Ooit een podcast gehoord waarin Zihni Özdil vertelde over een warm christelijk gezin waar hij altijd langs mocht komen. Dat waren blijkbaar de ouders van Henri Bontenbal.
De nieuwe leider kan zomaar verrassen, denkt voormalig Kamerlid Zihni Özdil (GroenLinks). “Ik denk dat Henri’s benoeming het begin van de wederopstanding is van het CDA. Henri weet uit eigen ervaring wat het betekent als je de eindjes aan elkaar moet knopen, hij is authentiek en niet bang om zijn nek uit te steken.”
Özdil en Bontenbal groeiden in de jaren tachtig op in dezelfde straat in de wijk Lombardijen in Rotterdam-Zuid. Het was een rauwe buurt waar armoede heerste en de vreemdelingenhaat soms hard binnenkwam, zegt Özdil. “Mijn broer en ik werden wel geslagen en uitgemaakt voor kut-Turken. Bij het gezin van Henri waren we altijd welkom, daar stond een bordje met eten. Het was een hardwerkend gezin, gelovig. Maar zeer menselijk, echt een veilige haven.”
Het Parool
Hij heeft een ondankbare taak die je bijna niemand gunt, maar voor het CDA is het fijn dat dit soort mensen nog niet gillend zijn weggelopen bij hun partij.