• Politiek
  • Val Rutte-IV en de komende verkiezingen

GSbrder Na twintig jaar rechts beleid wordt het dan ook gewoon tijd voor een ommezwaai.

Ooit een podcast gehoord waarin Zihni Özdil vertelde over een warm christelijk gezin waar hij altijd langs mocht komen. Dat waren blijkbaar de ouders van Henri Bontenbal.

De nieuwe leider kan zomaar verrassen, denkt voormalig Kamerlid Zihni Özdil (GroenLinks). “Ik denk dat Henri’s benoeming het begin van de wederopstanding is van het CDA. Henri weet uit eigen ervaring wat het betekent als je de eindjes aan elkaar moet knopen, hij is authentiek en niet bang om zijn nek uit te steken.”

Özdil en Bontenbal groeiden in de jaren tachtig op in dezelfde straat in de wijk Lombardijen in Rotterdam-­Zuid. Het was een rauwe buurt waar armoede heerste en de vreemdelingenhaat soms hard binnenkwam, zegt Özdil. “Mijn broer en ik werden wel geslagen en uitgemaakt voor kut-Turken. Bij het gezin van Henri waren we altijd welkom, daar stond een bordje met eten. Het was een hardwerkend gezin, gelovig. Maar zeer menselijk, echt een veilige haven.”

Het Parool

Hij heeft een ondankbare taak die je bijna niemand gunt, maar voor het CDA is het fijn dat dit soort mensen nog niet gillend zijn weggelopen bij hun partij.

GSbrder Het is een traditionele middenpartij die zich altijd heeft aangepast aan hoe de politieke wind waait. Dat doen ze nu weer.

GSbrder Dat waren ze de laatste 20 jaar en daar lijkt nu dus een einde aan te komen.

Ik lees hier en daar al vergelijkingen met de entree van Balkenende. Als de polarisatie rond Timmermans en Yesilgoz doorzet, kan het CDA daar weleens van profiteren als het stabiele alternatief.

Zeker als bij BBB nog dingen gebeuren die kiezers afschrikken.

Dwersdriever Terwijl Bontenbal wel één van de minst-boervriendelijke CDA’ers is. Overall gewoon goede stap, maar denk dat dit eerder CDA’ers naar BBB jaagt dan BBB’ers terughaalt naar het CDA.

GSbrder Het gaat ook niet om boeren, maar om het gevoel dat er nog een partij is die opkomt voor de belangen van Nederland buiten de grote steden. Dat is volgens mij veel meer de aantrekkingskracht van BBB. Het is de niet-grachtengordel-partij die gemeenschapsgevoel nog enorm belangrijk vindt in plaats van individualisme. Dat is ook altijd een sterk punt van CDA geweest.

Dwersdriever Doelde vooral op dit stukje op zn wikipedia:

In 2019, toen het kabinet-Rutte III worstelde met de stikstofcrisis, vertelde Bontenbal aan Trouw dat het CDA geen toekomst zou hebben als het zich als plattelandspartij zou blijven profileren. Hij legde uit dat de boeren, hoewel belangrijk, slechts één groep vormen en dat het CDA een verhaal moet hebben dat de gehele bevolking aanspreekt.

Volgend jaar +19% mensen in armoede.

Recht(s) zo die gaat.