om het rendement van meer attacks per vakje te verhogen.
Mages kunnen buffs uitdelen, maar die kunnen maar een bepaald aantal vakjes tegelijk buffen. Je snapt dat, als er vijf in een vakje passen, je meer goblins kunt buffen dan je normaliter met humans kan. De keuze die ik dan maak is om zo snel mogelijk spells te researchen waarmee ik de protection value van die goblins op ga krikken. Ik script de mage voor de battle om tussen de goblins te staan, laat de goblins de eerste twee ronden stilstaan zodat de mage tijd heeft om zoveel mogelijk van die krengen meer protection te geven en zo kom ik aan goblins die veel meer damage per second doen en het ook nog eens langer volhouden dan de sukkels die maar met z'n drieën in een vakje passen.
Ik koos hier voor meer protection, maar ik had ook spells kunnen researchen waarmee ik ze mirror images geef, of waarmee ik ze ondood maak, of waarmee ik ze barkskin geef (maar dan vliegen ze wel sneller in de fik). Je hebt dus al veel verschillende keuzes die je kunt maken om buffs uit te delen, waarvan de één situationeel handiger is dan de andere. Meer protection heeft namelijk helemaal geen zin als ze tegen een vijand staan die magical damage doet. Dan zou zo'n mirror image handiger zijn in het script.
De leercurve is wel op een andere manier dan Paradox-games hoog, omdat het voor het maken van een keuze van faction en het bepalen van de strategie belangrijk is dat je bepaalde concepten uit het spel begrijpt. Zoals die size van hierboven, dat staat in het spel niet uitgelegd (wel in de handleiding). Als je dat dus nog niet weet, dan speel je met die goblins niet zo optimaal en is het dus moeilijker.
Zelf vind ik Paradox games moeilijker om te overzien omdat daar heel veel systemen op elkaar inwerken en je toch met een soort spreadsheet-achtige interface te maken hebt. Waarom mensen Dominions moeilijk vinden is omdat ze het benaderen als een soort van Civilization. Daarin maakt het niet veel uit of je nu Japan of Duitsland kiest, de spelervaring is grotendeels gelijk. In Dominions is dat niet zo, de ene faction is volkomen anders dan de andere, en het duurt even voor je door hebt hoe je de faction het beste kunt spelen. Dus ook al zijn er meer dan 100, als je in het begin bij dezelfde faction blijft en die probeert te snappen, dan haal je veel meer uit de game dan wanneer je steeds wisselt en na twee uur gefrustreerd moet afhaken omdat je er niet uitkomt.
Daarnaast moet je bij Dominions veel lezen. Veel informatie zit gewoon verstopt in de loretekst. Er is een faction waarvan de sterkste warrior nadat hij gewond of gestorven is verandert in een beer. Dat is nogal belangrijk voor je strategie (en maakt deze unit heel goed), maar die informatie staat in de loretekst en niet in de lijst met unit traits, bijvoorbeeld. Ik vind dat gepuzzel heel leuk, maar het vraagt wel meer van een speler dan een potje Total War ofzo.
EDIT: het is echt een niche game met een hele actieve community die tijd neemt om elkaar dingen uit te leggen over de game. Mocht je je ooit aan de game wagen, er is veel content te vinden die het begrijpelijk probeert te maken. Ik leg je ook graag dingen uit. Zo'n parel vind ik deze game
Iedereen zijn eigen vermaak natuurlijk, maar dit soort games klinken voor mij altijd meer als huiswerk dan entertainment. Wel boeiend om je beschrijving mee te lezen ️
Ik had een beetje hetzelfde.
Vanochtend New Cycle aangeschaft, post-apocalyptische city builder die er wel tof uitzag. Dit weekend maar eens aan beginnen.
Haha, het klinkt mij ook veel te ingewikkeld
Deze thread is niet alleen voor videogames, of wel?
Ik ben sinds kort veel Wingspan aan het spelen met mijn vriendin. Echt een te gek bordspel en zeker met de expansions er bij. Geeft ook lekker rust in je hoofd en aan je ogen na een lange kantoordag. Spelen jullie veel bord-/kaart-/overigspellen?
tsjok Ik heb Wingspan zelf niet, maar vrienden spelen wel veel boardgames en ik heb het daar wel gespeeld. Vond ik ontzettend leuk. Meestal speel ik wat zij hebben liggen, dus ik ben niet heel erg thuis in boardgames. Ik weet dat ik Eldritch Horror ook erg leuk vond toen ik het bij hun speelde.
Ik ben verder een oppernerd, dus ik speel ook tabletop RPGs, met name Pathfinder 2E.
Heeft iemand de nieuwe Factorio al gespeeld?
Ik ben recent weer begonnen met de "oude" Factorio, waarbij ik alle lessen uit het verleden natuurlijk laat liggen en gewoon weer een spaghettifabriek bouw. Maar inmiddels ken ik de volgorde van wanneer wat te bouwen wel, waardoor dat verrassingselement van nieuwe gebouwen/onderdelen een beetje weg is. Mogelijk is de nieuwe Factorio dan dus wel een leuke toevoeging.
Drietebuul Ja ik ben inmiddels een eindje op weg.
Bevalt erg goed, want zoals je zegt is de variatie in de basisgame er wel een beetje uit na weet ik hoeveel uur gameplay. In Space Age heb je weer veel nieuwe mechanismen. Elk van de andere planeten heeft een totaal andere manier van de boel opzetten met andere manieren om resources te vergaren, nieuwe gebouwen en andere vijanden / uitdagingen.
Ik ben ziek, heb vakantie en het is kutweer, dus ik heb een Switch aangeschaft. Iemand speltips? Liefst local multiplayer maar goede sologames ook welkom. ️
tsjok
Mario Kart
Mario Party
Switch Sports
Tetris Effect
De Metroid games! Mocht je iets uitdagends willen, pak Dread. Heb je Prime nog niet gespeeld dan vind ik Metroid Prime: Remastered een aanrader. Een stuk rustiger dan Dread, maar erg leuke 3D levels waar je je weg door moet vinden.
Zelf inmiddels begonnen aan Zelda: Ocarina of Time, Master Quest. Heb het origineel echt 100% uitgespeeld, maar deze versie nog niet aangeraakt. Nostalgie in een nieuw jasje deze kerstvakantie.
tsjok
En nog iets moois ontdekt?
Ik wacht nog een beetje op Civ VII. Ondertussen deze game van m'n wishlist maar gekocht in de winter sale:
Drietebuul Mario Kart en Party (de nieuwste), Mario 64 (de oude), Portal 2. Breath of the Wkld al aangeschaft maar nog geen tijd voor gehad.
- Edited
God of War Ragnarok uitgespeeld, nu aan Astro Bot begonnen. Beide bevallen goed.
Verder uiteraard Balatro kapotgespeeld, zoals iedereen zou moeten doen.
Drietebuul
Dit is een beetje zoals ik me een @Friek sim voorstel.
Drietebuul Afgezien van de auto dan
mono Ik wacht nog een beetje op Civ VII.
Tweakers is er niet onverdeeld enthousiast over: https://tweakers.net/reviews/12894/civilization-vii-verandering-is-niet-altijd-verbetering.html