• Politiek
  • Algemene Politieke Beschouwingen 2024

tsjok Het voornemen is onderdeel van de begroting en het regeerprogram dus het is toch niet vreemd dat de Kamer er dan wat van vindt.

En dat het kabinet een bevoegdheid heeft betekent natuurlijk om niet dat het die maar moet misbruiken. Ik vind het wel een hele nauwe opvatting van behoorlijk bestuur als je het maar gewoon probeert tot je bij de rechter strandt, wetende dat dat resultaat onontkoombaar is.

tsjok Schoof blijkt wel zelf te hebben aangedrongen op opname in het regeerprogramma ondanks negatief ambtelijk juridisch advies.

Wat eerst ook weggelakt was: De premier stond er persoonlijk op dat de noodprocedure deel uitmaakt van het regeerprogramma. Dat staat op pagina 28 van de stukken. Het document waar dat in staat is een advies aan de ministerraad en komt van Binnenlandse Zaken.

Schoof zei dat twee dagen nadat ambtenaren hadden gezegd dat een asielcrisiswet niet in het regeerprogramma zou moeten worden opgenomen. Dat staat in een ander advies van het ministerie van Binnenlandse zaken, op pagina 2 van de openbaargemaakte stukken.

nrc

tsjok Het maakt wel nogal verschil of het advies van een beleidsambtenaar niet wordt gevolgd of dat van de juristenclub die van mening is dat grondrechten worden geschonden en het plan onrechtsstatelijk is.

Sloggi En dat het kabinet een bevoegdheid heeft betekent natuurlijk om niet dat het die maar moet misbruiken. Ik vind het wel een hele nauwe opvatting van behoorlijk bestuur als je het maar gewoon probeert tot je bij de rechter strandt, wetende dat dat resultaat onontkoombaar is.

Niet bij de rechter, bij de Kamer zelf. We zijn nu allemaal oppositie-capriolen aan het bekijken, maar hier is fundamenteel een kamermeerderheid voor aangenomen dat NRC meestemt. Ik ben het eens met die oppositie, daar niet van, maar het is wel goed om op te merken.

tsjok maar hier is fundamenteel een kamermeerderheid voor aangenomen dat NSC meestemt.

Dat is maar zeer de vraag, gezien de uitspraken over het advies van de RvS van NSC. Nu komt naar buiten dat de juristen van de ministeries zwaar negatief hebben geadviseerd dus ik vraag me af wat NSC nu doet.

Sloggi Wat natuurlijk op zijn beurt weer hilarisch is, want NSC heeft ingestemd met het hoofdlijnenakkoord waar dit in stond.

janneke141 Is wel typisch Omtzigt. Alleen maar ogen voor het proces en niet de praktische besluiten of de gevolgen daarvan.

janneke141 Ik vraag me wel af wat zijn afwezigheid met de fractiediscipline doet. Ze zijn loyaal aan hem maar ook aan de zetbaas?

Sloggi Geen idee, dat gaan we vanavond zien denk ik. Of vannacht, ik schat in dat een eventuele stemming pas komt als ik al in mijn bed lig.

Ik ben wel benieuwd wat Wilders gaat doen zodra het kabinet besluit voor een spoedwet. Kabinet opblazen dan maar?

Friek

Afzien van de toepassing van het noodrecht voor veel strengere asielmaatregelen? Geen denken aan voor PVV-leider Geert Wilders. Tijdens de schorsing zei Wilders tegen de pers „niet zo onder de indruk” te zijn van de ambtelijke adviezen waarin dit juist ernstig wordt afgeraden.

„Het gaat gewoon door”, zei Wilders, „stukken of geen stukken, er komt wat mij betreft een asielnoodwet. Ik heb geen ruggengraat van een banaan.”

Bron: NRC

Wilders wil per se die noodwet en dat is het probleem. Wanneer wordt dat nou eens benoemd in het debat?

Waarom dit kabinet niet gewoon een spoedwet in heeft gediend is me echt een raadsel. Of ze vertrouwden NSC echt niet om voor te stemmen.

tsjok Schijnbaar om Wilders binnenboord te houden.

Welke 8 zetels in de Eerste Kamer gaan er met de coalitie mee stemmen trouwens? Forum, JA21 en SGP zijn er 7...

tsjok Omdat Wilders dit wil, dan gaat het de komende tijd alleen maar over asielzoekers en dat het echt een noodsituatie is. Tenminste, hij hoopte dat dat zou gebeuren.

Wilders wil geen oplossingen, hij wil onrust in de samenleving. Typisch fascistisch.