- Edited
De hoofdkantoren van de landelijke nieuwsbladen staan in Amsterdam. Het is niet zo handig om in Emmer-Compascuum te wonen als je op de redactievergadering van de Telegraaf moet zijn voor je werk.
Dat gezegd hebbende: ik vond de kritiek van Eva Hoeke, wier columns ik altijd overigens met veel plezier las, nogal de plank misslaan. Ze is zélf elite, uiteraard; woont in een kast van een huis, in Amsterdam, met een bekende Nederlander, kind van een muzikant. Ze doet net alsof een dorpje bij Zaandam het einde van de wereld is en ze verkeert blijkbaar in de krankzinnige gedachte dat vroeger op vakantie gaan naar een binnenlandse plaats je "volks" maakt. Ze zou vroeger in de zorg hebben gewerkt, maar is direct na afronding van de school voor de journalistiek bij een tijdschrift gaan werken. Het hele stuk las als iemand die zich niet bewust is van haar privileges, de connectie met "het volk" nogal kwijt is en verbitterd dat ze haar columnistenschap verloren is.
Je plaatje bewijst in mijn ogen ook dat de stelling van Hoeke dat de Volkskrant elitair zou zijn omdat de schrijvers ervan Amsterdams zijn, niet klopt. De schrijvers van de Telegraaf en het AD wonen óók in de Randstad en die kranten maken daadwerkelijk wél stukken voor 'de gewone mens' en met rechtsere signatuur. De Volkskrant heeft gewoon een redactionele koers waar Hoeke het blijkbaar ondanks tien jaar columnistenschap niet mee eens is.