• Politiek
  • Algemene Politieke Beschouwingen 2024

tsjok Daar kunnen ze toch ook gewoon hun schouders over ophalen?

    Het juridisch advies van Faber kwam waarschijnlijk van haar zoon.

    Goede APB tot nu toe. Beter schouwspel dan de saaie Ruttiaanse onemanshows.

    janneke141 Dat is uiteindelijk naar de Kamer, als de wetgever een wetsvoorstel indient. Dat de Kamer hiermee 'gepasseerd' zou worden vind ik ook een beetje onzin. Zo werken noodmaatregel nou eenmaal.

    Of een noodmaatregel in eerste instantie nodig is, is een kabinetsafweging. Niet van rechters, Kamerleden of ambtenaren.

      tsjok Of een noodmaatregel in eerste instantie nodig is, is een kabinetsafweging.

      Maar als al het advies daartegen is en ze doen het toch is dat best reden voor het parlement om daar over door te vragen.

        remlof Ambtelijk advies bevat doorgaans voor- en tegenargumenten en een aanbevelende conclusie. De regering volgt die heel vaak niet, of de kamer neemt een beslissing die volgens ambtenaren niet de beste is. Dat kan natuurlijk uiteindelijk in de politiek, de Kamerleden en regering via de kamer hebben de democratische legitimatie en de ambtenaren niet. Alleen meestal zou je dat nooit te weten komen omdat de stukken niet openbaar zijn.

          Het is een situatie die normaal gesproken helemaal niet voor hoort te komen. Als de regering zich beroept op een noodprocedure, dan is het omdat iedereen snapt wat de paniek is en ook waarom het onmiddellijk moet. Maar het inzetten van zo'n noodgreep hangt nu al een paar maanden boven de markt en ze zijn nog steeds aan het bakkeleien hoe we die crisis dan precies zouden moeten definiëren. Vind je het gek dat de Kamer dit niet pikt? Hier is het helemaal niet voor bedoelt.

            Uit een van de eerste ontlakte pagina's:

            Artikel 110 Vreemdelingenwet kan onder de
            huidige omstandigheden niet gebruikt worden
            om artikel 111 Vreemdelingenwet te activeren.
            Zie bijgaande notitie. In het kort: buiten het
            parlement om werken kan alleen in zeer
            urgente noodsituaties, de motivering hiervoor
            ontbreekt, dan is inzet van staatsnoodrecht
            democratisch en rechtsstatelijk niet
            aanvaardbaar.
            • De voorgestelde maatregelen om de instroom
            van migranten te beperken, vormen een
            ingrijpende beperking van de rechten van
            asielzoekers op een wijze die verder gaat dan
            in het hoofdlijnenakkoord is afgesproken
            Hierna volgt in spreekpunten waarom en op
            welke punten het concept hoofdstuk botst met
            uw verantwoordelijkheid als Minister van BZK
            zowel voor rechtsstatelijkheid, grondrechten,
            en goed bestuur als voor decentrale overheden.

            Schoofs claim dat het zwartgelakte deel geen betrekking had op de inzet van artikel 110/111 was dus alvast een vierkante leugen.

              janneke141 Schoofs claim dat het zwartgelakte deel geen betrekking had op de inzet van artikel 110/111 was dus alvast een vierkante leugen.

              Ik maakte deze fout eerst ook, maar het bestand hierboven opent met de pagina's van BZK die sowieso al ongelakt waren.

                janneke141 Nou ja, de Kamer heeft er in deze fase niets over te zeggen. Dat het evident geen noodsituatie is zoals bedoeld in de wet klopt natuurlijk. Maar die democratische toets volgt pas later, dat is hoe de Tweede Kamer zelf de Vreemdelingenwet heeft aangenomen.

                De kamer heeft de macht om dit te doen zonder toets vooraf zelf uitgedeeld, en met dit extreemrechtse kabinet blijkt dat een slecht idee.

                  tsjok Het voornemen is onderdeel van de begroting en het regeerprogram dus het is toch niet vreemd dat de Kamer er dan wat van vindt.

                  En dat het kabinet een bevoegdheid heeft betekent natuurlijk om niet dat het die maar moet misbruiken. Ik vind het wel een hele nauwe opvatting van behoorlijk bestuur als je het maar gewoon probeert tot je bij de rechter strandt, wetende dat dat resultaat onontkoombaar is.

                    tsjok Schoof blijkt wel zelf te hebben aangedrongen op opname in het regeerprogramma ondanks negatief ambtelijk juridisch advies.

                    Wat eerst ook weggelakt was: De premier stond er persoonlijk op dat de noodprocedure deel uitmaakt van het regeerprogramma. Dat staat op pagina 28 van de stukken. Het document waar dat in staat is een advies aan de ministerraad en komt van Binnenlandse Zaken.

                    Schoof zei dat twee dagen nadat ambtenaren hadden gezegd dat een asielcrisiswet niet in het regeerprogramma zou moeten worden opgenomen. Dat staat in een ander advies van het ministerie van Binnenlandse zaken, op pagina 2 van de openbaargemaakte stukken.

                    nrc

                      tsjok Het maakt wel nogal verschil of het advies van een beleidsambtenaar niet wordt gevolgd of dat van de juristenclub die van mening is dat grondrechten worden geschonden en het plan onrechtsstatelijk is.

                      Sloggi En dat het kabinet een bevoegdheid heeft betekent natuurlijk om niet dat het die maar moet misbruiken. Ik vind het wel een hele nauwe opvatting van behoorlijk bestuur als je het maar gewoon probeert tot je bij de rechter strandt, wetende dat dat resultaat onontkoombaar is.

                      Niet bij de rechter, bij de Kamer zelf. We zijn nu allemaal oppositie-capriolen aan het bekijken, maar hier is fundamenteel een kamermeerderheid voor aangenomen dat NRC meestemt. Ik ben het eens met die oppositie, daar niet van, maar het is wel goed om op te merken.

                        tsjok maar hier is fundamenteel een kamermeerderheid voor aangenomen dat NSC meestemt.

                        Dat is maar zeer de vraag, gezien de uitspraken over het advies van de RvS van NSC. Nu komt naar buiten dat de juristen van de ministeries zwaar negatief hebben geadviseerd dus ik vraag me af wat NSC nu doet.