• Politiek
  • Algemene Politieke Beschouwingen 2024

De popcorn staat klaar en we gaan zien of dit gammele rampkabinet de eerste zware beproeving gaat overleven of dat het al zo beschadigd raakt dat het vroeg of laat zal imploderen.

De vergadering staat gepland voor vandaag van 10:15 tot 23:00 uur, maar het zal ongetwijfeld uitlopen.

Ik ben rond half vijf thuis verwacht ik. Zou Jetten dan al aan de beurt zijn?

Ik moet zeggen dat ik Timmermans opvallend sterk vind in z'n betoog. Beter dan ik verwacht had.

remlof Ja, ik vond hem ook sterk. En de interrupties vrij zwak, vooral van Van Vroonhoven. Ja en Caroline natuurlijk maar dat is te verwachten.

Zo Wilders, dat kan wel spektakel worden als hij net zo kritisch is op Schoof als hij op Twitter is.

PVV-leider Wilders vindt dat het kabinet deze woensdag geschiedenis schrijft door de Europese Commissie een brief te schrijven over de wens om voor Nederland een zogeheten opt-out voor Europese migratieregels te bedingen. Hij noemt zo'n uitzonderingspositie, die niet in zicht is, in het debat "een soort mini-Nexit".

Nou, da's alvast één reden om dit niet te willen.

janneke141

De regels voor asiel en migratie "blijven bindend voor Nederland" en een wijziging van het Europees verdrag is niet aan de orde. Dat zegt een woordvoerder van de Europese Commissie in een reactie op de brief van minister Faber van Asiel en Migratie waarin zij de commissie liet weten dat Nederland een opt-out wil als er een nieuw Europees verdrag komt.

Dat was snel.

Baudet raakt in zijn eerste interruptie in discussie met Bosma over het aantal vragen dat hij mag stellen, schreeuwt door de Kamer heen en stormt als een boos kind weg. Lachen.

tsjok Tja, die reactie hebben ze waarschijnlijk twee weken geleden al geschreven. Het was ook niet al te ingewikkeld natuurlijk.

Wel leuk om dit vanuit Brussel nog even de APB in te schieten.

janneke141 Jetten is net begonnen, dus je zat er maar een half uur naast.

janneke141 Geschiedenis schrijven door een brief te schrijven, je moet het maar uit je mond zien te krijgen.

Oh, Jetten is alweer klaar zie ik.

Is er een bijdrage waardevol om terug te kijken? Wilders geloof ik verder wel, maar Timmermans of Jetten of de start van Yesilgoz?

janneke141 Timmermans was erg sterk.

Ben ook wel benieuwd naar Van Vroonhoven zo, geen sterk debater, maar misschien heeft ze nog een verrassing in petto.

Ik heb er ook niks van gezien maar op basis van wat flarden van liveblogjes komen de coalitiepartijen er niet heel best vanaf, wel?

Morgen maar eens zien of de oppositie de boel uit elkaar weet te spelen als het kabinet aan zet is.

Yesilgöz niet enthousiast over opt-outbriefje Faber: ‘Ik had liever gezien dat we het idee hadden besproken’

Extraparlementair ja.

Van Vroonhoven komt na het dinerreces, om 19:30.

Zo, Ouwehand gaat et keihard in: de toeslagenaffaire is ook veroorzaakt door beleid van Kamp dat was gebaseerd op “een gevoel in de samenleving”. Hoe kan NSC dan in godsnaam nu datzelfde argument gebruiken om het parlement te passeren voor de asielnoodwet?

remlof Vroonhoven gaat hier gefileerd worden, en volledig terecht. Die partij heeft zijn hele bestaan en de twintig zetels te danken aan een programma over fatsoenlijk bestuur, en dan steun je een noodwetconstructie die het parlement buitenspel zet. Dat is niet te verdedigen natuurlijk, NSC is een schietschijf.