tsjok De hoofdkantoren van de landelijke nieuwsbladen staan in Amsterdam. Het is niet zo handig om in Emmer-Compascuum te wonen als je op de redactievergadering van de Telegraaf moet zijn voor je werk.
Columnisten zijn zelden of nooit bij redactievergaderingen. Ze maken ook geen onderdeel uit van de redactie. De concentratie van media in Amsterdam is overigens ook een issue. Het is niet eens waar het beleid gemaakt wordt.
tsjok Dat gezegd hebbende: ik vond de kritiek van Eva Hoeke, wier columns ik altijd overigens met veel plezier las, nogal de plank misslaan. Ze is zélf elite, uiteraard; woont in een kast van een huis, in Amsterdam, met een bekende Nederlander, kind van een muzikant. Ze doet net alsof een dorpje bij Zaandam het einde van de wereld is en ze verkeert blijkbaar in de krankzinnige gedachte dat vroeger op vakantie gaan naar een binnenlandse plaats je "volks" maakt. Het hele stuk las als iemand die zich niet bewust is van haar privileges, de connectie met "het volk" nogal kwijt is en verbitterd dat ze haar columnistenschap verloren is.
Helemaal mee eens. En ik vond haar columns niet eens zo bijzonder.
tsjok Je plaatje bewijst in mijn ogen ook dat de stelling van Hoeke dat de Volkskrant elitair zou zijn omdat de schrijvers ervan Amsterdams zijn, niet klopt.
In zoverre dat het niet alleen voor De Volkskrant opgaat, maar een probleem is bij alle 'landelijke' dagbladen. Hoeke is echter inderdaad zelf niet bepaald het voorbeeld van regionale diversiteit. Jij maakt er direct een links/rechts-verhaal van. Ik kijk er anders naar. Actuele ontwikkelingen hebben op verschillende delen van Nederland een verschillende invloed. Een wat bredere spreiding van journalisten en columnisten is dan een betere garantie voor een divers perspectief dan de bar van Scheltema.
Ik moet zeggen dat ik Nederlandse kranten grotendeels heb opgegeven. Vooral omdat ik ze nogal eentonig, saai en uniform vind. Ik lees mijn regionale dagblad om op de hoogte te zijn van wat er in mijn woonplaats speelt. Daardoor blader ik in ieder geval langs het landelijke nieuws van AD, maar dat komt meer via de NOS tot mij. Voor het wereldnieuws lees ik liever Duitse, Zwitserse en Britse kranten. Hogere budgetten, betere correspondenten en een wat diversere blik op de wereld, al zijn de Britse landelijke dagbladen vermoedelijk nog meer Londens dan de Nederlandse Amsterdams zijn.
Het doet mij altijd een beetje denken aan het Nederlandse stuk van de geschiedenisles. Dat is feitelijk de geschiedenis van Holland, niet van Nederland. In ieder geval zoals ik het ooit gehad heb. De geschiedenis van Limburg (en Brabant ook wel) wijkt daar bijvoorbeeld heel sterk vanaf en in mindere mate geldt dat ook voor Noord- en Oost-Nederland. Zeker als je wat verder teruggaat in de tijd.