Nou, ik heb weinig daglicht gezien de afgelopen twee weken. Met wat vrienden een co-op game gestart, en daar zijn we inmiddels een uur of 15 in kwijt, en we zitten NOG STEEDS in act één (van de drie).

Mijn meest recente build is een (chronisch naakte) dwerg-berserker. Zo dom als een stuk hout, maar een grote bonk spieren. Het is mooi om te zien hoe interactief de wereld is wanneer alles (en iedereen!) in je omgeving als wapen gebruikt kan worden. Is een van je vrienden die met dieren kan praten druk bezig een schaap te overtuigen de weg vrij te maken zodat we de brug over kunnen? Bing Bong heeft geen tijd voor die onzin: hoppatee, daar vliegt het schaap het ravijn in. Tovenaar met een grote bek? Die kan zijn eigen kristallen bol koppen. Goblin-nederzetting in de weg? Sla ze allemaal dood met de verminkte lijken van hun eigen kinderen.

Het loont ook erg om de omgevingen goed te bestuderen (of een karakter te hebben dat dat goed kan). Zeker op de hoogste moeilijkheidsgraad kan een neerstortende kroonluchter, een omvallend standbeeld of het elektrificeren van een stukje water net de doorslag geven in een moeilijk gevecht.

De ontwikkelaars hebben met zoveel mogelijke (en onwaarschijnlijke) combinaties van gebeurtenissen rekening moeten houden bij het uitschrijven van dialogen en het opnemen van de audio. Tot nu toe heb ik slechts één inconsistentie kunnen vinden, waarin een karakter niet reageerde zoals je zou mogen verwachten. Mogelijke (milde) spoiler, dus onder spoilertag.

We kwamen een karakter tegen dat op vampierenjacht was. Toevallig had Bing Bong het lijk van de betreffende vampier bij zich. In het dialogenscherm was geen mogelijkheid om dat te benoemen. Maar ook het gesprek verlaten, en het lijk voor de vampierenjager plaatsen en het gesprek weer hervatten werkte niet. Zag er nogal knullig uit om dan te zien hoe de vampierenjager vertelt hoe gevaarlijk zijn doelwit wel niet is terwijl hij bijna over diens lijk loopt.
!<

    tsjok Lijkt me niet. Was geen hele grote, gehypete game verder.

    tsjok Niet gek, wel zonde. Hilarische game, een beetje alsof je een dag Friek bent die per ongeluk ergens is aangenomen als privédetective.

      tsjok
      Kleine, onbekende uitgever, nauwelijks tot geen marketingbudget, en ook niet bepaald een game die bedoeld lijkt om de grote massa's aan te spreken; lijkt me niet gek dat je er niet snel van hoort.

      Ben er ooit eens aan begonnen, volgens mij toen ik thuis zat met Covid, maar heb hem nog niet uitgespeeld. Vond het zeker vermakelijk, maar zou wat mij betreft niet meteen kandidaat zijn voor de beste pc-game aller tijden. Je ziet op Metacritic ook dat de "critics" de game veel hoger waarderen dan de "users". Dat kan er mee te maken hebben dat de game in een zekere niche valt die niet alle gamers kunnen waarderen, en/ofof dat de beroepscritici meer waarde hechten aan het achtergrondverhaal van de makers.

        Sloggi alsof je een dag Friek bent die per ongeluk ergens is aangenomen als privédetective.

        Dit is wel de perfecte omschrijving, eigenlijk.

        Drietebuul Dat kan er mee te maken hebben dat de game in een zekere niche valt die niet alle gamers kunnen waarderen, en/ofof dat de beroepscritici meer waarde hechten aan het achtergrondverhaal van de makers.

        Misschien heeft het er ook mee te maken dat reviewers gemiddeld wat ouder zijn dan users? Ik werd er in elk geval behoorlijk nostalgisch van. Mooie mix van point-and-click adventures à la Monkey Island en isometrische RPG's zoals Planescape Torment.

        tsjok Ik denk dat je het wel leuk vindt. Het is een beetje een literaire (en ook elitaire) game die veel weg heeft van ouderwetse point and click. Voor een verhaallijn in een game is het echt heel sterk.

        a month later

        Voor mensen die Nagorno Karabach nog even na willen spelen:

        11 days later

        Een vervolg in de Jagged Alliance reeks, 24 jaar na de laatste release! Mijn verwachtingen waren niet bijzonder hooggespannen, maar zijn zeker overtroffen. X-Com-achtige gameplay met een jaren '80 B-actiefilmsausje.

          Inmiddels met deze bezig:

          Daar ben ik voorlopig nog wel even zoet mee. 😛

            Drietebuul Zo ongeveer inderdaad. RPG / FPS elementen, ruimtegevechten en een eindeloos aantal missies en verhaallijnen.

            • Myst replied to this.

              mono Wat is jouw mening? Ik las wat kritiek over dat de formule van Bethesda een beetje oud begint te worden in ingehaald wordt door de tijd. Klopt dat? Zelf denk ik dit namelijk wel een leuke game te vinden.

              • mono replied to this.

                Myst Ik ben eigenlijk helemaal niet zo'n Fallout-fan, dus voor mij speelt dat geen rol. In algemene zin speel ik weinig FPS-achtige games, maar voor games als Starfield en Cyberpunk die wat meer RPG elementen hebben qua character progressie en verhaallijnen maak ik wel een uitzondering.

                Ik vermaak me er echt prima mee. Kan hier rustig vele tientallen uren insteken.