Drietebuul
Goede bas.
Oorlog in Oekraïne #4 - Patstelling
Jolle Demmers zegt weer even waar het op staat in Trouw: https://polcafe.nl/d/301-artikelen-uit-kranten-tijdschriften-enkel-voor-leden/852
- Edited
Dit is wel opmerkelijk nieuws:
US has urged Ukraine to halt strikes on Russian oil refineries
Washington told Kyiv that drone attacks risk driving up crude prices and provoking retaliation
The US has urged Ukraine to halt attacks on Russia’s energy infrastructure, warning the drone strikes risk driving up global oil prices and provoking retaliation, according to three people familiar with the discussions.
The repeated warnings from Washington were delivered to senior officials at Ukraine’s state security service, the SBU, and its military intelligence directorate, known as the GUR, the people told the Financial Times.
Both intelligence units have steadily expanded their own drone programmes to strike Russian targets on land, sea and in the air since the start of the Kremlin’s full-scale invasion in February 2022.
One person said that the White House had grown increasingly frustrated by brazen Ukrainian drone attacks that have struck oil refineries, terminals, depots and storage facilities across western Russia, hurting its oil production capacity.
https://www.ft.com/content/98f15b60-bc4d-4d3c-9e57-cbdde122ac0c
- Edited
En ander opvallend nieuws:
https://www.france24.com/en/europe/20240322-kremlin-says-russia-says-in-a-state-of-war-in-ukraine
The Kremlin said Friday it is in a “state of war” in Ukraine, escalating the official language it uses to describe the conflict, now in its third year.
“We are in a state of war. Yes, it started as a special military operation, but as soon as this bunch was formed there, when the collective West became a participant on Ukraine’s side, for us it already became a war,” Kremlin spokesman Dmitry Peskov said in an interview to a pro-Kremlin newspaper published on Friday.
Asked to elaborate, Peskov told reporters later: “De jure it is a special military operation. But de facto it has turned into a war.”
Deze aflevering van Boekestein en De Wijk vond ik vermakelijk. Hoe twee toch redelijk weldenkende mensen zich laten meevoeren door het narratief van het Kremlin:
Er moet meer ruimte komen voor pacifistische alternatieven voor het huidige perspectief om een einde te maken aan de oorlog in Oekraïne, zegt techniekfilosoof Martijntje Smits in BNR’s Boekestijn en De Wijk. Daarbij moet wat haar betreft ook aandacht zijn voor de vraag wat Rusland nodig heeft om zich veilig te voelen in een ‘nieuwe orde’. ‘We zien eigenlijk maar één perspectief in het publieke debat en er zijn wel degelijk andere perspectieven mogelijk.’
Smits en Engelen worden wat genadeloos met de realiteit geconfronteerd door de twee heren en er blijft nul komma nul van hun betoog over.
Ik kon Ewald Engelen lang waarderen (takes als deze) maar sinds corona is hij zoals zovelen van het padje af. Ad Verbrugge is er nog zo één (en waar ik geen cynisch verdienmodel vermoed).
Friek Als opiniemaker kon ik hem wel pruimen omdat hij een conservatief gezichtspunt wist te verwoorden zonder in het reactionaire te vervallen. Een groot filosoof heb ik nooit in hem gezien (zijn boek is eindexamenstof...). Sinds corona is hij helaas richting de anti-vaxxers en Poetinisten gedreven.
Friek Ad Verbrugge stelde mijns inziens altijd al weinig voor. Zijn schrijfwerk is echt heel mager, wat ik ervan gelezen heb. Het is vooral een man met een enorm ego en een groot associatief vermogen
Een zeldzamer omgekeerd voorbeeld is naar mijn indruk Geerten Waling. Op pelgrimage naar Le Pen met Thierry, dwepen met de Confederates ('South was right'), geleuter over de ziel van Rusland. Is sindsdien toch bijgedraaid en een standaard (atheïstisch) conservatief geworden.
Wat ik niet kan begrijpen, en ook onverantwoord vind, is hoe Wierd Duk sterverslaggever kan zijn bij De Telegraaf, de voormalig anti-Russische krant. Die man stinkt aan alle kanten. Velen weten dat ook wel maar velen ook niet.
- Edited
"De realiteit is dat Oekraïne ondersteunen en helpen om het Russische gevechtsmateriaal onklaar te maken ook onze eigen veiligheid versterkt", aldus Stoltenberg.
Juist, de Oekraïners vechten niet alleen voor hun eigen, maar ook voor onze vrijheid en veiligheid. Dat besef moet echt gaan groeien in West-Europa. Ik hoop dat Rutte dat straks kan bevorderen.
Pfew!
Belarus claimt een aanval met drones uit buurland Litouwen te hebben afgeslagen. Dat meldt het Russische staatspersbureau TASS op basis van de KGB, de veiligheidsdienst van Belarus. NAVO-lid Litouwen ontkent dat er een aanval heeft plaatsgevonden.
Veel details geeft Belarus niet, volgens het hoofd van de KGB om de veiligheid van zijn land niet in gevaar te brengen. Hij zegt alleen dat er gevechtsdrones vanaf Litouws grondgebied op Minsk en omgeving zijn afgestuurd. Wie daarvoor verantwoordelijk zou zijn, wordt in het TASS-bericht niet gemeld. Bewijs voor de aanval wordt daar evenmin genoemd.
Vaag volkomen ongeloofwaardig verhaal uit Belarus dat niemand serieus neemt. Waarom doen ze dit in godsnaam?
- Edited
David Cameron is nu de eerste hooggeplaatste politicus met groen licht voor Oekraïne om doelen in Rusland te bestoken. De man van de Brexit wordt nu ook de man van de Europese Oorlog?