• Politiek
  • Algemene Politieke Beschouwingen 2024

janneke141 Yep. En dit gaat leiden tot de val van dit kabinet. Omtzigt zag dit waarschijnlijk al aankomen en heeft zich daarom ziekgemeld.

Einde kabinet, einde NSC en einde Haagse carrière van Omtzigt.

remlof En dit gaat leiden tot de val van dit kabinet.

Óf dit, óf NSC gaat alsnog akkoord met die noodwetonzin, kabinet gered maar NSC kan zichzelf daarna wel opheffen en Pieter springt van de brug over het Twentekanaal.

janneke141 Óf dit, óf NSC gaat alsnog akkoord met die noodwetonzin

Ik kan me niet voorstellen dat de hele NSC-fractie voor dat bestuurlijke gedrocht gaat stemmen. Of zelfs genoeg voor een parlementaire meerderheid.

Van Vroonhoven wordt nu helemaal aan flarden geschoten, ik denk dat ze zich morgen ook ziek meldt.

remlof Dat komt daarna pas. De grap van die noodwet is dat Schoof het via KB doet, daar komt de Kamer niet aan te pas (dus gaat het over de NSC-bewindslieden, niet over de kamerfractie). Daarna moeten er voorstellen richting de Kamer voor strengere wetgeving,, en je mag aannemen dat die vanuit het kabinet zodanig met de fracties worden afgestemd dat in elk geval de coalitiefracties voor gaan stemmen.

En ik weet niet hoe het in de NSC-fractie gesteld is met de kadaverdiscipline.

janneke141

Ze gaan vermoedelijk gewoon akkoord en de partij desintegreert weer een beetje. Maar ze zijn nu zo ver gegaan dat ze er echt niet mee kappen.

janneke141 Er komt morgen een motie van wantrouwen voor dit kabinet en het zou met niet verbazen als veel NSC-kamerleden die gaan steunen.

Dit is ook einde politieke carrière van Van Vroonhoven vrees ik.

En die laffe Omtzigt heeft zich ziek gemeld. Wat een loser.

Popcorn!

Dit is prijsschieten.

En morgen krijg je precies hetzelfde met Schoof, daar blijft ook niets van over.

Ik dacht nog dat ik overdreef met dat dit kabinet deze ABP niet zou overleven maar ik zie de kans nu met de minuut toenemen.

Oei, NSC wil het noodrecht inzetten maar kan niet definiëren wanneer de ‘noodsituatie’ ten einde is. Toch fascinerend hoe snel deze partijen de democratie proberen af te breken.

Sloggi Yesilgöz kon het ook niet. De strekking van haar verhaal was dat het besluit om de crisis af te roepen uit het regeerakkoord kwam en het kabinet nu aan het verzinnen wat daar dan de motivatie voor zou moeten zijn.

remlof Het is in elk geval het einde van de NSC bij de volgende verkiezingen.