Dwersdriever In zoverre dat het niet alleen voor De Volkskrant opgaat, maar een probleem is bij alle 'landelijke' dagbladen. Hoeke is echter inderdaad zelf niet bepaald het voorbeeld van regionale diversiteit. Jij maakt er direct een links/rechts-verhaal van. Ik kijk er anders naar. Actuele ontwikkelingen hebben op verschillende delen van Nederland een verschillende invloed. Een wat bredere spreiding van journalisten en columnisten is dan een betere garantie voor een divers perspectief dan de bar van Scheltema.
Hoeke laat het onderscheid wat vaag maar verwijt de Volkskrant-redactie grootstedelijkheid, en zegt dat ze dat zelf niet is vanwege een reeks slechte redenen. Ik vraag me gewoon echt af of dat klopt, met name voor kranten als het AD en de Telegraaf. Het voelt een beetje als schoppen om het schoppen (door haar, niet door jou) als je daar geen inhoudelijke kritiek aan verbindt.
Dwersdriever Ik moet zeggen dat ik Nederlandse kranten grotendeels heb opgegeven. Vooral omdat ik ze nogal eentonig, saai en uniform vind. Ik lees mijn regionale dagblad om op de hoogte te zijn van wat er in mijn woonplaats speelt. Daardoor blader ik in ieder geval langs het landelijke nieuws van AD, maar dat komt meer via de NOS tot mij.
Verder wel eens. Incidenteel is er wel goede onderzoeksjournalistiek van bijvoorbeeld FD, NRC of Volkskrant, maar dat zijn wel echt krenten in de pap. Het normale 'verslaan van de alledag' is niet bijster interessant en als het om mijn eigen werkveld gaat vaak ook incompleet of gewoon verkeerd, wat mij doet vrezen voor het nieuws over gebieden waar ik zelf veel minder verstand van heb.