remlof GSbrder Het is een traditionele middenpartij die zich altijd heeft aangepast aan hoe de politieke wind waait. Dat doen ze nu weer.
Dwersdriever Ik lees hier en daar al vergelijkingen met de entree van Balkenende. Als de polarisatie rond Timmermans en Yesilgoz doorzet, kan het CDA daar weleens van profiteren als het stabiele alternatief. Zeker als bij BBB nog dingen gebeuren die kiezers afschrikken.
GSbrder Dwersdriever Terwijl Bontenbal wel één van de minst-boervriendelijke CDA’ers is. Overall gewoon goede stap, maar denk dat dit eerder CDA’ers naar BBB jaagt dan BBB’ers terughaalt naar het CDA.
Dwersdriever GSbrder Het gaat ook niet om boeren, maar om het gevoel dat er nog een partij is die opkomt voor de belangen van Nederland buiten de grote steden. Dat is volgens mij veel meer de aantrekkingskracht van BBB. Het is de niet-grachtengordel-partij die gemeenschapsgevoel nog enorm belangrijk vindt in plaats van individualisme. Dat is ook altijd een sterk punt van CDA geweest.
GSbrder Dwersdriever Doelde vooral op dit stukje op zn wikipedia: In 2019, toen het kabinet-Rutte III worstelde met de stikstofcrisis, vertelde Bontenbal aan Trouw dat het CDA geen toekomst zou hebben als het zich als plattelandspartij zou blijven profileren. Hij legde uit dat de boeren, hoewel belangrijk, slechts één groep vormen en dat het CDA een verhaal moet hebben dat de gehele bevolking aanspreekt.
remlof Den Haag komt weer langzaam in beweging, vandaag is er weer een ministerraad. https://nos.nl/artikel/2487000-eerste-ministerraad-na-zomervakantie-wat-brengt-het-nieuwe-politieke-seizoen Nog even een paar belangrijke data: De Tweede Kamerverkiezingen zijn op woensdag 22 november. Partijen die willen meedoen, moeten zich uiterlijk maandag 28 augustus inschrijven bij de Kiesraad. Op 9 oktober moeten ze hun kandidatenlijst inleveren.
remlof https://www.msn.com/nl-nl/nieuws/Binnenland/fdf-richt-geen-eigen-partij-op-sieta-van-keimpema-op-lijst-bvnl/ar-AA1fgYDa Alweer een paar dagen oud nieuws, maar nog een fascistoïde partij die meedoet aan de verkiezingen blijft ons gelukkig bespaard.
Dwersdriever Van Haga, Krol en Van Keimpema. Als ze meer dan een zetel halen, is dat mijn gok voor de eerste afsplitsing van de nieuwe kamer. Zou wel grappig zijn als Krol en Van Keimpema dan Van Haga afzetten als fractievoorzitter.