Jan Het Brexit-referendum was een heel onverstandig referendum. De juiste gang van zaken was geweest om als politiek in het VK te besluiten om de EU te verlaten en deze uit te onderhandelen. De uitkomst hiervan zou referendabel zijn geweest. Ook weer: je weet dan waar je voor of tegen stemt.

Jan Ik antwoord vanuit mijn eigen visie op referenda. En dit zou niet gehouden kunnen worden, tenzij er een parlementaire meerderheid is die de huidige wetgeving wil aanpassen en dus de doodstraf invoeren.. Het zou juist de bevolking zijn die dit kan tegenhouden omdat het ongewenst is ondanks de afspraak in het regeerakkoord van het PVV/FvD/VVD/TON-kabinet.

Ik spreek over een corrigerend referendum. Daar komen alleen heel radicale zaken aan de orde als er door het parlement radicale zaken worden besloten.

• Jan replied to this.

Jan Dan krijgen we een hoofddoekjesverbod, en voorkomen we daarmee alle toekomstige aanslagen.

Dwersdriever Ook weer: je weet dan waar je voor of tegen stemt.

Nee, en ook niet bijna. Zo'n exitverdrag tussen het VK en de EU wordt een juridisch document van een paarhonderd pagina's.

Dwersdriever

Eh... Een soort preventieve Brexit-onderhandelingen? Dat kost dan twee jaar en tientallen miljoenen en dan zegt 51%: o, ja, nee, laat dan maar.

janneke141 Net als in het parlement zal niemand buiten een paar experts om op de hoogte zijn van ieder detail, maar wel van de grote lijnen. Men weet of men voor een hard brexit, een soft brexit of een tussenoplossing stemt. Men weet welke uitkomst er is rondom de grens in Ierland, etc. Jouw opmerking valt weer onder het argument: "Alles is te ingewikkeld voor het volk, maar parlementariërs snappen alles wel." Ik zou zeggen, zoek op waar een parlementslid uit jouw omgeving recent voor heeft gestemd in de Tweede Kamer en stel hem er twee inhoudelijke vragen over. Ze weten er meestal alleen oppervlakkig wat over.

Jan Correct. Het is de eventuele afsluiting van het politieke proces.

Jan Correct, de keuze moet zijn: verandering of status quo. Maar ik vermoed dat het Britse parlement nooit een meerderheid had gevonden om zelf voor een Brexit te stemmen en dus waren er geen onderhandelingen en geen Brexit geweest. De Britse politiek probeerde een hoofdpijndossier van tafel te krijgen door iets vaags voor te leggen aan de bevolking en kreeg het deksel op de neus.

• Jan replied to this.

remlof Welnee, tegen de negen miljard overschot dit jaar.

Helsinki Uiteindelijk is de kiezer er ook wel een klaar mee natuurlijk. Ik denk dat de meeste van door soort bezwaren toch vooral leunen op een "minachting van de gemiddelde kiezer", waar de persoon die het vindt zelf uiteraard niet toebehoort.

Jan Omdat die ook duidelijkheid willen? Maar zoals gezegd, zo ver was het nooit gekomen.

• Jan replied to this.

Dwersdriever

Wat voor duidelijkheid? Stel dat het VK uit de EU wil, hoe ziet dat er dan uit? En moet dat dan voor elk land dat lid is van de EU preventief uitonderhandeld worden? Dat kan toch niet man...

remlof "state & local". Tussen 2008 en 2012 was het beroerd gesteld met de financiën, maar onder Brown is dat aardig omgebogen, nota bene juist mét referenda over belastingmaatregelen .

Jan Ieder land dat democratisch besluit dat het wil uittreden. Het referendum kan dan alleen worden ingezet om het tegen te houden. Dat kan natuurlijk ook direct na het parlementaire besluit, dan hoeven er helemaal geen onderhandelingen plaats te vinden. Ik denk dat de EU de Britten ook liever binnenboord had gehouden.

Maar zoals gezegd....er zijn weinig tot geen landen waar een parlementaire meerderheid is voor uittreding uit de EU. Dus de discussie is zuiver theoretisch. Natuurlijk hoeft er niet met ieder land onderhandeld te worden.

• Jan replied to this.

Dwersdriever

Ja, ho. Laten we het even houden bij wat het dan zou zijn. Regering gaat voor uittreding, twee jaar onderhandelen volgt, het resultaat wordt voorgelegd aan de bevolking en die stemt tegen. Al dat gedoe voor niks en kapitalen verspild.

Ik neem aan dat de rekening dan naar Londen mag?

Jan Al dat gedoe is natuurlijk niet voor niets. Er ligt een plan dat door de bevolking wordt weggestemd en de Britten blijven gewoon lid van de Europese Unie. Ik snap je punt overigens ook niet helemaal. Ook in de huidige situatie moet het af te sluiten akkoord nog worden goedgekeurd door alle parlementen, waaronder het Britse.
                      (https://www.bbc.com/news/uk-politics-41975277). Er volgt nog politieke besluitvorming en dat zou dus ook een referendum kunnen zijn.

• Jan replied to this.