• Politiek
  • Kabinet-Schoof deel 3: Een goed begin...

janneke141 Tijdrekken om het probleem op te lossen ja, niet tijdrekken vwb de praktische en juridische problemen.

Het hele stikstofbeleid afschaffen maakt niet dat er ineens meer vergunningen magisch verschijnen of zo.

tsjok Ik heb niet de indruk dat deze partijen van plan zijn zich aan de wet te gaan houden. Eerder dat ze hopen op een soepele dan wel tandeloze Europese commissie en op termijn een stevige herziening van het Europese landbouwbeleid.

Probleem is alleen een beetje dat andere Europese landen die zich wél (of beter) aan de regels houden geen zin hebben ons de hand boven het hoofd te houden, tenzij ze daar iets voor terugkrijgen. Bijvoorbeeld door iets toe te geven op het vluchtelingendossier, om maar iets te noemen. Of door concessies te doen op het gebied van Europees begrotingsbeleid.

Ik ben wel benieuwd hoe ze het spel denken te gaan spelen, maar gezien de onervarenheid van betrokken bewindslieden verwacht ik er niet te veel van.

Sloggi De partijen wellicht niet. Maar burgers, ambtenaren, bedrijven lopen ook gewoon tegen de grenzen aan. Die hebben niet de mogelijkheid tot straffeloze onwettigheid.

Overigens ondergraaft het kabinet zo ook alle goodwill die ze nodig hebben op andere vlakken zoals de afdrachten en de asiel'crisis'.

Myst Eindeloos mensen binnenhalen of kindjes bijmaken is anders wel wat we de afgelopen miljoenen jaren doen. Ik pleit ook niet voor 5+ kinderen per vrouw of andere onhaalbare (en beetje creepy) voortplantingsdoelen na te streven. Maar met 1,4 kind per vrouw ga je gewoon krimpen en krimp ziet er niet leuk uit.

Minder consumeren (nog beter: consuminderen) klinkt altijd heel groen, hip en duurzaam, maar wil zeggen dat we vollere klassen krijgen, minder handen aan het bed, minder blauw op straat, slechtere dienstverlening van de overheid mogen verwachten, minder maatwerk kunnen toepassen, gemeenten moeten fuseren, minder politici kunnen onderhouden, de schuld moeten afbetalen en minder kunnen investeren in onderwijs en R&D. Nee, doe mij dan maar maatregelen die de kindproductie rond de 2,1 houden, of op z'n minst de daling van het geboortecijfer iets afremmen. Frankrijk zat op ca. 1,9 meen ik, dat is geen een of ander apenland.

Myst Lage geboortecijfers correleren met hogere welvaart, maar je krijgt geen hogere welvaart van lage geboortecijfers, dus het verband is andersom. We zullen in Japan, Korea, China en Taiwan zien hoe ze de levensstijl kunnen volhouden met minder kinderen. Ik verwacht door productie te verplaatsen naar Afrika of verpleegstertjes uit de Filipijnen in te huren.

GSbrder en krimp ziet er niet leuk uit.

Groei ziet er wel leuk uit wil je zeggen?

GSbrder Dus de enige manier is eindeloos groeien? Meer consumeren om het hoofd boven water te houden?

Hoe ziet de toekomst er in jouw beleving uit?

Overigens zie ik het probleem niet van minder mensen om het werk te doen. Er zijn ook minder mensen om voor te werken.

Ik snap dat krimp heel vervelend is voor je overwaarde en de aandelen, maar minder monden kunnen nog steeds gevoed worden. De meeste overwaarde die nu gegenereerd wordt met onze groei wordt ergens op bankrekeningen opgeslagen. Die waarde verandert niet magisch in meer verpleegsters of docenten.

tsjok Mja, veel boeren kunnen ondertussen gewoon blijven doen wat ze doen. Dus wat de BBB betreft is het dan wel best?

De stikstofaanpak wordt geschrapt, de bed bad brood-regeling wordt definitief geschrapt en Schiphol hoeft niet te krimpen maar mag met technische innovaties de geluidshinder proberen terug te dringen.

Wilders-I pakt wel door.

• Eur replied to this.

Sloggi Het mooie van moeilijke plannen schrappen is dat je het jezelf heel even veel makkelijker maakt.

En daarna veel moeilijker, maar ja..

tsjok Maar ze zijn helemaal niet van plan om een probleem op te lossen. De boeren laten boeren voor de komende vier jaar is zo'n beetje het hoogst haalbare. Dus plannen schrappen, nieuw onderzoek instellen, wet maken die niet kan, rechtszaak verliezen, kamerdebat, nieuw plan etc. is voor dat doel een hele doeltreffende tactiek.

And if all else fails, trekkers op de snelweg.

Dit kabinet weet dondersgoed dat het niet lang zal zitten, dus alles dat meer dan een jaar in de toekomst ligt interesseert ze geen reet.

janneke141 Het NSC blijkt toch een stuk racistischer dan gedacht, ze zitten steeds meer op één lijn met de xenofobe PVV.

Dit is wel een aardig verslag van gisteren.

Tot slot is er de vrees wat er gebeurt met de PAS-melders. Tot de eerste helft volgend jaar mogen provincies de handhavingsverzoeken, die worden ingediend door bijvoorbeeld de actiegroep MOB, naast zich neerleggen. Zo veel tijd heeft het kabinet om de legalisatie van deze groep agrariërs te regelen.

En die legalisatie wordt ingewikkeld met een minister die nog maar eens verder onderzoek uitschrijft terwijl de RvS van mening is dat eerst maatregelen nodig zijn voor er sprake kan zijn van een ondergrens die legalisatie mogelijk maakt.

• Duke replied to this.

Sloggi

En als het rond die PAS-melders in de landbouw los gaat, dan zijn ook allerlei andere bedrijven mogelijk het bokje. Daar is ook lang niet altijd een NB-vergunning aanwezig… Met Schiphol als prominentste voorbeeld maar dit gaat vermoedelijk ook op voor vele honderden andere bedrijven.

janneke141 Sloggi Veel bedrijven gaan gewoon stilgelegd worden door ontbreken of wegvallen van vergunningen. Dat het kabinet het allemaal geen kut boeit wil niet zeggen dat lagere overheden, controlerende instanties en rechters geen strepen gaan trekken. De fase van consequentiesloos vooruitschuiven is simpelweg voorbij. Zoals @Duke ook al aangeeft gaan er gewoon bedrijven dicht.