Friek Als opiniemaker kon ik hem wel pruimen omdat hij een conservatief gezichtspunt wist te verwoorden zonder in het reactionaire te vervallen. Een groot filosoof heb ik nooit in hem gezien (zijn boek is eindexamenstof...). Sinds corona is hij helaas richting de anti-vaxxers en Poetinisten gedreven.
Oorlog in Oekraïne #4 - Patstelling
Friek Ad Verbrugge stelde mijns inziens altijd al weinig voor. Zijn schrijfwerk is echt heel mager, wat ik ervan gelezen heb. Het is vooral een man met een enorm ego en een groot associatief vermogen
Een zeldzamer omgekeerd voorbeeld is naar mijn indruk Geerten Waling. Op pelgrimage naar Le Pen met Thierry, dwepen met de Confederates ('South was right'), geleuter over de ziel van Rusland. Is sindsdien toch bijgedraaid en een standaard (atheïstisch) conservatief geworden.
Wat ik niet kan begrijpen, en ook onverantwoord vind, is hoe Wierd Duk sterverslaggever kan zijn bij De Telegraaf, de voormalig anti-Russische krant. Die man stinkt aan alle kanten. Velen weten dat ook wel maar velen ook niet.
- Edited
"De realiteit is dat Oekraïne ondersteunen en helpen om het Russische gevechtsmateriaal onklaar te maken ook onze eigen veiligheid versterkt", aldus Stoltenberg.
Juist, de Oekraïners vechten niet alleen voor hun eigen, maar ook voor onze vrijheid en veiligheid. Dat besef moet echt gaan groeien in West-Europa. Ik hoop dat Rutte dat straks kan bevorderen.
Pfew!
Belarus claimt een aanval met drones uit buurland Litouwen te hebben afgeslagen. Dat meldt het Russische staatspersbureau TASS op basis van de KGB, de veiligheidsdienst van Belarus. NAVO-lid Litouwen ontkent dat er een aanval heeft plaatsgevonden.
Veel details geeft Belarus niet, volgens het hoofd van de KGB om de veiligheid van zijn land niet in gevaar te brengen. Hij zegt alleen dat er gevechtsdrones vanaf Litouws grondgebied op Minsk en omgeving zijn afgestuurd. Wie daarvoor verantwoordelijk zou zijn, wordt in het TASS-bericht niet gemeld. Bewijs voor de aanval wordt daar evenmin genoemd.
Vaag volkomen ongeloofwaardig verhaal uit Belarus dat niemand serieus neemt. Waarom doen ze dit in godsnaam?
- Edited
David Cameron is nu de eerste hooggeplaatste politicus met groen licht voor Oekraïne om doelen in Rusland te bestoken. De man van de Brexit wordt nu ook de man van de Europese Oorlog?
- Edited
En natuurlijk moeten ze doelen in Rusland kunnen bestoken. Ze worden immers ook continu vanuit dat land aangevallen.
Sowieso is Poetin al de man van de eerste grote oorlog in Europa sinds WO2. Hij en niemand anders is daar schuldig aan.
Duke Oekraïne gebruikt al allerlei wapens om Rusland te bestoken. Waar die gemaakt worden maakt in de praktijk niet bijster veel uit…
Waar die gemaakt worden niet, wat er wordt gemaakt en of dat mag worden gebruikt wel. Geavanceerd Westers spul gebruiken op Russisch grondgebied is best een stap.
https://nos.nl/artikel/2519956-rusland-valt-regio-charkiv-binnen-voor-het-eerst-sinds-najaar-2022
Dit zou best wel eens het begin van een nieuwe fase in de oorlog kunnen zijn.
Frankrijk gaat militaire instructeurs naar Oekraïne sturen.
remlof Is dat nu wat Oekraïne nodig heeft? Denk het niet. Ze kunnen prima vechten. Het betere knal en boem-werk hebben ze nodig. Zowel Macron als Scholz stellen enorm teleur. Le Pen wordt gewoon de nieuwe president, neemt de leiding in Europa, en gaat Poetin keihard bestrijden. Het glorieuze Frankrijk in ere hersteld.
Klopkoek Oekraïne heeft ondertussen ook een enorm tekort aan troepen. Ik sluit niet uit dat, zoals Macron al aangaf, er binnen afzienbare tijd troepen uit andere Europese landen actief gaan deelnemen aan de strijd. Het sturen van instructeurs is altijd al de opmaat voor het sturen van gevechtseenheden geweest.
Chinese military personnel are to begin joint “anti-terrorist training” with their counterparts in Belarus on Monday, close to the border with Poland.